Gå til innhold

Lovlige navn?


Gjest Lin Helen

Anbefalte innlegg

Gjest Lin Helen

Jeg skulle egentlig bli døpt Lin Helen. Men Lin var ikke gyldig, så da ble det satt på en ekstra N. Altså Linn Helen. Nå er det lov å hete Lin, så jeg har derfor tatt vekk den ene n`en igjen. Det jeg syns er litt rart er at jeg hører om flere som heter noe med Lin. Mange av dem er til og med eldre enn meg. Hvordan kan det ha seg?hører jeg om flere som heter noe med Lin. Det syns jeg er litt merkelige. Ellers lurer jeg på om det egentlig er noen navn som ikke er lovlige i Norge i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg heter Lin med en N.

Grunnen til det, er at det ikke var lov med to n'er da jeg ble døpt. Dengang mente man visst at det var et etternavn eller noe sånt.

Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi som het Lin mulighet for å bytte til Linn. En i paralellklassen min gjorde det, mener jeg å huske.

Jeg valgte å ikke gjøre det siden det føltes litt "rart" å bytte navn.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin Helen

Jeg heter Lin med en N.

Grunnen til det, er at det ikke var lov med to n'er da jeg ble døpt. Dengang mente man visst at det var et etternavn eller noe sånt.

Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi som het Lin mulighet for å bytte til Linn. En i paralellklassen min gjorde det, mener jeg å huske.

Jeg valgte å ikke gjøre det siden det føltes litt "rart" å bytte navn.

:-)

Så merkelig da? Først er det ikke lov å hete Linn, så er det ikke lov å hete Lin? Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig da? Først er det ikke lov å hete Linn, så er det ikke lov å hete Lin? Hvor gammel er du?

Jeg er 29.

Visste ikke at det ikke var lov å kalle ungen sin Lin lenger. Mener å huske at jeg så det navnet i navneboka for ikke så lenge siden.

Ja "øvrigheta" finner på mye rart av reguleringer. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 29.

Visste ikke at det ikke var lov å kalle ungen sin Lin lenger. Mener å huske at jeg så det navnet i navneboka for ikke så lenge siden.

Ja "øvrigheta" finner på mye rart av reguleringer. ;-)

her står det enda meir:

http://odin.dep.no/jd/norsk/publ/utredninger/NOU/012001-020010/index-hov003-b-f-a.html#hov3.3

i pkt 3.3.3 står dette om Lin/Linn nevnt :-)

men eg kan ikkje finne noko om dette om stein, ulv, bjørn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her står det enda meir:

http://odin.dep.no/jd/norsk/publ/utredninger/NOU/012001-020010/index-hov003-b-f-a.html#hov3.3

i pkt 3.3.3 står dette om Lin/Linn nevnt :-)

men eg kan ikkje finne noko om dette om stein, ulv, bjørn...

Artig :-)

Så det tok altså noen år fra dommen til jeg fikk tilbudet om å bytte altså. Evt. var moren min veldig treig med å oppdage at man kunne bytte.

Har ikke lest noe om dette før, jeg.

Hadde bestefaren min kunnet si "r" skulle jeg forresten hett Miriam. :-)

Moren min ble også nektet å kalle søsteren min for Joanna/e forresten. Vet ikke hvorfor, men det _måtte_ være en "h" med i navnet så da tok de likesågodt det navnet jeg hadde foreslått :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn, Stein og Ulv står oppført i denne navneboken: http://www.libero.no/gravid/navnebok/3481/b.html

Kjenner en liten Bjørn, så i tilfelle dette navnet er forbudt må det ha skjedd de siste årene.

Ja, det har skjedd de siste årene. Har ikke undersøkt det veldig grundig, men jeg husker jeg leste både Bjørn, Stein og Ulv i listen over navn som ikke lenger var lov å bruke. Det hadde noe med at disse var natur-ord å gjøre, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Lin med en N.

Grunnen til det, er at det ikke var lov med to n'er da jeg ble døpt. Dengang mente man visst at det var et etternavn eller noe sånt.

Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi som het Lin mulighet for å bytte til Linn. En i paralellklassen min gjorde det, mener jeg å huske.

Jeg valgte å ikke gjøre det siden det føltes litt "rart" å bytte navn.

:-)

Jammen... Jeg kjenner en Linn (med 2 N'er) som er like gammel som deg... Tror ikke hun har byttet noen gang...? Hvor gammel var du da du fikk tilbud om å slenge på en extra N? (Ble bare så nyskjerrig her nå :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen... Jeg kjenner en Linn (med 2 N'er) som er like gammel som deg... Tror ikke hun har byttet noen gang...? Hvor gammel var du da du fikk tilbud om å slenge på en extra N? (Ble bare så nyskjerrig her nå :) )

Moren min sa det til meg da jeg gikk på ungdomsskolen. Vet ikke om det var da man fikk tilbudet, men jeg tror det.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig :-)

Så det tok altså noen år fra dommen til jeg fikk tilbudet om å bytte altså. Evt. var moren min veldig treig med å oppdage at man kunne bytte.

Har ikke lest noe om dette før, jeg.

Hadde bestefaren min kunnet si "r" skulle jeg forresten hett Miriam. :-)

Moren min ble også nektet å kalle søsteren min for Joanna/e forresten. Vet ikke hvorfor, men det _måtte_ være en "h" med i navnet så da tok de likesågodt det navnet jeg hadde foreslått :-)

det var interessant lesnad på den sida, ja - eg fann f.eks. at det var rike ektepar i byene i perioden 1800-1865 som begynte tradisjonen med at kona tok mannens etternavn når dei gifta seg. i 1800 hadde ingen gifte kvinner mannens etternavn, anna enn evt gårdsnavnet som lokalt kallenavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin Helen

her står det enda meir:

http://odin.dep.no/jd/norsk/publ/utredninger/NOU/012001-020010/index-hov003-b-f-a.html#hov3.3

i pkt 3.3.3 står dette om Lin/Linn nevnt :-)

men eg kan ikkje finne noko om dette om stein, ulv, bjørn...

Synes fortsatt det er veldig rart at jeg IKKE fikk lov å hete Lin med en n. Her må noen ha misforstått litt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har skjedd de siste årene. Har ikke undersøkt det veldig grundig, men jeg husker jeg leste både Bjørn, Stein og Ulv i listen over navn som ikke lenger var lov å bruke. Det hadde noe med at disse var natur-ord å gjøre, tror jeg.

Var det ikke sånn at det er lov hvis det er dobbeltnavn MED bindestrek?

Men som enkeltstående navn er det ikke lov?

Dette var ihvertfall regelen da eldstegutten vår ble født i -96.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...