Gå til innhold

Manisk depressiv-Seroxat eller cipramil?


Gjest dfhdtj

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

INGEN AV DELENE!

Seroxat og Cipramil er antidepressiva.

Om du er manisk depressiv, trenger du ikke antidepressiva, men stemningsstabiliserende. Eks: Lithium, Lamictal, Orifil

Om du er _depressiv_ (og ikke _manisk depressiv_), så kan du bruke Seroxat eller Cipramil. Hva som er best er forskjellig fra person til person... Men tror Cipramil brukes mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine1365379966

INGEN AV DELENE!

Seroxat og Cipramil er antidepressiva.

Om du er manisk depressiv, trenger du ikke antidepressiva, men stemningsstabiliserende. Eks: Lithium, Lamictal, Orifil

Om du er _depressiv_ (og ikke _manisk depressiv_), så kan du bruke Seroxat eller Cipramil. Hva som er best er forskjellig fra person til person... Men tror Cipramil brukes mest.

Tja.......dette er vel ikke helt riktig.

Det er riktig at du MÅ ha en stemningsstabilisator (Litium, Tegretol, Orfiril, Lamictal).

I tillegg må mange bruke en AD. Og det kan være Cipramil eller Seroxat. I dette tilfelle tror jeg begge er like gode.

Efexor brukes også,og Remeron og Nefadar og flere.

Det blir sagt at når en merker at en nedtur kommer, er det viktig å komme i gang med AD så fort som råd. Og noen står fast på en AD, (f.eks. Cipramil) i tillegg til en stemningsstabilisator.

Jeg mener også at de som går inn i psykoser,står fast på et Antipsykotikum.

Dere får korrigere meg/utfylle

med flere opplysninger.

Det er et interessant felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antidepressiva kan utløse maniske faser, derfor bør man være meget forsiktig med det hvis man har diagnosen.

Det skjedde med meg...

Hvorfor bruke antidepressiva? Jeg hadde angst og depresjoner i beg. av behandlingen, men etter et halvt års tid med sliting, var det borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.......dette er vel ikke helt riktig.

Det er riktig at du MÅ ha en stemningsstabilisator (Litium, Tegretol, Orfiril, Lamictal).

I tillegg må mange bruke en AD. Og det kan være Cipramil eller Seroxat. I dette tilfelle tror jeg begge er like gode.

Efexor brukes også,og Remeron og Nefadar og flere.

Det blir sagt at når en merker at en nedtur kommer, er det viktig å komme i gang med AD så fort som råd. Og noen står fast på en AD, (f.eks. Cipramil) i tillegg til en stemningsstabilisator.

Jeg mener også at de som går inn i psykoser,står fast på et Antipsykotikum.

Dere får korrigere meg/utfylle

med flere opplysninger.

Det er et interessant felt.

Det er jo mange med depresjon, som tror de er manisk depressiv da. fordi de ikke vet forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange med depresjon, som tror de er manisk depressiv da. fordi de ikke vet forskjellen.

Hei,fikk lyst å svare litt på innlegget,selvom det kanskje blir litt på siden.

Er du HELT sikker på at du har fått en "riktig" diagnose;at man ikke bare ANTAR "noe"....

Snakker av erfaring,nemlig.ER for tiden i en fase hvor jeg føler at det prøves og feiles,uten at man er sikre på at jeg "feiler" noe(vel,noe er det vel,kanhende,hva vet vel jeg???!!!)

Kanskje vel så viktig er en samtale mellom lege /pas.om hva som er riktig da,men at sit, kan forandre seg underveis.

Tror dessuten det av og til kan være litt for lett omgang med reseptblokken fra enkelte leger,uten at men altså setter av god nok tid til en prat;og dessuten også SE menneske,ikke bare diagnosen...

Men altså,bruker enliten dose ad+"Orfiril.Mitt alvorligste problem av medisinbruk er en katastrofal økning av karies-angrep!Vær obs!munntørrhet,som mange medik. gir.Gå ofte til tannlegen!!-ermin oppfordring nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Først må jeg korrigere noen av de andre svarerne.

Personer med bipolar lidelse i depressiv fase kan selvsagt bruke AD. Stemningsstabiliserende medisner er basis. I tillegg gir en AD der dette er nødvendig for å heve depresjonen.

Faren for å svinge over i mani er 2-4 ganger større dersom en bruker et "dual-action" preparat som Efexor enn om en Bruker et SSRI som Cipramil eller Seroxat.

Så til ditt spørsmål. Svaret er at jeg ikke vet. Jeg anser Cipramil og Seroxat som likeverdige i depresjonsbehandling. Det er individuelle forskjeller. Noen har det best med Cipramil andre med Seroxat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...