u100050745 Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 I forbindelse med laparaskopi (sterilisering) nylig påpekte legen at blodtrykket mitt var for lavt, det ble målt hvert 5. min. fra 1/2 time før operasjon til 1 time etter. Dette var da 100/50. I tidligere svangerskap har jeg ligget på 110/65-70. I tillegg har jeg også alltid hatt litt høy blodprosent(?), siste måling under svangerskap var 14,6. Jeg har tidligere hatt DVT og er apc-resistent. Er forøvrig jente 28 år, stresset personlighet (på en positiv måte; er mer effektiv da), ca 25 kilo overvektig (er på vei ned), røyker 15-20 pr. dag, drikker bevisst 3-4 liter lettbrus/vann pr. dag og eneste faste trim jeg får er turer i frisk luft. Jeg har også hatt stoffskifte som har ligget i nedre grenseområde, men dette regulerte seg selv i siste svangerskap. Problemet er at jeg blir mer og mer svimmel, noen ganger er det helt svart for øynene og jeg må holde meg fast i noe for ikke å gå i bakken. Det skal så lite til og er litt problematisk i hverdagen. Jeg vil så gjerne yte max på jobben og være med på hva ungene driver med.Er også til tider slapp/kraftløs og føler for å legge meg ned litt hver ettermiddag, selv om dette ikke alltid lar seg gjøre. Har alltid vært "død" om morgenen, og jeg lurer nå på om dette kan komme av blodtrykket. Jeg trenger god tid i sengen før jeg klarer å stå opp (setter vekkerklokka på 1/2 time før jeg må opp), kroppen føles død og hodet er helt omtåka. Det føles nesten som om jeg våkner fra en dvale, og ingenting kan få meg ut av sengen før jeg er klar. Ønsker svar fra dere før jeg kontakter min fastlege, for jeg vil nødig sette i gang masse greier og legebesøk hvis det ikke er noe farlig. Det er ikke kult og være hypokonder, veit du. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70442-lavt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Lavt (men normalt) blodtrykk forårsaker som regel ingen plager, med unntak av eventuelt noe svimmelhet når man reiser seg brått. Av og til skyldes lavt blodtrykk sykdom (f.eks. svikt av binyrene) som kan forårsake tretthet. Trettheten kan kanskje ha sammenheng med overvekten. De ekstra kiloene tapper deg for energi i løpet av dagen. Søvnproblemer (blant annet såkalt "snorkesyke"/søvnapnoe) er heller ikke uvanlig ved overvekt og kan gi "tunghet" i hodet om morgen og tretthet utover dagen. Du nevner at mosjon består av turer i frisk luft, men ikke lengden og intensiteten av disse. Muligens kan du "hente ut" ekstra overskudd ved å trene regelmessig og mer enn du gjør idag. Svømming og sykling kan være fin trening i tillegg til turgåing. Ettersom du ikke føler deg i form, foreslår jeg at du kontakter legen din for en samtale. Han kan blant annet vurdere blodsukkeret ditt. Det kan stige ved overvekt og iblant forårsake sukkersyke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70442-lavt-blodtrykk/#findComment-340304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.