Gå til innhold

Fordeling av husarbeid


Gjest glimmer

Anbefalte innlegg

Gjest glimmer

Har skrevet om dette før, men nå er situasjonen desperat. Jeg deler leilighet med to gutter, en som går på skole og en som ikke jobber akkurat nå. Selv jobber jeg 8-9 timer hver dag (mblir en del helgejobbing også) og står hele denne tiden (har ikke matpause en gang).

Naturligvis er jeg utrolig sliten når jeg kommer hjem (har en kronisk sykdom), men det tenker jeg går seg til. Jeg har bare jobbet to uker og har hatt mange møter og slikt på kveldene, slik at jeg knapt rekker å løpe hjem og skifte klær, før jeg drar igjen.

Nå som jeg har tid til å se meg rundt, så er leiligheten helt bombet. Det vil ta meg flere timer å få ryddet opp her, helt tydelig at guttene ikke har gjort noe som helst hele uka.

Det verste er at ingenting nytter. Jeg har mast, jeg har snakket med dem, jeg har satt opp arbeidsoppgaver, jeg har gjort alt selv, jeg har ikke ryddet noe, jeg har kun ryddet mitt eget rot, jeg har forklart og bedt og skreket.

Flytting er totalt uaktuelt, men sånn som dette kan jeg ikke leve. Hva i all verden skal jeg gjøre? *desperat*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest glimmer

Hvor gamle er sønnene dine?

Tydeligvis var jeg ikke god på formuleringen... Bor sammen med en venn og broren min. "Sønnene" mine er 23 og 27 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest glimmer

Lukk øynene for alt rotet. Ikke la deg irritere over ting du ikke kan (vil) gjøre noe med.

Du bor i et bofellesskap, ikke sant?

Ja, i et bofellesskap... Men klarer ikke å overse det. Eller, klarte det denne uka, fordi jeg knapt var hjemme.

Kan jo ikke en gang ha venner på besøk slik det ser ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* De er eldre enn meg ;)

*LOL* Ja ja, man skal ikke undervurdere lillesøster! ;0)

Nei sannelig om jeg vet. Du kan jo for eksempel kaste tinga deres i søpla hver gang de slenger i fra seg rundt om.

Men det krever jo en viss styrke når det blir oppdaget hva du har gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i et bofellesskap... Men klarer ikke å overse det. Eller, klarte det denne uka, fordi jeg knapt var hjemme.

Kan jo ikke en gang ha venner på besøk slik det ser ut!

Men har du noe annet å gjøre da - du ønsker jo ikke å flytte ut, og guttene gidder ikke å forandre på sine rutiner.

Sett på deg skylapper :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

*LOL* Ja ja, man skal ikke undervurdere lillesøster! ;0)

Nei sannelig om jeg vet. Du kan jo for eksempel kaste tinga deres i søpla hver gang de slenger i fra seg rundt om.

Men det krever jo en viss styrke når det blir oppdaget hva du har gjort...

Uff, vil ikke tenke på hva som skjer da, du... Tror nok de bærer meg inn i dusjen og spyler meg med kaldt vann, slik de pleier om jeg ikke oppfører meg slik de ønsker ;)

Nå så jeg nettopp at det lå en lapp på bordet om at de skulle gjøre "litt husarbeid" i dag... Får se hvor mye som blir gjort, da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

Men har du noe annet å gjøre da - du ønsker jo ikke å flytte ut, og guttene gidder ikke å forandre på sine rutiner.

Sett på deg skylapper :-)

Jeg skal nok klare å forandre de *nikker overbevisende*

Skal la det gå et par måneder, så får jeg se. Flytting er mer akutelt da og det er mulig jeg gjør det, om ting ikke blir bedre. Problemet er at Oslo er en dyr by og å finne en hybel til 3000 i månden er ikke helt enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok klare å forandre de *nikker overbevisende*

Skal la det gå et par måneder, så får jeg se. Flytting er mer akutelt da og det er mulig jeg gjør det, om ting ikke blir bedre. Problemet er at Oslo er en dyr by og å finne en hybel til 3000 i månden er ikke helt enkelt.

Lykke til med forvandlingsprosessen av de to guttene da :-)

Er guttene morsomme og greie ellers, så teller vel også det en del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å bo sammen med likesinnede - dvs. noen som har noenlunde det samme renslighetsnivået som en selv.

Jeg tror ikke du kan forvente at disse gutta forvandler seg. Noen synes jo det ergreit å ikke stresse med husarbeid.

Enten får du flytte ut - ellers så får dere lage en deal om at du tar husarbeid mot en lavere husleieandel e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette minner meg om to mannlige venner jeg har som deler leilighet med ei jente som aldri vasker opp. Til slutt fant de ut at det bare skulle få stå der på benken, og se hva som skjedde. De kjøpte inn papptallerkener og bestikk og spiste av det i flere måneder, og hun gjorde ingenting. Hun vasket det un trengte, brukte det og lot det stå skittent etter seg. Dette var vel ikke akkurat noen løsning på problemet ditt, men jeg foreslår at du snakker med dem igjen. Det er tross alt broren din, han bør da forstå at du ikke klarer å bo slik. Det skal jo ikke så veldig mye til for å holde det noenlunde rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilby dem at du vasker og stryker og rydder mot at de betaler husleia di. Da får du iallfall noe igjen for å være den som gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har valgt å dele leilighet med to unge menn. Du har nå disse mulighetene:

- ta på deg jobben som mor og kjeftesmelle.

- ta på deg jobben som vaskekjerring

- la det flyte

- finne to jenter å bo sammen med i stedenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...