Gå til innhold

skal jeg bli trekt i lønn?


Gjest Sissely

Anbefalte innlegg

Gjest Sissely

En morgen kom jeg 10 minutter for seint på jobb pga av fysisk hindring i veien. Nå i ettertid har en kollega av meg sagt fra om dette til sjefen. Skal jeg bli trekt i lønn for disse 10 minuttene? Jeg kunne absolutt ikke noe for dette selv, så hvis de har rett til å trekke meg i lønn syns jeg det er blodig urettferdig!!! Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å si det sånn, så kan jo ikke arbeidsplassen din noe for det heller. Så derfor kan de heller ikke lastes for dette. Hvorfor mener du at de skal lastes for dette? Så på den måten har de full rett til å trekke deg i lønn. Men i praksis så burde dette la seg ordne på en annen måte, ved at du f.eks. jobber litt lenger en annen gang.

De fleste ville vel ha oversett dette, så lenge det var ett enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ooooooops

De fleste arbeidsgivere ser mellom fingrene når slikt skjer av slike grunner.

MEN når det er sagt, så har ikke arbeidsgiveren noe med det som skjer på arbeidsveien. (Han hadde ihvertfall ikke skyld i forsinkelsen!)

Du får betalt for å være tilstede i et bestemt tidsrom. Hva du gjør for å komme fram i tide er ditt ansvar - ingen andres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ofte for sent på jobben jeg - men det er en psykisk hindring i hodet som er skylda!

Hihi. Neida. Jeg måtte bare.

Men for å svare på det du spør om - så kan vel arbeidsgiver trekke deg i lønn. Men hva om du snakker med sjefen din, forklarer hva som har skjedd, h*n er vel ikke så umulig at du ikke får overtalt h*n til å la det være eventuelt tilby deg å jobbe 10 minutter ekstra. Jeg skjønner at dette handler om prinsipper men uansett så utgjør jo ikke 10 min mer enn et par kroner?

Hva du skal gjøre med kollegaen din - det blir en annen sak. Noen mennesker er bare mer tåpelig enn andre - og vi må leve med dem.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Jeg tror faktisk det er en regel som sier at inntil et kvarter er greit.

Det var så mye diskusjon er periode pga NSB sine "gode" arbeidsvaner, og da tror jeg det kom frem at inntil et kvarter er ok, men etter det kan arb.giver trekke deg i lønn for inntil en halvtime...

Ikke helt sikker, men mener det også er sånn at om du jobber mer enn et kvarter overtid får du for en halvtime, og mindre enn et kvarter får du ingenting...

Kan du ikke bare snakke med ham da? Han er vel ikke så urimelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgiveren din kan selvsagt trekke deg i lønn, men du kan jo jobbe de 10 minuttene en annen dag i stedet, vel? Jeg tror ikke de fleste ville trukket noen for et engangstilfelle, men enkelte er jo så firkantet at de gjør det.

Ellers høres ikke den kollegaen din mye grei ut. Snakk om sladrehank! Voksne mennesker burde holde seg for god til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eks arbeidsgiver

Det er så mange merkelige holdninger i dag, synes ikke du det er like blodig urettferdig at arbeidsgivere skal betale ansatte for tiden de ikke er på jobb?

Skal arbeidsgiver belastes for alt ifra barnehageansatte som ikke stiller opp til trafikksperrer som gjør at vi kommer for sent. Tenker mange arbeidsgivere synes det er blodig urettferdig. Hvis de har 10 ansatte som alle står i samme trafikk-kork, de 10 ansatte kommer en time for sent, de har 250 kroner i timen, det blir mye penger det!

Skulle ønske flere kunne forsøke å se ting fra arbeidsgivers side. Jeg drev selv en liten bedrift med 3-4 ansatte, men jeg ga opp fordi kravene var så enorme, det er dyrt å ha ansatte som skal ha dekket lønnn om de er der eller ikke, sykelønnsordningen svir og har nok vært med på at mange småbedrifter har gått dukken. Er en så uheldig å ha ansatte som utnytter sine egenmeldingsperioder fullt ut, vil det si 12 ekstra fridager i året - med lønn! I mitt tilfelle kunne jeg gange de 12 dagene med 3, dvs. at jeg måtte betale dobbel lønn i 36 dager, både for de som tok ut sine "rettmessige" egenmeldingsdager, og for vikarene.

Vel - det ble en liten avsporing, men jeg bare måtte få lufte ting litt fra en tidligere arbeidsgivers synspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange merkelige holdninger i dag, synes ikke du det er like blodig urettferdig at arbeidsgivere skal betale ansatte for tiden de ikke er på jobb?

Skal arbeidsgiver belastes for alt ifra barnehageansatte som ikke stiller opp til trafikksperrer som gjør at vi kommer for sent. Tenker mange arbeidsgivere synes det er blodig urettferdig. Hvis de har 10 ansatte som alle står i samme trafikk-kork, de 10 ansatte kommer en time for sent, de har 250 kroner i timen, det blir mye penger det!

Skulle ønske flere kunne forsøke å se ting fra arbeidsgivers side. Jeg drev selv en liten bedrift med 3-4 ansatte, men jeg ga opp fordi kravene var så enorme, det er dyrt å ha ansatte som skal ha dekket lønnn om de er der eller ikke, sykelønnsordningen svir og har nok vært med på at mange småbedrifter har gått dukken. Er en så uheldig å ha ansatte som utnytter sine egenmeldingsperioder fullt ut, vil det si 12 ekstra fridager i året - med lønn! I mitt tilfelle kunne jeg gange de 12 dagene med 3, dvs. at jeg måtte betale dobbel lønn i 36 dager, både for de som tok ut sine "rettmessige" egenmeldingsdager, og for vikarene.

Vel - det ble en liten avsporing, men jeg bare måtte få lufte ting litt fra en tidligere arbeidsgivers synspunkt!

Nå er da ikke egenmeldingsdager noe vi ha krav på, men en fin ordning når vi er syke, så vi slipper slepe oss til dokter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eks arbeidsgiver

Nå er da ikke egenmeldingsdager noe vi ha krav på, men en fin ordning når vi er syke, så vi slipper slepe oss til dokter.

Nei du har rett i det, men mange har misforstått og bruker disse dagene fullt ut. Og har de først tatt en dag så må de jo bruke alle tre dagene de kan ta!

Jeg er ikke imot slike ordninger men jeg vet at mange misbruker de, og det er synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...