Gå til innhold

Skolebøker er altfor dyre


Dorthe

Anbefalte innlegg

Inspirert av Flisas svar lenger nede vil jeg spørre om hva dere synes om at skolebøkene på videregående er så dyre?

2500 kr måtte datteren min betale for bøkene i 2.klasse. Og da kjøpte hun endel brukt og solgte de som kunne selges fra i fjor.

Ødelegger hele budsjettet mitt. Jeg vil selvfølgelig at ungene skal gå ut av videregående uten studielån men det er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gruer meg allerede, flere tusen i skolebøker og uniformer og mine er 6 og 9 år. En mindre i år da siden 19 åringen flyttet til Norge. *grøss*

Jeg har fått min første regning for minstemann også. Nå var det SFO men snart er det 3000 i skolepenger for første halvår + 1000 kr i papirpenger.

Hjelp - hva har jeg gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått min første regning for minstemann også. Nå var det SFO men snart er det 3000 i skolepenger for første halvår + 1000 kr i papirpenger.

Hjelp - hva har jeg gjort?

Håpe på bedre tider når den yngste er ferdig med vg. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - og så så dum man føler seg over at man ikke bare har disse pengene i madrassen!.

Skal sørene meg FORLANGE at de andre ungene skal ta seg sommerjobber. Jeg kommer jo til å ha unger i 40 år! - Når skal det bli min tur? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - og så så dum man føler seg over at man ikke bare har disse pengene i madrassen!.

Skal sørene meg FORLANGE at de andre ungene skal ta seg sommerjobber. Jeg kommer jo til å ha unger i 40 år! - Når skal det bli min tur? :-)

Ja, slik er det når vi ikke har vett på å stoppe når det gjelder å få barn. Jeg kommer til å ha unger boende hjemme til jeg er 60 år, så min tur kommer aldri :-).

Jeg angrer ikke altså¨men noen ganger begynner jeg å lure. Kunne snart vært ferdig og så sitter jeg med en 6-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håpe på bedre tider når den yngste er ferdig med vg. *sukk*

Men som jeg sier til Flisa, da er jeg 60 år og gammel og grå og sikkert en hel haug med barnebarn også. HJELP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte alltid halvparten av skolebøkene selv, med penger tjent på sommerjobb. Det kommer jeg til å forvente at mine barn også gjør, hvis opplegget fortsatt er slik når de begynner på videregående.

Det at eleven selv er med på å betale, gjør jo også at de leter enda bedre etter gode brukt-kjøp, det krever litt mer innsats, men vet man i juni at skal betale for en del av skolebøkene selv, tar man for eksempel kontakt med noen i klasstrinnet over, og avtaler å kjøpe de av deres bøker som står på pensumlisten til neste år (i stedet for i august / september kjøpe dobbelt så dyre bruktbøker og fire ganger så dyre nye bøker i bokhandelen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dyrt å kjøpe skolebøker.

Giske som statsråd innførte en innjøpsordning som varte i to år, og som stort sett førte til frustrerte skoleledelser og en eller to bøker på lån til eleven.

Så kom Bondevikregjeringa og kutta ut dette, de fleste skoler har nå solgt bøkene sine til bokhandelen eller direkte til elever. Bondevik ville heller at pengene skal være et stipend til hver elev i videregående (1000 kr?), men alle signaler tyder på at dette er helt fraværende i årets budsjett.

Altså ingen penger til skolebøker for elever i videregående skole.

Nå mener jeg at det ikke er bøkene i seg selv som er dyre, men at det er feil at elevene selv må betale for dem. Med så mange bøker på en gang blir det selvfølgelig en stor engangssum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik er det når vi ikke har vett på å stoppe når det gjelder å få barn. Jeg kommer til å ha unger boende hjemme til jeg er 60 år, så min tur kommer aldri :-).

Jeg angrer ikke altså¨men noen ganger begynner jeg å lure. Kunne snart vært ferdig og så sitter jeg med en 6-åring.

