Gå til innhold

Morsmelkerstatning eller kumelk?

Anbefalte innlegg

Lillemor er 10 mnd, og har bestemt seg for at hun ikke vil ha mer pupp. Vi har inntill for en uke siden unngått kumelk og kumelkprodukter, for faren var veldig allergisk for det da han var liten. Jeg er også allergisk (men ikke mot melk), så hun er nok arvelig belastet. De siste dagene har hun fått smake litt surmelk (Cultura)(bare noen teskjeer) det liker hun godt og hun har ikke hatt noen reaksjoner.

Jeg ser at astma og allergiforbundet anbefaler å gi erstatning i stedet for kumelk som drikke fram til 1 års alder. Vil det si at vi bør gi henne erstatning eller kan vi begynne med kumelk nå? Jeg tenker jo mest forebyggende da, egentlig hadde jeg jo tenkt å amme henne en stund ennå, men det ser ut som om jeg kun får henne til å ta "morgenpupp".

Taknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7068-morsmelkerstatning-eller-kumelk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Ad lib

Når du har ammet Lillemor frem til nå og hun ikke vil ha pupp lenger synes jeg du godt kan begynne å gi henne vanlig kumelk. Det med 1 års grense er nokså tilfeldig valgt og vi har ingen dokumentasjon på at det er skadelig å gi vanlig kumelk til et barn på 10 måneder sonm er frisk selv om hun er arvelig belastet med allergi. Men det er fint om hun får morgenpupp fortsatt mens du innfører vanlig kumelk i kosten hennes - selvfølgelig langsomt slik som du allerede har startet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Kjære Ad lib

Når du har ammet Lillemor frem til nå og hun ikke vil ha pupp lenger synes jeg du godt kan begynne å gi henne vanlig kumelk. Det med 1 års grense er nokså tilfeldig valgt og vi har ingen dokumentasjon på at det er skadelig å gi vanlig kumelk til et barn på 10 måneder sonm er frisk selv om hun er arvelig belastet med allergi. Men det er fint om hun får morgenpupp fortsatt mens du innfører vanlig kumelk i kosten hennes - selvfølgelig langsomt slik som du allerede har startet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Skal forsøke å fortsette med morgenamming, mens vi langsomt starter med kumelk. Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...