Gå til innhold

Hva er rimelig husleie?


Gjest Balooba

Anbefalte innlegg

Gjest Balooba

Vi har et gammelt hus hvor min svigerinne skal bo. Huset trenger en del oppussing, blant annet to soverom på loftet. Mannen min skal sette inn nye vinduer i hele huset og har tatt opp et lån på 100 000 kroner som skal brukes til oppussinga.

Huset har to små stuer, kjøkken, nytt bad og tre rom på loftet. Hva er rimelig husleie for dette huset (når min svigerinne skal male selv etter at mannen min har lagt panel)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt og holdent an på beliggenhet.

Hva som er markedsleie for en slik bolig kan variere med flere hundre prosent rundt om i landet.

Fra noen få tusen til 30 000 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det ikke litt an på hvor huset ligger? (Nær byen eller i ødemarka?)

Men nok til å dekke lån på huset må dere vel ha, så kommer det an på om dere ønsker å tjene litt på det ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balooba

Huset ligger to km fra kommunesenteret, har egen innkjørsel på gården vår. Vanlig husleie for en kjellerleilighet i sentrum er rundt 3500-4500 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Min mening hvis det er 100 kvm boflate:

Langt utpå landet: 3.500

Litt på landet: kr 4.000

I by : 6-7000

I Oslo sentralt: 10-11.000

I drabantby Oslo: 6-7.000

Pass på hva dere pusser opp, taket først ! Er/blir taket dårlig/lekk blir huset ødelagt, nytt eller gammelt, fukten er nådeløs !

Om alt er gammelt skal ikke bety noe for prisen, men alt skal være i orden og virke. F eks et sprukket vindu må skiftes.

Pass på å lese den nye husleieloven, den er streng ! Se evt på www.dinside.no om utleie, og eller www.lovdata.no.

Siden det er familie, så kan det gå bedre (eller verre :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Huset ligger to km fra kommunesenteret, har egen innkjørsel på gården vår. Vanlig husleie for en kjellerleilighet i sentrum er rundt 3500-4500 kroner.

Du kan jo høre hvor mye hun kunne tenke seg å betale?

Ei venninde av meg leide ett for 7000 kr,det syns hun var en grei pris for ett helt hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balooba

Min mening hvis det er 100 kvm boflate:

Langt utpå landet: 3.500

Litt på landet: kr 4.000

I by : 6-7000

I Oslo sentralt: 10-11.000

I drabantby Oslo: 6-7.000

Pass på hva dere pusser opp, taket først ! Er/blir taket dårlig/lekk blir huset ødelagt, nytt eller gammelt, fukten er nådeløs !

Om alt er gammelt skal ikke bety noe for prisen, men alt skal være i orden og virke. F eks et sprukket vindu må skiftes.

Pass på å lese den nye husleieloven, den er streng ! Se evt på www.dinside.no om utleie, og eller www.lovdata.no.

Siden det er familie, så kan det gå bedre (eller verre :-))

Når det gjelder oppussing skulle det gå greit, mannen min er snekker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Når det gjelder oppussing skulle det gå greit, mannen min er snekker. :-)

Når han er ferdig kan han komme hit, jeg skal også pusse opp for utleie :-) Helst skulle jeg revet alt og bygd nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare høre rundt i nærområdene.

Hva folk andre steder i landet betaler har ingen verdi for deg vel? Egentlig.

Jeg leide ut et helt hus til 3500 for få år siden. Lå landlig i et lite bygdesamfunn (nydelig usjenert tomt) med kun 5 minutter biltur til butikksentrum/bensin. 15 minutter til nærmeste by.

Hadde dette huset ligget i byen hadde utleieprisen vært 8000 minst.

Sannsynligvis var jeg litt 'snill'. Kunne nok presset 5000 ut av leien iflg megler, men da måtte jeg regne med gjennomtrekk blant leieboerne (flyttet så snart de fant noe mer passende) og det orket jeg ikke forholde meg til. Godtok lav leie for å få en stabil leieboer med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balooba

Du må bare høre rundt i nærområdene.

Hva folk andre steder i landet betaler har ingen verdi for deg vel? Egentlig.

Jeg leide ut et helt hus til 3500 for få år siden. Lå landlig i et lite bygdesamfunn (nydelig usjenert tomt) med kun 5 minutter biltur til butikksentrum/bensin. 15 minutter til nærmeste by.

Hadde dette huset ligget i byen hadde utleieprisen vært 8000 minst.

Sannsynligvis var jeg litt 'snill'. Kunne nok presset 5000 ut av leien iflg megler, men da måtte jeg regne med gjennomtrekk blant leieboerne (flyttet så snart de fant noe mer passende) og det orket jeg ikke forholde meg til. Godtok lav leie for å få en stabil leieboer med andre ord.

Spurte egentlig for å få en pekepinn forskjellige steder ifra.

Om min svigerinne betjener lånet så lenge ho bor i huset blir det rundt 2000 kroner i husleie pr måned. Det må da være FRYKTELIG billig for et hus på 80-90 kvadrat nesten uansett hvor man bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balooba

Min mening hvis det er 100 kvm boflate:

Langt utpå landet: 3.500

Litt på landet: kr 4.000

I by : 6-7000

I Oslo sentralt: 10-11.000

I drabantby Oslo: 6-7.000

Pass på hva dere pusser opp, taket først ! Er/blir taket dårlig/lekk blir huset ødelagt, nytt eller gammelt, fukten er nådeløs !

Om alt er gammelt skal ikke bety noe for prisen, men alt skal være i orden og virke. F eks et sprukket vindu må skiftes.

Pass på å lese den nye husleieloven, den er streng ! Se evt på www.dinside.no om utleie, og eller www.lovdata.no.

Siden det er familie, så kan det gå bedre (eller verre :-))

Tusen takk for gode tips!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ooooooooops

Spurte egentlig for å få en pekepinn forskjellige steder ifra.

Om min svigerinne betjener lånet så lenge ho bor i huset blir det rundt 2000 kroner i husleie pr måned. Det må da være FRYKTELIG billig for et hus på 80-90 kvadrat nesten uansett hvor man bor?

Ja, det er alt for billig spør du meg.

Er det noen grunn til at du skal 'sponse' denne svigerinnen?

Et godt råd; å leie ut til familie er stort sett å be om problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...