Gå til innhold

Unngå hvete - hvordan

Gjest brødgal

Anbefalte innlegg

Gjest brødgal

I følge Linberg skal man helst unngå hvete - hvordan klarer man dette? Hva med de to brødskivene jeg kjøper i kantina - må jeg klare meg uten dem? Hva skal jeg spise istedet? Hvilke brødtyper er det egentlig OK å spise når man ikke kan spise de kjempegrove brødskivene eller pumpernickel? Finnes det noen alternative brødtyper?

Er så glad i brød....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele poenget til Lindberg er jo å kutte ned / kutte ut brød, stivelse, poteter osv osv. Har noen venninner som prøvde dietten, de var kjempenøye en måneds tid, deretter hadde de lært prinsippene og vennet seg til det nye kostholdet, og da følger de ikke dietten lenger, men helt naturlig velger de salat i stedetfor brød til lunsj, frukt med yoghurt i stedetfor brød til frokost, linser i stedetfor poteter / pasta / ris til middag.

Må du ha brød, bak selv etter Lindbergs oppskkrifter (han har egne kokebøker) eller kjøp pumpernickel-brød (slik som er i firkantede plastbokser, bakt av bare grovt korn). Det som kalles grovt brød i butikken, er stort sett mest hvetemel det også, så forskjellen mellom dette og loff er ikke stor i GI-sammenheng.

Mitt tips er (hvis du vil følge Lindbergs råd); les bøkene godt slik at du forstår hovedpoengene, og ikke henger deg opp i detaljer. med mindre du er insulinresistent, trenger du ikke å følge dietten til punkt og prikke, men lær deg hvordan du kan spise godt uten å få i deg for mye sukker og hvetemel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brødgal!

Jeg ville fortsette å spise brød med god samvittighet jeg :o) Lindberg dietten er ikke standard for hva som er best å spise.

Vanlig anbefaling er å spise et variert sunt kosthold som inneholder både karbohydrater, proteiner og fett. Det vil si at vi skal spise brød/korn/ris/pasta (gjerne grovt), frukt, grønnsaker, melk og kjøtt/vegetabilske proteiner!

Når det gjelder brødtype, så ville jeg anbefale å spise det som er grovt og med flere forskjellige korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget til Lindberg er jo å kutte ned / kutte ut brød, stivelse, poteter osv osv. Har noen venninner som prøvde dietten, de var kjempenøye en måneds tid, deretter hadde de lært prinsippene og vennet seg til det nye kostholdet, og da følger de ikke dietten lenger, men helt naturlig velger de salat i stedetfor brød til lunsj, frukt med yoghurt i stedetfor brød til frokost, linser i stedetfor poteter / pasta / ris til middag.

Må du ha brød, bak selv etter Lindbergs oppskkrifter (han har egne kokebøker) eller kjøp pumpernickel-brød (slik som er i firkantede plastbokser, bakt av bare grovt korn). Det som kalles grovt brød i butikken, er stort sett mest hvetemel det også, så forskjellen mellom dette og loff er ikke stor i GI-sammenheng.

Mitt tips er (hvis du vil følge Lindbergs råd); les bøkene godt slik at du forstår hovedpoengene, og ikke henger deg opp i detaljer. med mindre du er insulinresistent, trenger du ikke å følge dietten til punkt og prikke, men lær deg hvordan du kan spise godt uten å få i deg for mye sukker og hvetemel.

Alle butikker i "Meny" kjeden har brødet for deg !

Brødet heter Rugbrød med solsikke og er fra Schulstad bakeri. Dette brødet er ikke laget av hvetemel overhodet, men kun grovt mel. Det finnes også et brød til i samme serien uten hvetemel som heter Grovbrød med havre (tror jeg det var) De ligger uansett ved siden av hverandre i hyllen.

Brødet er kjempegodt. Del det opp (det er ferdig skåret) og putt ned poser i fryseren så har du ferskt deilig brød hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første etter menyen til Fedon Lindberg så er det da en til to brødskiver hver dag. Gjerne etter hans oppskrift, men jeg vil tro at f.eks. birkebeinerbrød i butikken er like grovt.

Ellers kan du erstatte hvetemelet med speltmel som skal være mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...