Gå til innhold

Arbeidsforhold


Gjest glimmer

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp startet i ny jobb og nå vurderer jeg allerede å slutte. Men så er saken at jeg slettes ikke liker og gi opp, pluss at jeg har verdens hyggeligste arbeidskollegaer.

Problemet ligger i at vi ikke får matpause, selv om vi jobber ni timers skift. Dette har jeg faktisk klart å leve med, tiden går raskt. Men så er det i tillegg et stort arbeidspress.

Eksempel: Jeg hadde vasket hyller i en time, en jobb sjefen hadde satt meg til å gjøre. Flott det, men var ganske tørst da jeg var ferdig, så jeg lente meg inntil disken og tok en slurk brus. Sto der i ti sekunder og skulle akkurat til å gå videre på nye oppgaver, da sjefen kommer forbi og sier: "Du, hallo, vi har fremdeles utrolig mye å gjøre!". Det hadde vært greit nok at jeg ikke fikk innta drikke i arbeidstiden om det var slik at vi hadde matpause, men jeg må da ha noe væske i løpet av dagen.

Et annet problem er at han roter mye med arbeidstid. Vi går skift og han setter opp ny plan for hver måned. Helt fint, det. Men så har det vært litt sykdom i det siste, pluss at noen har sluttet. Så denne helgen skjedde følgende:

Jeg hadde på torsdagen forhørt meg om at jeg fikk fri neste dag og dette var greit. Men plutselig kommer sjefen og sier at jeg må jobbe, da ingen kan dekke kveldsskiftet. Jeg sa selvfølgelig ja, noen må jo jobbe, men forsikret meg om at ingen andre kunne (hadde en viktig avtale på fredagen, egentlig). Han sa at det var absolutt nødvendig. Jeg dukker opp og finner ut at han har satt opp to på et kveldsskift som bare krever en.

Også var det i dag da... Torsdag hadde han sjekket at jeg kunne jobbe i dag, selv om det ikke var satt opp på skiftplanen. Jeg sa ja, ettersom jeg skulle ha fri i morgen. Jeg kommer på jobb, finner ut at en annen gjør akkurat det samme, så jeg ringer sjefen. Han har rotet og dobbelt-booket. Jeg er egentlig bare litt glad til, da jeg er sliten, og hører med han at jeg ikke skal jobbe i morgen. Men joda, det skulle jeg visst nok. Han hadde bare glemt å sette det opp på planen og å si i fra til meg. Problemet er at jeg flyttet avtalen fra fredagen til mandagen... Så nå må jeg avlyse igjen.

Jeg skal selvfølgelig avvente situasjonen, men dette virker slettes ikke bra. Kanskje det går seg til etterhvert? Hva synes dere?

Jeg skal selvfølgelig nevne for han at jeg må få klare beskjeder på når jeg skal jobbe og helst må han sette det opp på planen, så jeg slipper å huske alt i hodet. Men bortsett fra det... Virker situasjonen helt håpløs eller er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde iallfall bare jobbet når jeg hadde fått det svart på hvitt at det var mitt skift. Hvis du har fått ekstra, og må gå heim, hadde jeg krevd betaling - og hvis det ikke bedrer seg etter at du har tatt det opp på en fornuftig måte, hadde iallfall jeg sluttet. Matpause har du krav på, hvis du ikke får det, skriver du ekstra overtid. Drikke kan vel alle gjøre, så lenge du ikke gjør det istedet for å snakke med kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen klarer å jobbe 9 timer uten matpause, da yter de iallfall ikke sitt beste, i verste fall kollapser de. Jobber du mer enn 5 timer, har du krav på matpause, for 9 timer vil jeg tro du skal h minst to pauser. Kan du ikke forlate arbeidsplassen, er pausen lønnet, ellers er den ulønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen klarer å jobbe 9 timer uten matpause, da yter de iallfall ikke sitt beste, i verste fall kollapser de. Jobber du mer enn 5 timer, har du krav på matpause, for 9 timer vil jeg tro du skal h minst to pauser. Kan du ikke forlate arbeidsplassen, er pausen lønnet, ellers er den ulønnet.

Vi får lov å spise inne i mellom gjøremål. Ta en pølse eller noe annet og spise raskt. Har litt problemer med det, jeg, klarer ikke få ned mat i slik fart :P

Takk for informasjon om lover og regler, visste dette allerede, men orker ikke klage på akkurat det med pause. Da mister jeg bare jobben og jeg trenger den, pluss at jeg som sagt har verdens hyggeligste kollegaer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iallfall bare jobbet når jeg hadde fått det svart på hvitt at det var mitt skift. Hvis du har fått ekstra, og må gå heim, hadde jeg krevd betaling - og hvis det ikke bedrer seg etter at du har tatt det opp på en fornuftig måte, hadde iallfall jeg sluttet. Matpause har du krav på, hvis du ikke får det, skriver du ekstra overtid. Drikke kan vel alle gjøre, så lenge du ikke gjør det istedet for å snakke med kunder.

Jeg skal ta dette med rot angående skift opp med sjefen og håper det bedrer seg. Jeg vet han har jobbet hardt for å dekke opp, så det kan rett og slett være at han er litt forvirret akkurat nå.

Jeg vet jeg har krav på matpause, men vil nå helst ikke klage på dette, da jeg vet jeg mister jobben om jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke snakke litt med de andre kollegaene og spørre om hvordan de opplever det?

Så kan dere gå sammen og lage et møte med sjefen om hvordan ting skal være.