Sånn som oss skal sikkert ikke ha rompa full av penger, noe annet godt venter på oss :-) Kanskje kjærlighet? .)=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som jeg sier til Flisa, da er jeg 60 år og gammel og grå og sikkert en hel haug med barnebarn også. HJELP

Ja det er for jævlig, men sånn er det å ha unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kapabel Snabel

Sånn som oss skal sikkert ikke ha rompa full av penger, noe annet godt venter på oss :-) Kanskje kjærlighet? .)=

For å havne i den situasjonen så høres det ut som om dere har hatt litt kjærlighet allerede.

Jeg sitter her med rompa full av penger, (bokstavelig talt - så det er ikke sååå mye penger altså.), og bytter gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å havne i den situasjonen så høres det ut som om dere har hatt litt kjærlighet allerede.

Jeg sitter her med rompa full av penger, (bokstavelig talt - så det er ikke sååå mye penger altså.), og bytter gjerne!

Ja, belønningen er så klart kjærlighet og den HAR JEG - både fra mann og barn,- og da trenger manikke så mange penger, - men si det til 19-åringer! hehehe

HUn presterte å si til meg som ung tenåring; "DU ER SLEM, DU SLØSER BORT ALLE PENGA PÅ REGNINGER!"

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betalte alltid halvparten av skolebøkene selv, med penger tjent på sommerjobb. Det kommer jeg til å forvente at mine barn også gjør, hvis opplegget fortsatt er slik når de begynner på videregående.

Det at eleven selv er med på å betale, gjør jo også at de leter enda bedre etter gode brukt-kjøp, det krever litt mer innsats, men vet man i juni at skal betale for en del av skolebøkene selv, tar man for eksempel kontakt med noen i klasstrinnet over, og avtaler å kjøpe de av deres bøker som står på pensumlisten til neste år (i stedet for i august / september kjøpe dobbelt så dyre bruktbøker og fire ganger så dyre nye bøker i bokhandelen).

*nusser på hevrt kinn* :)

hvordan skaper man slike som deg? - - - - jeg har enda 2 igjen, serru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, belønningen er så klart kjærlighet og den HAR JEG - både fra mann og barn,- og da trenger manikke så mange penger, - men si det til 19-åringer! hehehe

HUn presterte å si til meg som ung tenåring; "DU ER SLEM, DU SLØSER BORT ALLE PENGA PÅ REGNINGER!"

:-)

Nei, du får slutte å sløse bort alle pengene på slike bortkastede ting *LOL*

Min 6-åring synes at jeg kan bruke pengekortet mitt når jeg sier jeg er blakk. Han vil nemlig ha Tom og Jerrykjeks hver gang vi er i butikken. Eller is. Eller sjokolade. Vi har for tiden store diskusjoner om dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte alltid halvparten av skolebøkene selv, med penger tjent på sommerjobb. Det kommer jeg til å forvente at mine barn også gjør, hvis opplegget fortsatt er slik når de begynner på videregående.

Det at eleven selv er med på å betale, gjør jo også at de leter enda bedre etter gode brukt-kjøp, det krever litt mer innsats, men vet man i juni at skal betale for en del av skolebøkene selv, tar man for eksempel kontakt med noen i klasstrinnet over, og avtaler å kjøpe de av deres bøker som står på pensumlisten til neste år (i stedet for i august / september kjøpe dobbelt så dyre bruktbøker og fire ganger så dyre nye bøker i bokhandelen).

Sommerjobbing er jo greit, på de steder det finnes slikt.

I forrige fjor var det tilsammen 5 sommerjobber ledig for ungdom her, i fjor 3 og i år 6.

Det er 300 ungdommer på videregående ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skam at vi ikke har bedre ordninger enn det vi har. Skolebøkene er det viktigste verktøyet på skolen, lærerne kan jo snart ikke regnes med...

Grunnskole og videregående skole er viktigst, men jeg skulle gjerne sett litt sponsing for studenter også når det gjaldt bøker, på ett semester i fjor brukte jeg rett over 10 000 kroner på bøker. Jeg måtte i tillegg kopiere i dyre dommer fra bøker som ikke var å få kjøpt lenger... Det er dyrt å lære seg noe her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...