Gå til innhold

Kan man forlange en regning hver på resturanter?


Gjest rsl

Anbefalte innlegg

Det irriterer meg at vi ikke kan få hver sin regning når en spiser ute. Hvorfor kan man ikke få hver sin regning når en er på resturant?

Så mye styr med å regne ut om man er flere venner ute og spiser.

Kan en forlange å få hver sin regning?

Synes dere det er greit å dele regningen på to om det kanskje er ca. ti kroner i forskjell?

Har noen ganger vært ute for at veninner har ment at vi kunne dele regninga på to. Hver gang har det dreid seg om at jeg har måttet da betale ti og femten kroner mere (noe jeg fann ut etter jeg kom hjem). Får meg ikke til å si at det ikke er greit å dele på regningen heller, men synes det ikke er helt riktig heller. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man kjøper sånn høvelig likt og det skiller på 10-20 kroner er det ikke nøye, da kan regningen deles på to. Men det er ikke noe problem å be kelnern om seperate regninger.

Men ser egentlig ikke helt problemet. Det er fort gjort å regne sammen hva man skal betale, bare man holder styr på hva en har spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fattig student

Synes det er greit å dele regningen likt, såfremt man har spist / drukket omtrent det samme. Jeg vil heller betale 50 - 80 kroner mer enn jeg har spist for, enn å dele regningen nøyaktig, hvis det er det enkleste.

Jeg er "fattig student", men ikke smålig for det. Det gpr opp i opp i løpet av et langt liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg synes det er greit å dele regninga i to sjølv om det er 10-15-20 kr forskjell, ja. eg synes at å ikkje ville det, grenser til smålighet.

venner som man går ut med, går man gjerne ut med mange ganger, og stort sett går slike ting opp til slutt fordet - om eg spanderer ein kaffe ein gang, kan venner spandere tilbake neste gang osv.

penger er til for å brukes, og det er få ting det er meir hyggelig å bruke dei på enn venner :)

ellers går det godt an å be om separate regninger, det er ikkje uvanlig. særlig dersom det dreier seg om representasjon/møte og man er sjølvstendig næringsdrivende, som kan trekke det fra i regnskapet sitt. dersom eg ikkje kan trekke det fra, driter eg stort sett i det, dei fleste har mobiltelefon med kalkulator, så det går fort å regne ut kva man skal betale om man er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, dette kan da ikke være noe problem, hvis ikke en eller annen har kjøpt mye mer/dyrere enn de andre?

Det verste jeg ser, er folk som skal dele det ned til minste krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du det!! Bare si ifra når dere bestiller at det skal på seperate regninger. Da kan kelneren allerede der skille mellom bestillingen, istedenfor å måtte finne ut av hvem bestillte hva senere.

God likestilling ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste resturanter vil vel heller veldig gjerne være behjelpelige med å gi ut separate regninger. Da blir det jo mer i driks! *s*

Husk å si ifra om at dere vil ha separate regninger FØR kelneren kommer med regningen. Så er de forberedt på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært slik at det var en liten krise for meg at jeg måtte betale 10-15 kroner mere enn de andre rundt et felles måltid, så hadde jeg heller latt være å gå ut og spise!

Ti - femten kroner er da ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjempegnient å reagere på de fattigslige 10-15 kronene!

Når vi er ute og spiser sammen med andre deler vi regninga på antallet som er med/antall par. Mulig vi betaler litt mer enn vi har spist for innimellom, men hva så? De kronene der har da ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja himmel og hav, for 10-15 kr bør både himmel og jord settes i bevegelse. Bare si fra når dere bestiller, så pleier det å ordne seg med separate regninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg HATER sånn fikling etterpå - folk blir edru ogjen og sitter febrislk å regner ut på hver sin medbrakte mobil/kalkis.

Bruker å si: "Jeg betaler alt"! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Svaret på spørsmålet i overskriften er : ja, du har krav på spesifisert regning iflg kjøpsloven. Normen kan være at du gjør betjeningen oppmerksom på det når du bestiller, så de får laget en ordrekladd på deg. Jeg pleier bli enige med betjening og gjester på forhånd. Noen restauranter praktiserer klipping, dvs at de plusser på et par pils eller annet dere bestiller flere av slik at de får mer kæsj i lomma si :-) Selvsagt er det bedrageri, men ikke før du kan bvise det. Jo fullere gjestene er, jo mer klipping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville syntes det var usedvanlig smålig om en venn av meg hadde latt det bli et tema om han hadde betalt 10 kroner mer enn meg. Jeg hadde blitt så irritert at jeg kunne like godt gått hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville syntes det var usedvanlig smålig om en venn av meg hadde latt det bli et tema om han hadde betalt 10 kroner mer enn meg. Jeg hadde blitt så irritert at jeg kunne like godt gått hjem

Jeg synes du er pliktig til å betale din del. Skal ikke bare ta andre for gitt.

