Gå til innhold

Enslig mor og rettigheter?


Gjest Mona

Anbefalte innlegg

Jeg er 37 år og har tre barn på 2,8 og 10 år.

Jeg er også i yrkesrettet attføring i 4 år framover.

Etter å ha fungert som "enslig mor" i forhold til våre barn er jeg nå så skuffet og lei av gubben at jeg er i ferd med å gi opp. Dette går nå utover helsa mi og jeg må klare å gjennomføre skolen jeg går på.

Dette er selvsagt i enkle ordelag mitt problem.

Det jeg lurer på er:

Vi eier ikke bolig. Vi leier billig hos svigermor. Meningen er at vi skal overta huset her etterhvert.

Derfor har vi ingen egenkapital. Så man kan si at jeg står på bar bakke hvis jeg takker for meg.

Når min utdanning er gjennomført er jeg så godt som sikker på å få jobb med lønn over 300 000, men fram til da har jeg kun attføring.

Hva har jeg krav på og hvordan skal jeg få råd til et sted å bo med mine barn (håper jeg)?

Noen som vet eller som har vært i samme situasjon?

Hmmm hadde aldri trodd jeg skulle havne i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Mona

Hvis du blir enslig forsørger vil attføringen øke - dvs du får forsørgertillegg for alle barna. Du får også tillegg til utgifter ifm skolen. Tror også du kan få tillegg til husholdsutgifter. Det siste baseres på de faktiske boutgiftene. Hvis ikke du får sistnevnte kan du søke Husbankens bostøtte som administreres via kommunen.

Du vil ha rett til stønad til barnetilsyn fra trygdekontoret som dekker ca 70% av de faktiske kostnadene ved barnetilsyn (barnehage og SFO).

Du vil få barnetrygd for fire (en ekstra siden du blir alene), samt barnebidrag fra barnefaren.

Som du ser er det endel muligheter for deg og barna.

Dersom du har vanskligheter for å finne frem i systemet eller mener at overnevnte ytelser ikke er tiltsrekkelige bør du ta kontakt med sosialkontoret i den kommunen du bor for råd og veiledning.

Lykke til

Hilsen sosionom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...