Gå til innhold

Ferie med venner


Gjest Gjerrigknark?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjerrigknark?

Vi skal på 2 uker ferie med et vennepar og ungene deres. De har 3 stk, de er fra 6 år og oppover. Vi har 2 barn, hvorav den ene er 2 år.

Vi har bestilt feriehus og båtbilletter, regningen delte vi på 2. Så langt så greit.

Men så kom temaet mat på bane. Jeg foreslo at vi kunne dele kjøleskapet i 2, og handle slikt hver for oss. Og ha middagen sammen. Grunnen er at vi er veldig småspist i vår familie, mens de kan spise enorme mengder. Og det må de jo gjerne gjøre, men jeg har altså ikke lyst til å spleise.

Det er samme problemet med drikkevarer. Vi drikker lite, sjelden mer enn et par bokser øl. De tømmer en sekspakning på en times tid.

Så jeg nevnte altså dette med delt matinnkjøp for dem. Jeg sa det på en fin måte. De ble dritsur! Sa bare at "herregud, vi må jo ha sånt sammen!" Også var den diskusjonen ferdig...

Jeg vil ikke ødelegge 14 dager ferie pga filleting, og er litt redd for å ta det opp igjen. Hva er mest fornuftig syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg og mistermannen var på ferie med venner i sommer kjøpte vi all maten sammen. Selvfølgelig! Mener du at dere skal sitte der med hver deres frokost? Er det ikke mye hyggeligere å dekke store bord med masse deilig mat og pålegg og nyte ferien sammen?

Drikke kjøper vi hver for oss bestandig, også på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

De trenger da ikke å bli sur for noe sånt?

Vi er også en familie som ikke spiser så mye.

Skulle jeg dratt på ferie med en familie som spiser masse og drikker masse og hvis det hadde vært sånn at vi hadde betalt annen hver gang, så hadde det blitt litt kjipt hvis de plukket ut varer for flere hundre kroner til sammen

som bare de spiste......

Da synes jeg det er bedre å betale hver for seg.

Hvis de spiser veldig mye og drikker en del på fest og sånt, og dere gjør det motsatte, så burde jo det være den perfekte løsning.

Hadde ikke sett noe problem hvis man spiste noenlunde den samme maten og i normale mengder holdt jeg på å si.

Hva med å bare si rett ut at du vil ikke spleise pga dette? De må jo ha såpass forståelse vel?

Lykke til med ferien i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg og mistermannen var på ferie med venner i sommer kjøpte vi all maten sammen. Selvfølgelig! Mener du at dere skal sitte der med hver deres frokost? Er det ikke mye hyggeligere å dekke store bord med masse deilig mat og pålegg og nyte ferien sammen?

Drikke kjøper vi hver for oss bestandig, også på ferie.

Med drikke mener jeg forresten alkoholholdig drikke. Melk, saft, juice og brus deles sammen med maten.

Jeg ville oppfattet deg som utrolig sær hvis jeg skulle reise sammen med deg og vi skulle sitte der med hver vår mat.. "Kan jeg låne en skive brunost av deg til i morgen?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, så synes jeg du er gjerrig. Det er da ikke snakk om å bo sammen med denne familien i mange måneder, så det kan ikke være så store summer dere taper.

Jeg hadde satt kosen og vennskapet mye høyere og slettes ikke nevnt dette med ett ord. og i alle fall ikke en gang til etter at første gang var mislykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjerrigknark?

Med drikke mener jeg forresten alkoholholdig drikke. Melk, saft, juice og brus deles sammen med maten.

Jeg ville oppfattet deg som utrolig sær hvis jeg skulle reise sammen med deg og vi skulle sitte der med hver vår mat.. "Kan jeg låne en skive brunost av deg til i morgen?".

Du har helt rett i at det kan virke litt tåpelig. Jeg ser jo det selv... Men hva med snop osv? De kan uten problemer ha i seg kilosvis med godteri, og det er jo naturlig å kjøpe sammen med maten!

