Gå til innhold

Omsorgsboliger uten fellesareale


jacob

Anbefalte innlegg

I bransjen min dukker det opp så mange rare fenomener på ulike faglige fronter. Når det gjelder omsorgsboliger for folk med psykiske og fysiske lidinger så heter det seg altså at disse skal være uten fellesareale. Ideologien er et gufs fra den tiden hvor HVPU-reformen ble iverksatt og hvor all tankevirksomhet var innstillt på å avinstitusjonalisere hverdagen til folk med disse lidingene. Når man så planlegger å ta i bruk slike boliger må man altså passe på at syke folk, eller folk med handicap, ikke møter hverandre. Slik blir de jo alene og slik blir verden en relasjon mellom passient/klient og helsepersonell - og bare det! Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Tror den HVPU-reformen var en katastrofe på alle vis.

HVPU-reformen var en katastrofe på alle områder. Dengang hadde de hverandre. Nå har de ingenting og bare eksisterer.

Prøv å få en fastbrent utviklingshemmet ut av et regulært mønster. Nytter ikke. De har ikke sjans og de fleste jeg jobbet med har blitt verre. Han ene døde like etterpå da de dro han ut av sitt faste element.

Dette skal være oppvakte og opplyste mennesker.....

T....nattevakt som hadde jobbet der i 32 år og var "mamma" ristet på hodet, men kunne ingenting gjøre.

Så koselig vi hadde det, men ikke minst beboerne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en del slike etablissement i Bergen, og de har alle fellesareal, for eksempel et kjøkken og en stue.

Et sted jeg jobbet i en periode, hadde de sågar klubblokaler i kjelleren, der de inviterte "likesinnede" fra bydelen annenhver tirsdag.

Det må da bli rimeligere med bemanning også - om man kan samle alle beboerne noen timer om kvelden..?

Fellesmiddager er vel heller ikke et ukjent fenomen...?

Akk ja, heldige er vi som bor i eget hus, og som kan være alene når vi ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...