Gå til innhold

Citoyen


Altman

Anbefalte innlegg

Håper du har innspill her. Jeg kjører Win2k Server med 4-5 klienter. Problemet er at jeg ikke får maskina til å fungere som en ruter mot internett, til tross for at dette i teorien burde være grei skuring.

Jeg kunne selvsagt brukt den innebygde "Internet Connection Sharing", men den føkker opp DHCP og lager en masse annet krøll.

Nå vet jeg at det skal være mulig å sette opp deling av internettforbindelse ved hjelp av Remote Access Service og NAT. Jeg har installert og konfigurert begge, men det funker altså ikke.

Nettverket internet fungerer upåklagelig. Det samme gjelder forbindelsen ut. Problemet ligger altså (sannynsligvis) i forbindelsen mellom nettverkskortene på serveren.

Nå har jeg snakket med en del folk, og alle sier at det i teorien er lett å sette opp en slik forbindelse (noe jeg er enig i), men at det er meget vanskelig å få det til å fungere i praksis.

Jeg mener jeg har gjort alt riktig hittil, men det er altså noe som mangler.

Slik som det er nå, kjører jeg tredjeparts programvare for å dele internett. Dette fungerer upåklagelig, men jeg _vil_ få det til uten denne programvaren :)

Jeg ville antakelig løst problemet ved å fjerne DHCP og kjøre statiske IP-adresser, men det er ikke aktuelt.

Ikke aner jeg om du har peiling på dette, men det er verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri satt opp dette selv, så jeg har egentlig ikke noe nyttig innspill. Med såpass mange maskiner er det kanskje greiere å investere i en dedikert hardwareruter? Evt. installere linux på ruterboksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri satt opp dette selv, så jeg har egentlig ikke noe nyttig innspill. Med såpass mange maskiner er det kanskje greiere å investere i en dedikert hardwareruter? Evt. installere linux på ruterboksen :)

Linux KAN jo være et alternativ. Når det gjelder ruter så har jeg vurdert det alternativet som altfor dyrt til at det skulle være aktuelt, men nå ser jeg på Komplett at du får den får rundt en tuselapp.

... men det hadde nå vært kult å få det til, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...