Gå til innhold

PCOS


hula

Anbefalte innlegg

Hei

Var hos gynekolog igår og fikk vite at jeg hadde pcos. (hadde mange små poser langs begge eggstokkene.) Han sa at jeg ikke hadde hatt eggløsning denne måneden, og kunne ikke si når jeg fikk den tilbake...Fikk resept på pergo, men vil helst se om jeg får eggløsning naturlig før jeg evt. begynner å ta tablettene.

Jeg har masse spm. som jeg håper noen kan svare meg på:

_- Jeg har vært gravid(men spontanaborterte tidlig) Da er vel muligheten for at jeg får eggløsning av meg selv tilstede?? Mange med pcos har vel eggløsning(bare ikke hver mnd.)??Kan nevne at jeg har mensblødning hver mnd.

- Disse små posene hindrer vel ikke eggløsning? (spurte legen og han sa at det ikke har noe å si, men jeg vil gjerne høre andres mening)

- Kan man bli værre med årene. Kan det hende jeg aldri mer får eggløsning?

- Jeg er ikke overvektig (1.69 og 68 kilo) Legen sa at jeg godt kunne ta av et par kilo + trene mer. HJelper det slik at eggl.kommer tilbake? Kan man bli frisk?

- Hva vil det si at jeg er insulinresistens? (vet ikke om jeg er det)

- er det sant at de med pcos lettere aborterer? (hva er da vitsen med all prøvingen???)

kan nevne at jeg ikke har forhøyet prolaktinnivå, eller unormalt stoffskifte. De kvinnelige hormonene virker også normale.(ved blodprøve) Venter på svar på andre hormonprøver..

Tror dere det er mulig for meg å bli gravid på naturlig måte?

Håper på svar!

Som dere skjønner har jeg masse spm. Vær så snill å hjelp meg noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meg igjen..

lurer på om jeg virkelig har pcos...leste at et tegn på eggløsning var ømme pupper. Det har jeg nesten hver mnd. Har jeg da eggløsning? har også strekkbar utflod.kan jeg ha eggløsning og pcos?

Har tatt hormonprøver. De kvinnelige hormonene er normal, så også prolaktin og stoffskifte. (venter på svar på andre hormonprøver bl.a. progesteron.)

Har tydelig en hormonfeil siden jeg har mye hårvekst, men trenger det være pcos?

Gynekologen så disse cystene på innv.ul, hvis det ikke er pcos cyster. Hva da? Kan gynekologen ta feil? Håper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byhuldra

Må nevne at jeg er 25 år.

Tilleggsspørsmål:

Må jeg ha noe annen behandling for dette, eller kan jeg leve som normalt?

Jeg har ikke pcos, men fikk tatt ultralyd grunnet mistanke om det. Da muligheten første gang ble bragt på bane leste jeg litt om det, men er litt for trøtt til å huske mye av det nå..

Jeg anbefaler deg å søke her på doktoronline, det er skrevet mange spørsmål og svar om pcos.

I tillegg kan du titte på denne linken:

http://www.geocities.com/lisbeth_pcos/index.html

(Det er, etter hva jeg har hørt, mange kvinner som lever med cyster på eggstokkene uten å oppleve noen problemer med det. Da kalles det bare pco.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at du også må ha feil på hormonprøvene for å få diagnosen PCOS.

Vedr. graviditet. Har du eggløsning, kan du bli gravid. Det er en noe større sjanse for PCO'ere å få svangerskap utenfor livmor, men ingen overhengende fare.

Jeg prøvde to Pergotime-kurer uten resultat. Ble så operert og ble graivd 4 mnd etter operasjonen. 6 mnd etter fødselen var jeg jammen gravid igjen!

Vet ikke hvordan eggstokkene ser ut nå. Vet heller ikke hvordan hormonenen mine har det, men jeg bruker nå ihvertfall prevensjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du forteller ikke hvor gammel du er, om hvorfor legen utførte ultralyd og om du har problemer med å bli gravid (men jeg regner med at det er tilfelle).