Vi har samme problemet når vi spiser ute med dem. De vil dele regninga på 2, men vi er jo strengt tatt bare 3, for 2 åringen går som regel gratis. Jeg har ikke protestert før, men føler det litt urettferdig!

Men som sagt; jeg vil ikke ødelegge ferien pga filleting, så jeg skal ikke si noe. Takk for svar foressten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjerrigknark?

Ærlig talt, så synes jeg du er gjerrig. Det er da ikke snakk om å bo sammen med denne familien i mange måneder, så det kan ikke være så store summer dere taper.

Jeg hadde satt kosen og vennskapet mye høyere og slettes ikke nevnt dette med ett ord. og i alle fall ikke en gang til etter at første gang var mislykket.

Takk for svar! Se forøvrig mitt svart til gyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjerrigknark?

De trenger da ikke å bli sur for noe sånt?

Vi er også en familie som ikke spiser så mye.

Skulle jeg dratt på ferie med en familie som spiser masse og drikker masse og hvis det hadde vært sånn at vi hadde betalt annen hver gang, så hadde det blitt litt kjipt hvis de plukket ut varer for flere hundre kroner til sammen

som bare de spiste......

Da synes jeg det er bedre å betale hver for seg.

Hvis de spiser veldig mye og drikker en del på fest og sånt, og dere gjør det motsatte, så burde jo det være den perfekte løsning.

Hadde ikke sett noe problem hvis man spiste noenlunde den samme maten og i normale mengder holdt jeg på å si.

Hva med å bare si rett ut at du vil ikke spleise pga dette? De må jo ha såpass forståelse vel?

Lykke til med ferien i hvertfall!

Takk for svar!

Og dessverre kjenner jeg disse godt nok til å vite at det ikke nytter å få dem til å skjønne problemstillingen. Kunne vært moro å se reaksjonen deres hvis det var omvendt, at de måtte betale for mye mer enn de vanligvis ville gjort.

Jeg kommer ikke til å ta det opp igjen, det er jo egentlig bare filleting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjerrigknark?

Det mest fornufige ville være å ikke reise på en slik tur.

Du kommer til å være mer sliten enn før du reiste. Garantert!

Det tror jeg du har helt rett i! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øl og mat er nå mye billigere i syden, så jeg tror ikke du går konk av å betaler noe mer enn det dere bruker selv.

Tror dere får en mye finere ferie om dere klarer å 'drite i' disse tingene.

Digresjon: jeg hadde noen folk på besøk i helgen, og det kostet meg sikkert etpar hundre kroner i øl,pizza,nøtter etc til de som ikke hadde med seg noe.

Jeg syns du høres litt gjerrig og smålig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjerrigknark?

Øl og mat er nå mye billigere i syden, så jeg tror ikke du går konk av å betaler noe mer enn det dere bruker selv.

Tror dere får en mye finere ferie om dere klarer å 'drite i' disse tingene.

Digresjon: jeg hadde noen folk på besøk i helgen, og det kostet meg sikkert etpar hundre kroner i øl,pizza,nøtter etc til de som ikke hadde med seg noe.

Jeg syns du høres litt gjerrig og smålig ut.

Til opplysning så skal vi ikke til syden.

Men som sagt så har jeg også tenkt til å "drite i det", ihvertfall så sant de ikke forlanger at vi må holde bleiene utenom matbudsjettet! :-)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til opplysning så skal vi ikke til syden.

Men som sagt så har jeg også tenkt til å "drite i det", ihvertfall så sant de ikke forlanger at vi må holde bleiene utenom matbudsjettet! :-)

Takk for svar!

Syns jeg så syden, jeg :)

Nei, selv om det sikkert blir noen kroner ekstra, tror jeg det blir mye hyggeligere om alle bare koser seg og spiser det de vil.

Ha det fint, store og små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...