Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre??


martis

Anbefalte innlegg

Jeg gikk ut av videregående våren 2001. Da strøyk jeg på to eksamener. Norsk hovedmål og matematikk 3my. Tok opp igjen begge eksamene til jul samme år. Da gikk det bra med norskeksamen, men jeg strøyk enda en gang i matematikk. Prøvde meg på igjen i vår, men strøyk da for 3. gang. I følge skolen kan det være mulig at jeg får prøve meg en 4. gang nå til jul, siden jeg var utsatt for et trafikkuhell bare 3 uker før eksamen. (Fikk kraftig hjernerystelse og hukommelsestap, gikk glipp av en del repetisjon før eksamen, og fikk ikke øvd så mye). Men mitt største problem er motivasjonen... Hvorfor skal jeg klare matteeksamen denne 4. gangen når jeg ikke har klart den 3 ganger før? På videregående fikk jeg karakteren 3 i matte, jevnt hele året (fikk også 3 som standpunkt). Følte da at jeg kunne pensumet ganske godt, og hadde ikke de største problemene med å forstå det som ble gjennomgått.

Et alternativ var at jeg fulgte undervisning på skolen, men jeg gjorde ikke det i fjor. Mente selv da at jeg kunne klare å lese selv på egenhånd...

I år har de skiftet om fra 3my til 3mz, og jeg har ikke særlig lyst til å følge undervisning på skolen nå som det er et helt år siden jeg egentlig var ferdig. Pensumet i 3my og 3mz er heller ikke helt det samme. Jeg får vel ta med at jeg har gått et år på Høgskole, og hadde da matte (samme type matte). Den eksamen tok jeg til jul 2001, og stod på den. (fikk begynne selv om jeg ikke hadde vitnemål, men med beskjed om å ta eksamene så fort som mulig)

Bare jeg tenker på dette, strømmer tårene ned, blir deprimert osv...

Har heller ikke så mange å snakke med, moren min mener jeg skal prøve på igjen om jeg får lov, men egentlig har jeg ikke så særlig lyst. Å sitte sammen med en av lærererne der har jeg heller ikke så lyst til.. Problemene med dette har også ført til at jeg ikke er så motivert på Høgskolen. Det har ikke gått så bra med eksamene der heller.. Har sagt til moren min at jeg vil slutte, og finne noe annet å gjøre, men føler at hun ikke tar meg på alvor..

Men uten vitnemål så kommer jeg vel ikke så langt i livet.. Påmeldingsfristen til eksamen i høst er 10. september.. Har enda ikke tatt motet til meg og snakket med de på skolen...

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Dette er så deprimerende at jeg har vurdert å ta mitt eget liv flere ganger. Føler at jeg ikke kommer til å klare det noen ganger. Sier hele tiden til meg selv at dette skal jeg klare, dette må jeg klare, men det fungerer jo ikke... Har noen et råd eller to til en dypt fortvilet jente??

(vet ikke helt hvilket forum som er det rette til å legge dette inn men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk bare en ting å gjøre og det er å lese godt og bestå eksamen. Som du sier, du kommer ingen vei uten vitnemålet ditt. Du får kjøpe bøkene du trenger, det er også lurt å kjøpe bøker med eksempler på eksamensoppgaver. Lag en leseplan som du klarer å følge og jobb jevnt, få hjelp av andre hvis du trenger det. Har du mulighet, så følg undervisningen. Det høres brutalt ut, men det hjelper ikke å sitte å gråte og synes synd på deg selv, du må bare klare dette. Du vil garantert angre om du ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk bare en ting å gjøre og det er å lese godt og bestå eksamen. Som du sier, du kommer ingen vei uten vitnemålet ditt. Du får kjøpe bøkene du trenger, det er også lurt å kjøpe bøker med eksempler på eksamensoppgaver. Lag en leseplan som du klarer å følge og jobb jevnt, få hjelp av andre hvis du trenger det. Har du mulighet, så følg undervisningen. Det høres brutalt ut, men det hjelper ikke å sitte å gråte og synes synd på deg selv, du må bare klare dette. Du vil garantert angre om du ikke gjør det.

Den beskjeden har jeg også fått mange ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg hadde eit fag på høgskolen eg gikk på som eg strøyk i gang på gang... da siste sjanse kom, bestemte eg meg for at dette MÅ eg bare klare, eg fikk lesehjelp av ei veninne som var flink i faget, og stod på eksamen.

eg synes det høres ut som om du fikk deg ein knekk psykisk i vår med hjernerystelsen og eksamenen. når du nevner sjølvmord, så tenker eg at oppgittheten din dreier seg om meir enn matte...

eg vil på det varmeste anbefale deg å gå til psykolog. be fastlegen om henvisning. å ha ein psykolog som er DIN, som er din egen "guide" gjennom følelser, tanker og opplevelser er eit privilegium...og når man kjem såpass langt ned etter ein knekk, kan det være nødvendig.

å vurdere sjølvmord betyr i dei fleste tilfeller at man leiter etter ein utvei. det finst alltid utveier, og man har alltid valgmuligheter. du KAN drite i matten. du KAN ta eksamenen. du KAN ta det opp igjen seinere. leit etter den GODE løsningen, den løsningen som får deg til å tenke at "ja, dette er det RETTE"...den offensive løsningen, den som bringer deg videre i livet..

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Skjønner at du ikke har lyst til å gå tilbake til den gamle skolen og følge undervisningen. Er det ikke mulig å ta opp enkeltfag ved privatskoler sånn som Bjørknes e.l.? Ser ut som om de har et opplegg for de som trenger å ta opp igjen matteeksamen bla. Kanskje de tilogmed kan tilby noe over nettet?

Sjekk ut:

http://www.bjorknes.no/privatskole/hva.htm

Ellers er det også et faktum at noen år så er eksamen lettere enn andre. Kanskje du har flaks denne høsten og får en som passer deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en engelsk eksamen fra videregående som ejg må ta opp igjen. Alternativet, sa rådgiveren, var at jeg valgte et annet fordypningsfag for å få rett mengde karakterpoeng, om jeg ikke hadde lyst til å ta denne engelsken.

Det er motivasjonen min det er noe i veien med, for språket prater jeg flytende. Jeg har bare så tungt for å komme i gang.

Du har ingenting å tape på å ta eksamen om du får den gjennom videregående, da... husk at denne gangen har du bare matematikken å konsentrere deg om, og da går det nok bedre, skal du se. Dessuten, om du får en 4. sjanse, så slipper du å betale over 500 kroner for å få tat eksamen på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn alle eksamensoppgaver du kan komme over. Dersom det bare er skriftlig eksamen du skal ta, vil jeg tro det hjelper mer å regne enn å lese. Du må selvsagt slåopp i læreboken dersom det er noe du ikke får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken høyskole-linje er det du har gått som har samme type matematikk som videregående?

Økonomi og administrasjon har matematikk som er den samme som 3my på videregående... (unntatt 2 temar ekstra da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi og administrasjon har matematikk som er den samme som 3my på videregående... (unntatt 2 temar ekstra da...)

Vet det er mange som har, det jeg ikke skjønner er at ikke den eksamen kan telle som vgs-eksamen. Og dermed gi studiekompetanse. Det hadde vært så veldig mye mindre stivbent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...