Gå til innhold

Kan man forlange å vitne i en rettssak?


Reg@l

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg er dømt til 6 uker i fengsel. Han kunne dratt inn en del vitner, bl.a meg, men vil ikke blande andre inn i sakne. Jeg sitter på opplysninger som kunne fått ham frikjent.

Dommen ble anket fordi den såkalt fornærmede i saken, verdens største drittsekk, mente 6 måneder var mer passende.

Kan jeg forlange å få vitne i ankesaken siden jeg sitter på viktige opplysninger? Eller bør jeg respektere min venns ønske om å ikke dra venner eller familie inn i saken og bare la ham ta en masse dritt han aldeles ikke har fortjent?

Det medfører ingen risiko for meg å stille som vitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke forlange å vitne i en straffesak, men du kan selvsagt ta kontakt med politiet, forsvarer eller retten. Retten vil sende eventuelle opplysninger direkte til politiet for videre etterforskning, så det er samme sak som å gå til politiet. Både politiet og retten har plikt til å sørge for at en straffesak er så godt opplyst som mulig for å treffe en riktig avgjørelse, så dersom dine opplysninger anses relevante, vil du nok bli stevnet som vitne. Du vil bli møtt med kritiske spørsmål om hvorfor du ikke har kommet med dette tidligere, og må nok svare troverdig på det dersom opplysningene dine skal vektlegges. Forsvarer, derimot, har ingen plikt til å føre opplysningene dine videre til retten. Han vil kunne vurdere dette opp mot sin klients ønsker om å holde deg og andre utenfor saken. Dersom opplysningene dine er avgjørende for skyldspørsmålet, vil han nok stevne deg. Jeg ville tatt kontakt med vennen din og sagt/spurt om du kunne ta kontakt med forsvarer, kanskje helst med vennen din, for samtale.

PS: Det dreier seg ikke tilfeldigvis om en voldssak som endte med skade på by`n med mange vitner til episoden....?

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forlange å vitne i en straffesak, men du kan selvsagt ta kontakt med politiet, forsvarer eller retten. Retten vil sende eventuelle opplysninger direkte til politiet for videre etterforskning, så det er samme sak som å gå til politiet. Både politiet og retten har plikt til å sørge for at en straffesak er så godt opplyst som mulig for å treffe en riktig avgjørelse, så dersom dine opplysninger anses relevante, vil du nok bli stevnet som vitne. Du vil bli møtt med kritiske spørsmål om hvorfor du ikke har kommet med dette tidligere, og må nok svare troverdig på det dersom opplysningene dine skal vektlegges. Forsvarer, derimot, har ingen plikt til å føre opplysningene dine videre til retten. Han vil kunne vurdere dette opp mot sin klients ønsker om å holde deg og andre utenfor saken. Dersom opplysningene dine er avgjørende for skyldspørsmålet, vil han nok stevne deg. Jeg ville tatt kontakt med vennen din og sagt/spurt om du kunne ta kontakt med forsvarer, kanskje helst med vennen din, for samtale.

PS: Det dreier seg ikke tilfeldigvis om en voldssak som endte med skade på by`n med mange vitner til episoden....?

Uansett, lykke til!

Det er en voldssak, eller rettere sagt selvforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...