Gå til innhold

Ta med barn på fødsel


trøtt

Anbefalte innlegg

Inspirert av innlegget under har jeg et spørsmål: Kunne du tenkt deg å ha med et storesøsken på fødsel? Hvor gammel måtte barnet vært for at du da ville hatt det med?

Jeg ville ikke hatt med en 3-åring, og ville heller ikke ha med 5 åringen min når jeg fikk minste jenta. Vet ikke om jeg ville tatt med et barn i det hele tatt, det spørs vel hvor mye det ønsket det i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville IKKE hatt med ungene mine på fødsel. Det er en situasjon der mora har så vondt at barnet kan bli veldig redd, og det kan heller føre til en negativ enn en positiv opplevelse for barnet.

Hadde det derimot vært en hjemmefødsel, hadde det fortonet seg annerledes. Da ville det vært naturlig at barnet fikk være tilstede, dersom mora ikke skreik av smerte.

Sett for eksempel at komplikasjoner oppstår, eller at barnet må tas med tang eller sugekopp. Eller hva om det blir hastekeisersnitt, og far og barn bare blir skyvd til side mens leger og pleiere setter opp et vanvittig tempo?

Jeg synes små barn skal være forskånet fra slikt, de bør i det minste være gamle nok til at de virkelig er klar over hva det er som skal skje, og være klar over hvordan ting kan utarte seg.

Det er forresten ikke få fedre som har blitt kløpet i arma eller bitt, eller blitt slengt skikkelig forbannede utbrudd mot under en fødsel... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg ville ikke tatt med barn på fødsler..Det får vente til de får sine egne!

Jeg var med på fødselen til ei venninde(foruten mine egne)og det var sterk kost!

Selv om ting er planlagt og søsken forberedt,kan det bestandig oppstå komplikasjoner,da vil jo angsten farve hele rommet og da syns jeg det allerede er forsent å sende ut søsken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min bror og hans kone hadde med sønnen på 2 1/2 da minstemann ble født.

Dette var pga at de ikke hadde tilgjengelig barnevakt.

Det var meningen at min mor skulle passe 2-åringen, men akkurat denne dagen var hun bortreist. Og hadde de kjørt til henne først, så hadde minstemann blitt født i bilen, for ham hadde det visst fryktelig travelt.

Fødselen gikk veldig fint, og 2-åringen jublet da babyen ble lagt oppå brystet til moren.

Nå er minstemann 7 mnd, og storebror finnes ikke sjalu, for det er jo hans baby. Han passer godt på den lille.

2-åringen syns det å få være med på fødselen som en stor opplevelse. Han ble ikke redd, men så på det som helt naturlig. Hadde han blitt redd, eller det hadde oppstått komplikasjoner hadde min bror tatt han med seg ut.

For min egen del, ville jeg helst ikke hatt barn med på fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du tenkt deg å ha med et storesøsken på fødsel? Tja, jeg syns ikke tanken høres så ille ut, jeg. Så ja, jeg kunne nok tenkt meg det - om det var ønskelig for sønnen min. (Helst hjemmefødsel i så fall)

Men jeg ville hatt noen hos oss som kunne tatt seg av sønnen min om det skulle bli nødvendig i så fall.

Hvor gammel måtte barnet vært for at du da ville hatt det med? tja..fire-fem og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eksen min hadde vært med på fødselen av sin lillebror. ho var da 13 år, og fikk klippe av lillebrors navlestreng. ho omtalte det som det største ho nokon gang hadde vært med på, og det spesielle båndet mellom ho og lillebroren var heilt tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn/søsken har ingenting på en fødestue å gjøre uansett alder. (ikke kjæledyr heller)

Det finnes fortsatt noen grenser mellom voksne og barn. Noe hører kun voksenlivet til, og noe er fortsatt bare for mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle da min eldste var 8 og et halvt,- vi var veldig forberedt, hadde sett filmer og - min mor var med i tilfelle det skulle bli så tøft at de måte gå ut......så ble det hele keisersnitt, -men storesøster var på gangen med mormor, og fikk se henne med EN gang - Det var visst STORT! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, vet ikke helt. Spørs litt alderen på storesøskenet. Tror egentlig at jeg, som fødende, ville foretrukket at barnet mitt slapp å oppleve meg slik (ikke spesielt fintfølende, brølende og eller lite moderlig. Kan nok finne på å rope ting som "få ut den helsikes ungen NÅÅÅÅ" og slikt).

Men er ungen 10-12 eller eldre, ja da kan det hende - med god forberedelse og kriseløsning (noen til å ta seg av storebror/søster i tilfelle ting ikke gikk som planlagt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI ! Aldri i livet. Spiller ingen rolle hvor gammel ungen hadde vært. Å føde klarer jeg uten å ha ungene tilstede. Jeg ville foretrukket "å jobbe i fred" og en fødsel er det ingen som har noe utbytte av å se! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - jeg ville ikke hatt med barn, av samme grunner som de andre under her.

Tanta mi som bor i Danmark (har kanskje mer liberal holdning der?) hadde med de to eldste jentene da hun fikk sitt femte barn. Jentene var da 10-14 år gamle og skulle holde speilet for mor... Har ikke spurt dem om hvordan det var, men det burde jeg sikkert gjøre en gang.

I vårt samfunn, sånn som vi lever i dag er fødsler for voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt med barn på fødsel, jeg heller... Jeg takler fødesmertene veldig dårlig, og fikk nærmest panikk underveis. Ikke noe for barn mao...

På en hjemmefødsel stiller ting seg litt annerledes, antar jeg. MEn selv ville jeg aldri gått for hjemmefødsel, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...