Gå til innhold

Endetarm og avføring

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeMann

Jeg er en ung mann på 25 år. Mitt problem begynte med litt blod på papiret for en god del måneder siden. Det viste seg, etter en rektoskopi, og være det legen kalte: "Et blødende hemoroide cluster 1 cm opp i endetarmen". Jeg fikk salve og ble fort bedre. Har kun sett litt blod på papiret en gang siden.

Denne hendelsen fikk meg til å bli litt mer bevist avføringsvanene mine. Og her vil jeg gjerne høre om du ( legen ) mener dette er normalt:

Jeg er på do fra 1 til 3 ganger pr dag. Av og til kommer det mye luft, og nesten bare vann ut. Det er lite, men det virker som det er helt flytende ( men ikke i nærheten av diare mengder ). Det er ikke segt, kun vann. Andre ganger har jeg små erter. Og atter andre ganger normal passe løs avføring. Aldri mørk. Jeg romler dessuten en god del i nederste del av tarmen i de perioder hvor det kommer bare litt væske ut. Er dette noe å bry seg om ?

Og har en rektoskopi utelukket kreft i tykktarmen ? ( jeg er litt nervøs )

Jeg kan til slutt nevne at jeg spiser uregelmessig, nesten aldri frokost og jobber mye. Påvirker det nok til at dette ikke bør undersøkes mer ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7040-endetarm-og-avf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres helt normalt ut når du spiser uregelmessig og stresser mye. Avføring 3 ganger pr. dag er kanskje litt mye, det normale er vel 1 gang pr. dag til hver 4. dag, men det er mye variasjoner. Litt "luft og vann" innimellom kan vel ikke regnes som ordentlig avføring heller. Spis jevnt og sunt (ikke hopp over frokost) så blir nok magen bedre.

Gjest Lege Nina Lindstad

Til undrende mann. Avføring fra 3 g/dag til hver 3. dag er normalt. Det skal ikke være blod ( rødt eller svart avføring ) eller slim. Det du beskriver er således ikke tegn på noe alvorlig, men på at tarmen er litt irritert, og at den jobber ujevnt. Rectoskopi utelukker kun kreft i rectum; de nederste ca. 30cm av den 1m lange tykktarmen. Vil tro du har svært mye å hente på å innføre frokoster med litt hvile etterpå; da kommer tarmaktiviteten igang. Videre kan du bruke fiberpulver ( f.eks Vi-siblin, fåes på apotek ) iblandet 1 glass Biola-melk 1-2 ganger per dag; dette regulerer tarmaktiviteten.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad. Spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...