Gå til innhold

Angina i mage/tarm? Komplisert tilfelle.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mann på 33 år.

Dette inlegget er langt og historien min er kompleks.

Etter lang utreding er det ikke funnet forklaring på mine helseproblemer. Det hele startet for 1,5 år siden med gradvis økende svimmelhet, og pulsøkning til ca 120 etter alle måltider, pulsøkningen startet gjerne 30 minutter etter måltidet. Pulsøkningen var ikke spesielt ekkel og forsvant oftest etter 30 minutter. Svimmelheten kom også utenom måltider.

Legen sendte meg til CT av hodet som ikke viste noe.

Så for 13 måneder siden fikk jeg et kraftig anfall etter et tyngre måltid. Først kjente jeg gjentagende stikkende smerte på venstre side av brystkassen under ribbena. Totalt 4-5 stikk med 2-3 sekunders mellomrom.

Så snørte det seg skikkelig til på samme stedet. Jeg merket kraftig smerte som varte 1-2 sekunder. Samtidig kjente jeg en "trykkbølge" opp i hodet og ut i venstre arm.

Pulsen steg samtidig kraftig.

Da trykkbølgen løste seg opp, ble jeg bortimot smertefri og pulsen sank.

2-3 minutter senere kom et nytt anfall med et annet ansikt. Merket da at det gikk en varmefølelse med utspring midt i brystkassen til hals, venstre arm og litt nedover ryggen. Samtidig fikk jeg stigende puls, ble kvalm og svært svimmel.

Slik fortsatte det i ca 1 time, varmeanfall med 2-3 minutters mellomrom. Men intensiteten på varmebølgen, pulsen, kvalmen og svimmelheten minket, og til slutt merket jeg bare litt varmefølelse nederst på ryggen.

Senere har jeg hatt mange slike anfall med varmefølelse, men ingen flere med "trykkbølge".

I tillegg har jeg andre symptomer under anfallene, men de er vanskelig å sette inn i noen sammenheng, derfor beskriver jeg ikke disse her.

Som regel opptrer anfallene etter matinntak. I dårlige perioder får jeg anfall bare jeg drikker litt vann. Virker som om anfallene kommer bare tarmsystemet settes i bevegelse.

Forut første anfall levde jeg ikke særlig sunt. Stresset mye, veide 118 kg, jeg er 181 cm høy. Røykte 20-25 daglig, og spiste gjerne usunt. Trimmet bortimot ingenting.

Etter anfallet la jeg om livsstilen min 100%. Siste røyk hadde jeg 20 minutter før første anfall. Begynte å trimme og spiste svært sunt.

Lenge spiste jeg svært lite fordi jeg viste at mat trigget anfallene. Gikk derfor ned ca 20 kg på ca 2 måneder.

Etter denne tid klarte jeg å spise såpass at jeg holdt vekten. Anfallene ble fraværende. Men svimmelhet og pulsøkninger vedvarte.

Har målt puls opptil 170 med pulsklokke.

Jeg har vært grundig utredet, jeg finner ingen grunn til å si noe på viljen til helsevesenet til å finne ut hva som feiler meg. For å få fortgang i utredningen er de fleste spesialister jeg har vært til privatpraktiserende.

Først var jeg til kardiolog. Han tok ultralyd av hjertet og belastnings EKG. Alt OK!

Senere gikk jeg med 24 timers Holter monitor. Alt OK! (Hadde ingen anfall da)

Så oppsøkte jeg nevrolog. Han tok masse blodprøver. Alt OK!

Kolestrol 4,8, Homosystein 9,4

Videre ble jeg sendt til sirkulasjonstest, hvor BT i armene og anklene ble målt før og etter hvile. Alt OK. BT som en 17 åring fikk jeg beskjed om.

Samtidig ble det tatt ultralyd av halsen. Her ble det funnet åreforkalkning i forgreningen hjerne/ansikt. Men det er så lite at det ikke er noe å bry seg med fikk jeg beskjed om.

Videre ble jeg sendt til gastroskopi, alt OK, men henvist videre til CT abdomen, samt tok blodprøve på Chromagranin A. (OK)

CT viste et usikkert funn i midtre del av tykktarm. Ekstra knekk i transvers fikk jeg forklart.

Ble så sendt til colonskopi. Her fant man 2 polypper, hvor en ble fjernet, den andre ble det tatt prøve av. Begge var harmløse.

