Gå til innhold

Høyt blodtrykk

Anbefalte innlegg

Gjest jentetjueår
Skrevet

Hei

Jeg er ei jente på 20 år som målte blodtrykket mitt her om dagen, med en automatisk blodtrykkmåler. Jeg hadde 146/100 (og puls 87). Fikk høre at den nok ikke var helt nøyaktig, men jeg har skjønt at dette er ganske høye verdier. Er det farlig å ikke gjøre noe med det? (lege og medikamenter altså). Jeg er også overvektig (166 cm, 78 kg), men prøver å leve litt sunnere enn jeg har gjort. Faste måltider, frukt, grønt og svømmer 1-2 ganger i uka. Kan dette hjelpe på blodtrykket?

Takknemlig for svar fra lesere som har litt peiling

Fortsetter under...

Skrevet

Har du gjort denne målingen hos lege? Hvis ikke, bør du gjøre det. Målingen du har gjort kan være unøyaktig, eller det kan være et tilfeldig resultat. Et undertrykk på 100 hos en 20-åring tror jeg anses som ganske høyt. Hvis flere målinger hos lege viser det samme, vil du antagelig bli utredet for muligens å finne en årsak. Det kan kanskje også bli aktuelt å gå med en blodtrykksmansjett over en periode for om mulig å finne svingninger i forbindelse med stress eller spesielle aktiviteter. Uansett bør du få en nøyaktig måling utført når du nå sitter med dette resultatet.

Skrevet

Hei!

Jeg holder med om at blodtrykket ditt virker litt høyt. Men med tanke på at pulsen også var ganske høy, vil jeg tro at du var litt stresset eller akkurat hade vært i aktivitet. For å få ett reelt trykk burde du hvile minst ett kvarter før du tar det. Generelt så kan man påvirke et litt forhøyet blodtrykk med å gå ner i vekt/mosjon og slutte røyke.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...