Gå til innhold

Fosterets alder


hapa

Anbefalte innlegg

Hva menes eksakt når det skrives om fosterets (embryoets) alder, f.eks. når en sier 3+2? Mener en da tre uker og to dager siden egguthenting eller siden egginnsetting, ev. noe annet? Alder på embryoet regnes vel fra befruktning, gjør det ikke? Og befruktning skjer vel samme dag, ev. dagen etter egguthenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. jeg kan ikke svare så godt på det du spør om. det eneste jeg vet er at jeg som nå er i 4 uke er: i 4 uke. mens det er kun 2 uker siden egga ble satt inn. altså ligger mor alltid "to uker foran" fosteret.

fosteret mitt er bare 2 uker (siden befruktning)- mens JEG er altså 4 uker på vei.

tror at jeg kan skrive 4+2 nå. det betyr jo at jeg er fire uker og to dager på vei, men selve embryoet er bare to uker.

men det er ikke fosterets alder man tenker på i sånn svangerskapstelling har jeg hørt. kun moren.

nei dette ble litt rørete.

ble du klokere?

hmm neppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi se....

Altså, ved vanlig unnfangelse (homemade) så regnes svangerskapets start som siste mens` første dag. Og altså ca 14 dager før befruktning.

Så når befruktninga finner sted, er man i teorien alt 2 fulle uker påvei....

Vi som må ha litt hjelp, må altså telle 14 dager bakover fra uttaksdag/befruktningsdag. Jeg f.eks, hadde uttak/befruktningsdag 17.juni-99 (med nr.1) og da "startet" svangerskapets 40 ukers varighet fra 3.juni.

Svangerskapet er altså 40 uker fra siste mens`første dag, og 5 + 3 vil si 5 fullgåtte uker (fra siste m første dag) og 3 dager uti uke 6.

Eh....dette var vel ikke verdens enkleste forklaring, men er du med?

Klem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi se....

Altså, ved vanlig unnfangelse (homemade) så regnes svangerskapets start som siste mens` første dag. Og altså ca 14 dager før befruktning.

Så når befruktninga finner sted, er man i teorien alt 2 fulle uker påvei....

Vi som må ha litt hjelp, må altså telle 14 dager bakover fra uttaksdag/befruktningsdag. Jeg f.eks, hadde uttak/befruktningsdag 17.juni-99 (med nr.1) og da "startet" svangerskapets 40 ukers varighet fra 3.juni.

Svangerskapet er altså 40 uker fra siste mens`første dag, og 5 + 3 vil si 5 fullgåtte uker (fra siste m første dag) og 3 dager uti uke 6.

Eh....dette var vel ikke verdens enkleste forklaring, men er du med?

Klem....

hei!

hvis du kikker bittelitt bakover her på innlegga skal det ligge en hcg tabell som vedlegg under et innlegg som heter det samme.

kanskje denne kan hjelpe deg?

det høres jo veldig bra ut det du forteller om nivået, er ikke så inne i det selv. er i uke 4+2.

hadde egentlig ikke tenkt å svare deg for er redd sånne spørsmål hører hjemme på gravideforum- litt redd for å "støte" noen hvis du skjønner..

ikke alle som har vært så heldige som oss enda:)

og selv holder jeg meg her inne litt sånn "skjult gravid" foreløpig, for inn på gravideforumet vil jeg ikke! ikke ennå ihvertfall. føler meg mer hjemme her. det gjør sikkert du også.

har kun målt hcg en gang og det var på dag 14 etter innsetting. da var det på 302!- noe sykesøstra sa var godt høyt! så jeg sitter nå og lurer på om det er to her inne...

men fortsatt er det så tidlig at jeg ikke engang tør tenke på noe som helst.

lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...