Gå til innhold

inredning - farge på gardiner


Gjest en som er dum på farger

Anbefalte innlegg

Gjest en som er dum på farger

Vi har en lila-blå sofa. Blir det feil med terracottafargde gardiner? Noen andre farger jeg kan bruke som ikke er blått eller lila?

på forhånd takk fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ensfargede terrecotta gardiner mot lillablå sofa synes jeg skurrr litt ...... men hvis det er litt mønster i de så kan det kanskje gå. Da med mønster som går mot sofafargene - eller andre farger i stua.

Tingen er vel å ta med flere prøver hjem for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor sterk lillablå du mener. Er det en lys nyanse _kan_ det høres fint ut med tynne terracotta-fargete, men er det en kraftig lillablå og du har tenkt på tykke terracottafargete synes jeg det høres litt kvelende ut...

Jeg synes det er penest om man holder hovednotene i et rom i samme valør (fargestyrke) og i samme toneskala (fargefamilie). Det som kan være lekkert til en blålilla sofa kan jo være cremefargete gardiner? Hvis du ikke vil ha samme fargetema altså, blålilla gardiner også. Cremefargete gardiner og et deilig pledd i samme farge i sofaen kanskje...? Og rolige farger ellers.

Blålilla er en vanskelig farge interiørmessig, best å ta noe nøytralt hvis du ikke vil ha samme fargetone på gardinene tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som er dum på farger

Det kommer an på hvor sterk lillablå du mener. Er det en lys nyanse _kan_ det høres fint ut med tynne terracotta-fargete, men er det en kraftig lillablå og du har tenkt på tykke terracottafargete synes jeg det høres litt kvelende ut...

Jeg synes det er penest om man holder hovednotene i et rom i samme valør (fargestyrke) og i samme toneskala (fargefamilie). Det som kan være lekkert til en blålilla sofa kan jo være cremefargete gardiner? Hvis du ikke vil ha samme fargetema altså, blålilla gardiner også. Cremefargete gardiner og et deilig pledd i samme farge i sofaen kanskje...? Og rolige farger ellers.

Blålilla er en vanskelig farge interiørmessig, best å ta noe nøytralt hvis du ikke vil ha samme fargetone på gardinene tror jeg. :)

Veggene er helt lyse. Ellers i rommet har vi kirsebærsfargede møbler. Hva med sand-fargede gardiner i lin? Eller beige? Har lilla gardiner nå, og vil helst bytte til en annen farge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor sterk lillablå du mener. Er det en lys nyanse _kan_ det høres fint ut med tynne terracotta-fargete, men er det en kraftig lillablå og du har tenkt på tykke terracottafargete synes jeg det høres litt kvelende ut...

Jeg synes det er penest om man holder hovednotene i et rom i samme valør (fargestyrke) og i samme toneskala (fargefamilie). Det som kan være lekkert til en blålilla sofa kan jo være cremefargete gardiner? Hvis du ikke vil ha samme fargetema altså, blålilla gardiner også. Cremefargete gardiner og et deilig pledd i samme farge i sofaen kanskje...? Og rolige farger ellers.

Blålilla er en vanskelig farge interiørmessig, best å ta noe nøytralt hvis du ikke vil ha samme fargetone på gardinene tror jeg. :)

Tidligere hadde jeg en mørk blå sofa med noe mønster i, blant annet terracotta, grønt og vinrødt... (bare små striper, så det var litt "nøytralt"). Da hadde vi terracottafargede vegger og gardiner i en slags creme/gyllen farge. De gardinene ble jeg aldri lei av... bare så synd de fortsatt henger der nede i den leiligheten!

Jeg er litt for lyse gardiner, jeg. Da blir ikke rommet så "tungt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veggene er helt lyse. Ellers i rommet har vi kirsebærsfargede møbler. Hva med sand-fargede gardiner i lin? Eller beige? Har lilla gardiner nå, og vil helst bytte til en annen farge...

Hvis veggene er helt lyse, ville jeg hatt gardinene så like veggen som mulig. Da blir det ikke kræsj, og du kan ha flere andre farger på møbler, puter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Enten litt grove i natur/sand farge, eller gjennomsiktige lyse/hvite/off-white med nøytralt mønster.

Problemet er at det fort blir litt "klinisk" og kjedelig dersom rommet er veldig lyst. Har samme utfordring som "ensomerdumpåfarger". Fant noen veldig lyse (hvite/lys grå) som hadde noen få varme burgunderrøde mønsterelementer som frisket opp.

Dessverre fantes ikke den i metervare, så jeg sliter fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det fort blir litt "klinisk" og kjedelig dersom rommet er veldig lyst. Har samme utfordring som "ensomerdumpåfarger". Fant noen veldig lyse (hvite/lys grå) som hadde noen få varme burgunderrøde mønsterelementer som frisket opp.

Dessverre fantes ikke den i metervare, så jeg sliter fortsatt.

Jeg har kremfargete vegger og grove gardiner i krem og sand.

I tillegg har jeg naturfarget sofa.

Jeg har brune persienner som passer til gulv og salongbord.

Med store bilder på veggene, et teppe med litt farge på og tepper/puter i sofaen er det ikke klinisk i det hele tatt.

Veldig "natur" med litt robuste pynte-elementer, det er så pent at.

*skryter*

Ellers kan jeg være enig i at man kan bruke noe farge i gardinene, men alt må liksom stå i stil.

Dersom veggene hadde en litt kraftigere farge, ville jeg kanskje hatt rutete gardiner

som tok opp fargene i sofa og vegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggene er helt lyse. Ellers i rommet har vi kirsebærsfargede møbler. Hva med sand-fargede gardiner i lin? Eller beige? Har lilla gardiner nå, og vil helst bytte til en annen farge...

Jeg hadde tatt sandfargete gardiner i lin. En klassiker du aldri blir lei av. Jeg har hatt slike i mange år, og de passer til alt.

Har fått med meg noen tips fra mamma som er interiørarkitekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veggene er helt lyse. Ellers i rommet har vi kirsebærsfargede møbler. Hva med sand-fargede gardiner i lin? Eller beige? Har lilla gardiner nå, og vil helst bytte til en annen farge...

Jeg har kjempelyst på kirsebærfargede møbler! Har kikka i mange forskjellige møbelkataloger, men det ser ut til at de forskjellige produsentene bruker forskjellige nyanser i beisen, sånn at man ikke finner kirsebærmøbler som har lik nyanse? Noen er "riktige" i fargen (lys, nesten litt rosa-skjær), mens andre er helt oransje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...