Legen har ved ultralyd sett mange små eggposer, men det er ikke PCOS, bare ’PCO’ og det finnes normalt hos ca 20% av befolkningen. Ved PCOS er det andre ting i tillegg som hormonforstyrrelser, endrede menstruasjoner (fravær eller sjeldne blødninger), mannlig behåring, overvekt og insulinresistens. Flere av disse forandringene må være til stede for å betegne det PCOS. Ca 5% av kvinner i fruktbar alder har PCOS.

Til dine spørsmål:

1. Hvis du har mensblødning hver måned er det meget stor sannsynlighet for at du også har eggløsning hver måned. Ved manglende eggløsning vil det komme kluss med syklus.

2. Som anført, 20% har slike poser og fungerer normalt.

3. PCOS er eller mindre kronisk. Men hvem sier at du har PCOS ?? Jeg kan ikke se at du oppfyller kriteriene.

4. Du har helt normal vekt (BMI 23.8, grensen for overvekt er 25) og det er ingen grunn til å slanke deg. Trening er selvsagt bra, men det er en annen sak. For overvektige med PCOS er slanking viktig.

5. Ved insulinresistens bruker kroppen mer insulin for å forbrenne karbohydrater, og det kan med tiden føre til sukkersyke og hjerte-karsykdommer.

6. Det er ved all barnløshetsbehandling større risiko for abort enn ved spontane graviditeter. Noe kan skyldes at barnløse kvinner er eldre, men noe kan muligens forklares ved at man ved behandling får løsnet egg med en dårligere kvalitet. Risikoøkningen er imidlertid liten, og det er i all fall hos de noe yngre kvinner (under 35 år ?) langt større sjanse for at det skal gå bra enn at det skal bli abort

7. Prolaktin og stoffskifteendringer hører ikke under PCOS-bildet.

Min konklusjon: jeg tviler på at du har PCOS utfra dine beskrivelser, men hormonprøvene vil gi svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare fortelle at jeg har fått diagnosen PCOS etter blodprøver (gynekologen sa at det var ingen tvil etter å ha sett resultatet fra blodprøven, jeg hadde ikke så mange cyster) og vurdering av symptomer.

Til tross for dette har jeg fått 5 barn. Det siste etter at jeg fikk PCOS diagnosen.

Resepten på pergotime ligger fortsatt ubrukt. Jeg ble jo gravid så fort vi kutta ut kondomen og altså før vi rakk å bruke resepten.

Det er kanskje ikke regelen det å få mange barn når man har PCOS, men det er altså mulig å bli gravid til tross for at man har det. Synes du skal gi kroppen din en sjanse og bekymre deg for mye i første omgang.

Ifølge gynekologen min er ikke PCOS noe man har hele tiden. Det er en tilstand. Det at du har PCO viser vel kanskje egentlig at du er disponert for å få PCOS. En god grunn til å holde vekten.

Mine PCOS symptomer slo ut i full blomst da jeg la på meg endel. (Og det var faktisk et svar fra gynekologen her som gjorde at jeg ba om utredning privat. Andre leger hadde bare avfeid det fordi jeg jo er fruktbar..)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare fortelle at jeg har fått diagnosen PCOS etter blodprøver (gynekologen sa at det var ingen tvil etter å ha sett resultatet fra blodprøven, jeg hadde ikke så mange cyster) og vurdering av symptomer.

Til tross for dette har jeg fått 5 barn. Det siste etter at jeg fikk PCOS diagnosen.

Resepten på pergotime ligger fortsatt ubrukt. Jeg ble jo gravid så fort vi kutta ut kondomen og altså før vi rakk å bruke resepten.

Det er kanskje ikke regelen det å få mange barn når man har PCOS, men det er altså mulig å bli gravid til tross for at man har det. Synes du skal gi kroppen din en sjanse og bekymre deg for mye i første omgang.

Ifølge gynekologen min er ikke PCOS noe man har hele tiden. Det er en tilstand. Det at du har PCO viser vel kanskje egentlig at du er disponert for å få PCOS. En god grunn til å holde vekten.

Mine PCOS symptomer slo ut i full blomst da jeg la på meg endel. (Og det var faktisk et svar fra gynekologen her som gjorde at jeg ba om utredning privat. Andre leger hadde bare avfeid det fordi jeg jo er fruktbar..)

Mvh

Det skulle selvsagt stå:

Synes du skal gi kroppen din en sjanse og IKKE bekymre deg for mye...

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...