Videre undersøkelser på medisinsk poliklinikk. 24 timers BT. Misunnelsesverdig resultat sa legen til meg. Samtidig mange blodprøver og urinoppsamling.

Morgen og kveld kortisol og ACHT (?) ga noe utslag, var både for lavt og for høyt. Men ingen ting å bry seg om fikk jeg beskjed om.

Tilbake til nevrolog som henviste meg til MR av hodet.

Her fant de noe. I svaret sier de at de fant uspesifisert gliose, f.eks mikroembolier.

Nevrologen min sa at dette nok kunne forklare svimmelheten min. Vi ble enige om ikke å gjøre noe med dette siden jeg hadde blitt bedre i den siste tiden. Han presiserte viktigheten av sunn livsstil. Ga meg beskjed om å komme tilbake om jeg ble værre med svimmelheten.

Underveis i denne prosessen tok fastlegen opp med meg om angst kanskje kunne være årsak, om jeg kanskje hadde panikkangst, med hyperventilering.

Jeg er av natur den som ikke utelukker noenting og samtykket derfor til å prøve å sette meg på Cipramil.

Har økt gradvis fra 10mg, er nå på 50 mg og skal etterhvert opp på 60 mg. Vekten har økt 3-4 kg etter at jeg begynte med cipramil. Ellers ser det ut til at det har effekt. Det er nok en faktor med angst med i bildet. Men jeg er tvilende til at jeg "bare" sliter med panikkangst.

Alt så også så bra ut for inntil noen dager siden, med mindre angst samt mindre svimmelhet og utsikter til å begynne i arbeid igjen.

Jeg skal til utredning/ behandling av spesialist psykolog i starten av sept.

Så for 3 dager siden fikk jeg plutselig et meget kraftig anfall. Det skjedde etter et middels kraftig kjøttmåltid.

Det startet med at jeg ble kvalm og svimmel. Minutter senere kjente jeg ekstrem smerte midt i brystregionen. Beskriver smerten som enorm varmefølelse som gikk rundt og rundt. Denne smerten/ varmefølelsen gikk også ut til venstre arm og til halsen/kjeven.

Tok 2 dispril.

Pulsen raste. Målte ikke den.

Jeg fikk min samboer til å ringe legevakten. Vakten sa at jeg hadde nå et panikkanfall og at jeg ikke skulle bekymre meg.

Anfallet varte i ca 2 minutter så ca 2 minutter pause, pulsen sank.

Så samme på nytt igjen 4-5 ganger. Så en lengre pause 10-12 minutter hvorpå 5-6 nye anfall av ca. 2 minutters varighet med 2 minutters pauser.

Så nok en lang pause på 15-20 minutter hvoretter det fulgte 3-4 likedanne anfall.

Legevakten ble ringt en gang til men kunne fortelle meg at det var ingenting de kunne gjøre nå som ikke var gjort tidligere.

Under disse anfallene prøvde jeg så godt det var mulig å puste rolig med magen, følte at det ikke utgjorde noen forskjell.

Jeg har aldri under anfall hatt noen form for åndenød.

Jeg mener bestemt at anfallene kommer når magen/tarmene arbeider, og at intensiteten på anfallene øker med økt matmengde.

I dagene etter dette anfallet har jeg spist minimalt. Men hver gang jeg spiser så kjenner jeg svak begynnende smerte/varmefølelse i brystet og svimmelhet og press i hodet.

Helt siden jeg var hos kardiolog har både jeg og legene mine sett bort fra at dette kan være relatert til hjerte. Med finfin kolestrol og aldri har jeg selv merket noe slags smerter eller ubehag med fysisk aktivitet.

Men så igår fikk jeg telefon fra spesialist i indremedisin som skal sjekke dette med kortisol og ACHT (?). Han hadde enda ikke fått alle resultatene men han hadde fått kolestrolverdien. Den var på 8,4 !!

Jeg fortalte han om tidligere målinger på 4,8 - 4,9 for et år siden. Han fant dette så merkelig at han ikke kunne forklare det.

Jeg må også nevne at min farfar døde av hjerteinfarkt, min far døde i en drukningsulykke for noen år siden 50 år gammel.

Han ble obdusert og da fant de "betydelig" åreforkalkning i venstre kranspulsåre til hjertet. Dødsårsaken ble fastslått til drukning pga. vann i lungene. Om han hadde illebefinnende med hjertet vet vi ikke. Han var alene under ulykken.

