Gå til innhold

Hest og kostnader!


Gjest Hi Horsie

Anbefalte innlegg

Gjest Hi Horsie

Kan få kjøpt en flott hest for 5000 kroner. Har tenkt å gi den i gave til min samboer som er kjempeflink og glad i hester. Men det jeg lurer på er hvor mye penger det koster å eie en hest i et år. Er det noen som har regnet på dette her? For selv om hesten var billig, så lukter det stoore kostnader, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det en stund siden jeg har ridd, men det er veeeldig dyrt.

Du må regne med stall-leie fra 2000 til 4500 avhengig av hvor du bor og om stallen holder for. Hvis ikke, må du kjøpe for også...

Så må hesten skoes ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si hva det vil koste dere. Det kommer an på så mye. Skal hesten stå oppstallet hos andre folk ,så må man som regel betale stall-leie. Hvis hesten din står på en rideskole eller lignende ,så vil det koste endel , men hvis hesten står på en mindre privatstall ,eller gård så er det som regel billigere.

Jeg har mine hester på en gård ,og betaler ikke stall-leie i det hele tatt. Holder høy ,kraftfòr og alle utgifter selv. Hjelper også til med å jobbe litt på gården som betaling.

90% av de som har hest pleier å la hesten gå med sko. i de fleste tilfeller er nok det det beste også. Å få en hest skodd koster alt fra 100-700 kroner vil jeg tippe.

Man må alltid være klar over at hesten kan trenge dyrlege av og til. Det blir jo selvsagt ikke faste utgifter ,men man må kunne vite at man har økonomi til en slik uforutsett utgift.

Skal dere ha hesten hjemme hos dere selv ,så sparer du stall-leie. (Som mange steder er 1500-3000 i mnd)

Spon kan man ofte få tak i billig eller gratis hos nærmeste trevare :-)

Lykke til med hesten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hi horsie

Det er umulig å si hva det vil koste dere. Det kommer an på så mye. Skal hesten stå oppstallet hos andre folk ,så må man som regel betale stall-leie. Hvis hesten din står på en rideskole eller lignende ,så vil det koste endel , men hvis hesten står på en mindre privatstall ,eller gård så er det som regel billigere.

Jeg har mine hester på en gård ,og betaler ikke stall-leie i det hele tatt. Holder høy ,kraftfòr og alle utgifter selv. Hjelper også til med å jobbe litt på gården som betaling.

90% av de som har hest pleier å la hesten gå med sko. i de fleste tilfeller er nok det det beste også. Å få en hest skodd koster alt fra 100-700 kroner vil jeg tippe.

Man må alltid være klar over at hesten kan trenge dyrlege av og til. Det blir jo selvsagt ikke faste utgifter ,men man må kunne vite at man har økonomi til en slik uforutsett utgift.

Skal dere ha hesten hjemme hos dere selv ,så sparer du stall-leie. (Som mange steder er 1500-3000 i mnd)

Spon kan man ofte få tak i billig eller gratis hos nærmeste trevare :-)

Lykke til med hesten :-)

Heisann, takk for svar. Du holder dine kostnader selv sa du, det er akkurat det jeg lurer på hvor mye koster. Høy, kraftfor og slike ting. Stall har vi selv, men alle andre utgifter enn leie liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, takk for svar. Du holder dine kostnader selv sa du, det er akkurat det jeg lurer på hvor mye koster. Høy, kraftfor og slike ting. Stall har vi selv, men alle andre utgifter enn leie liksom.

For høyet betaler jeg i underkant av 100 kroner for en balle. Grønt og velduftende høy. Nå kommer det jo litt ann på åssen hest du skal ha, for noen spise mye ,andre spiser lite. Hos oss varer en høyballe fire-fem dager, men da spiser både hoppa og føllet høy.

Priser på kraftfòr får du hvis du ringer felleskjøpet eller lignende. (Champion complete er et bra fòr som innholder alt hesten trenger)

Hestesko koster ca 25 kroner stykket ,og bør byttes ut hver 6 uke. (det er arbeidet med å sko en hest som er dyrt, hvis dere ikke kan det selv)

Spon henter jeg som sagt hos nærmeste trevare ,men ellers så selger de spon på felleskjøpet , ca 95 kroner for en balle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...