Jeg liker ikke å gi bort på en slik måte, selv om jeg liker å spandere om det kommer fra meg. Om noen tar dette for gitt, kan de fort bruke både mobilen din og alt mulig annet også som er ditt fordi det ikke koster så mye. Synes du det også er greit, uten at den andre har tilbydd seg at du kunne få låne den uten å betale?

Jeg kan gjerne si jeg vil dele på regningen på resturanten hvis jeg vet at den andre da ikke må betale mere, men da skal det komme fra meg. Kan da gjerne betale mere. Kunne ikke falle meg inn å spørre om¨å dele på regninga om jeg hadde mistanke om at den andre måtte betale mere p.g.a dette. Det har ingenting med gjerrighet å gjøre, men en grei prinsippsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er smålig.

Smålig?

Jeg er langt fra smålig skal jeg si deg. Jeg har flere ganger spandert hele middager ute på andre fordi jeg ville glede den andre. Jeg hater derimot å bli tatt forgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålig?

Jeg er langt fra smålig skal jeg si deg. Jeg har flere ganger spandert hele middager ute på andre fordi jeg ville glede den andre. Jeg hater derimot å bli tatt forgitt.

Ok, men du har sikkert munn og mæle slik at du kan forklare hvordan du ser på dette.

Selv pleier jeg å prioritere hva jeg skal bry hodet mitt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke noe problem å få separat regning, men jeg syns du er kjip, skikkelig kjip!

De henter vel tomflaskene dine fra voerspielet du var på dagen før også tenker jeg. *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er pliktig til å betale din del. Skal ikke bare ta andre for gitt.

Jeg liker ikke å gi bort på en slik måte, selv om jeg liker å spandere om det kommer fra meg. Om noen tar dette for gitt, kan de fort bruke både mobilen din og alt mulig annet også som er ditt fordi det ikke koster så mye. Synes du det også er greit, uten at den andre har tilbydd seg at du kunne få låne den uten å betale?

Jeg kan gjerne si jeg vil dele på regningen på resturanten hvis jeg vet at den andre da ikke må betale mere, men da skal det komme fra meg. Kan da gjerne betale mere. Kunne ikke falle meg inn å spørre om¨å dele på regninga om jeg hadde mistanke om at den andre måtte betale mere p.g.a dette. Det har ingenting med gjerrighet å gjøre, men en grei prinsippsak.

Med andre ord - du vil bare være gavmild dersom du er sikker på at din gavmildhet blir lagt merke til? Det blir nesten det motsatte av gavmildhet slik jeg ser det, det blir mer som å kjøpe seg velvilje. Det er smålig å telle på kroner og øre i slike situasjoner som dette, spesielt når det ikke er for pengenes del, men fordi du vil ha heder og ære for å spandere. Blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er pliktig til å betale din del. Skal ikke bare ta andre for gitt.

Jeg liker ikke å gi bort på en slik måte, selv om jeg liker å spandere om det kommer fra meg. Om noen tar dette for gitt, kan de fort bruke både mobilen din og alt mulig annet også som er ditt fordi det ikke koster så mye. Synes du det også er greit, uten at den andre har tilbydd seg at du kunne få låne den uten å betale?

Jeg kan gjerne si jeg vil dele på regningen på resturanten hvis jeg vet at den andre da ikke må betale mere, men da skal det komme fra meg. Kan da gjerne betale mere. Kunne ikke falle meg inn å spørre om¨å dele på regninga om jeg hadde mistanke om at den andre måtte betale mere p.g.a dette. Det har ingenting med gjerrighet å gjøre, men en grei prinsippsak.

jeg låner gladelig bort både mobil eller bil eller hva det måtte være. Forutsetningen er at det ikke går kun én vei hele tiden, men at den andre også låner eller spanderer av og til. Jeg synes ikke noe om å føre "regnskap" over dette.... jeg satser på at det går opp i opp etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...