Jeg vet at han flere ganger fikk konstatert normalt kolestrolnivå. 7 år før ulykken sluttet han å røyke pga. røykeben som fort ble bedre.

Så jeg tror nok at jeg er arvelig belastet når det gjelder åreforkalkning.

Jeg lurer på om mitt tilfelle kan forklares ut fra den teori om at jeg kanskje kan ha trange blodårer i forbindelse med mage og/eller tarm?

Hvilke symptomer vil slik angina eventuelt infarkt gi?

Hvordan kan jeg undersøkes for det? Vil det vises på EKG?

Om det er ordinær hjerteangina jeg har kan det da være mulig at jeg kun merker symptomer kun i etterkant av måltider og ikke etter fysisk aktivitet (da med inaktiv tarm)?

Om jeg har hatt infarkt vil man kunne se det på EKG eller på en annen metode?

Angina da? Sikker metode å diagnostisere det?

Bør jeg diskutere med legen min om jeg skal prøve nitroglyserin ved eventuelt senere anfall?

Hvordan kan en så markant økning i kolestrol fra 4,9 til 8,4 forklares?

Hva bør gjøres med dette kolestrolnivået?

Hvordan finner man ut om man er plaget med åreforkalkning i tilknyttning til hjertet?

Enn åreforkalkning til andre organer?

Disse 2 minutters pausene jeg opplever under anfallene, er de forenelig med angina/infarkt?

Kan symptomene mine skyldes andre somatiske sykdommer?

På forhånd takk for svaret!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70058-angina-i-magetarm-komplisert-tilfelle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Trønder 33.

Du er utvilsomt i stor grad blitt tatt på alvor og seriøst undersøkt med tildels avansert teknikk. Din fastlege,som antydet at endel psykiske reaksjoner ikke kunne utelukkes, synes å ha brukt godt klinisk skjønn, idet meget av det du (meget oversiktilig) skriver gir umiddelbar mistanke om at psykogene reaksjoner står sentralt, hvertfall som forsterkende faktorer.

Hvis det er somatisk grunn til dine plager er det lite eller intet som taler for at du har forsnevrete blodårer i hjertet (såkalt coronar hjertesykdom). Hvis dine "anfall" av høy puls (opp til 170-180 i hvile) er så knyttet til inntak av mat, vil man måtte søke etter stoff som kan frigjøres ved næringsopptak. Det finnes enkelte slike tilstander hvor hormonlignende substanser frigjøres fra mave-tarmkanalen, og de kan eventuelt påvises biokjemisk ved blodprøvetagning på spesiell måte.

Imidlertid vil det være helt nødvendig å provosere et slikt "anfall", og samtidig monitorere din hjertevirksomhet og helst blodtrykksvariasjon. Dette bør være første krav til diagnostikk før man evt. skal gå videre.

Det ligger en fare i å gå til ytterligere diagnostikk, idet en sterkere fiksering til mulig somatisk årsak vil kunne bidra til å forsterke et angstkompleks. Hvis du og dine leger ikke kommer til en sikker fysisk årsak, vil muligens psykosomatisk avdeling ved Rikshospitalet kunne yte deg hjelp.

Dine kolesterol-verdier er forvirrende, og det er sannsynlig at en av dem er resultat av en forbytting eller feilanalyse. Det er bare ved massiv medikamentell påvirkning eller store stoffskiftevariasjoner man vil kunne se en halvering eller fordobling av kolesterol-verdien. Du bør få gjort en fullstendig fett-status for å få det ut av tankene.

Hvis du skulle ha hatt et infarkt ville dette utvilsomt kunne bli sett ved ultralyd av hjertet samt på EKG. Dine plager er neppe forenlig med angina pectoris, selv om du har hatt endel risikofaktorer for utvikling av slik sykdom (tidl. røyking, betydelig overvekt, familiær belastning). Den måten dine plager opptrer på er så uvanlige at koronar hjertesykdom står langt bak i rekken av mulige diagnoser. At du som 33-åring skulle ha utviklet store og eventuelt generaliserte pulsåreforandringer er meget usannsynlig. Hvis dine "anfall" på 2 minutter er reelle, må de først registreres skikkelig, og dernest må man tenke gjennom hvilke biokjemiske årsaker som kunne ligge til grunn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...