Hvis han har så mye å gjøre at han ikke greier å holde orden på slike ting bør han ansette en sekretær som tar seg av turnuslister ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke snakke litt med de andre kollegaene og spørre om hvordan de opplever det?

Så kan dere gå sammen og lage et møte med sjefen om hvordan ting skal være.

Hvis han har så mye å gjøre at han ikke greier å holde orden på slike ting bør han ansette en sekretær som tar seg av turnuslister ol.

Takk for forslag, men jeg har fisket litt angående hvordan de andre opplever sjefen. Mange føler at han klager mye, forventer at vi rekker over mange flere oppgaver en hva som faktisk er mulig og at han er til liten eller ingen hjelp de gangene han dekker opp et mangelende skift. Dette er allikevel noe de fleste (meg inkludert) er uvillig til å ta opp med han.

Når det kommer til pausen vi ikke får, så virker det som om dette er noe alle bare aksepterer. Det kan være fordi det hadde krevet en hel ekstra ansatt hver dag for å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag, men jeg har fisket litt angående hvordan de andre opplever sjefen. Mange føler at han klager mye, forventer at vi rekker over mange flere oppgaver en hva som faktisk er mulig og at han er til liten eller ingen hjelp de gangene han dekker opp et mangelende skift. Dette er allikevel noe de fleste (meg inkludert) er uvillig til å ta opp med han.

Når det kommer til pausen vi ikke får, så virker det som om dette er noe alle bare aksepterer. Det kan være fordi det hadde krevet en hel ekstra ansatt hver dag for å få til.

Regner med du jobber i butikk. Meld dere inn i Handel og Kontor, da får dere litt hjelp med pausene.

Har selv hatt butikkjobb hvor jeg ikke fikk pause, hadde med matpakke og spiste bak disken. Men det var fordi jeg sto alene.

Så lenge dere er to eller flere på jobb, skal dere kreve pauser.

Be sjefen henge opp lister for 14 dager fremover på bakrommet.

Dersom noen blir syke, får han spørre pent, eller dekke skiftet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta dette med rot angående skift opp med sjefen og håper det bedrer seg. Jeg vet han har jobbet hardt for å dekke opp, så det kan rett og slett være at han er litt forvirret akkurat nå.

Jeg vet jeg har krav på matpause, men vil nå helst ikke klage på dette, da jeg vet jeg mister jobben om jeg gjør det.

Det er ikkje gyldig oppseiingsgrunn. Vi har strenge reglar i Noreg som regulerer arbeidstid, pauser og andre rettar. Du kan ikkje miste jobben fordi du held på rettane dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du muligheter for å skaffe en annen jobb med skikkelige arbeidsforhold hadde jeg gjort det om jeg var deg. Jeg hadde gått på dagen med en sånn behandling.

Selvfølgelig skal du ha pause og selvfølgelig skal arbeidsplan settes opp en måned i forveien.

Du trenger ikke å være takknemlig overfor ham at du har en jobb. Det er lover og regler på din side her, fordi et arbeidsforhold er "skjevt" og du regnes som den svake part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg legeattest som sier at du en kropp som dessverre trenger væske og føde.

For en dust! Hadde jeg aldri finni meg i. Snakk med arbeidstilsynet og be de ta en snakk med slimålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at de fleste av deres synes arbeidsforholdene er ganske horrible. Jeg kan for så vidt si meg enig i det, siden de jeg snakker med av venner også reagerer sterkt.

Problemet er at jeg _må_ ha penger nå og at det har vist seg vanskelig for meg å få jobb (de fleste er skeptisk når jeg nevner at jeg har en kronisk sykdom). I tillegg føler jeg meg ganske forpliktet til å bli en stund, ettersom sjefen nå har brukt penger på opplæring av meg.

Men kanskje jeg kunne melde han anonymt og få en ekspertvurdering av dette med pause og så videre?

Da er problemet at de andre ikke virker som de bryr seg. Det var noen innom for et år siden som kommenterte at de ansatte måtte ha et pauserom hvor de kan spise maten sin, men sjefen bare sa til de ansatte at det var hans avgjørelse og "dere synes det er greit som det er, ikke sant?". Alle syntes det var greit... Så det er ikke enkelt dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at de fleste av deres synes arbeidsforholdene er ganske horrible. Jeg kan for så vidt si meg enig i det, siden de jeg snakker med av venner også reagerer sterkt.

Problemet er at jeg _må_ ha penger nå og at det har vist seg vanskelig for meg å få jobb (de fleste er skeptisk når jeg nevner at jeg har en kronisk sykdom). I tillegg føler jeg meg ganske forpliktet til å bli en stund, ettersom sjefen nå har brukt penger på opplæring av meg.

Men kanskje jeg kunne melde han anonymt og få en ekspertvurdering av dette med pause og så videre?

Da er problemet at de andre ikke virker som de bryr seg. Det var noen innom for et år siden som kommenterte at de ansatte måtte ha et pauserom hvor de kan spise maten sin, men sjefen bare sa til de ansatte at det var hans avgjørelse og "dere synes det er greit som det er, ikke sant?". Alle syntes det var greit... Så det er ikke enkelt dette her.

Om du trenger penger raskt kan du prøve vikarbyrå. Der får du lønn annenhver uke, så du trenger ikke vente lenge på første lønning. Jeg synes ikke du skal nøye deg med dette bare fordi du trenger penger. Det finnes andre løsninger. Vikarbyråer har alle mulige forskjellige jobber, de finner helt sikkert noe du egner deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...