Gå til innhold

Sår/øm mellom anus og skjedeinngangen

Anbefalte innlegg

Gjest Flau jente

Hei! (prøvde å skrive dette innlegget tidligere i dag, men det er ikke her nå, så kanskje jeg glemte å trykke send to ganger?)

Mellom anus og skjedeinngangen er huden litt opphovnet, veldig sår og småsviende og så er det en sprekk i huden på langs hele veien. Dette plager meg ved sex og toalettbesøk, jeg kvier meg litt for begge deler. I tillegg klør anus i blant om nettene.

Det har vært sånn et par måneder og jeg er veldig redd for å gå til lege med det.

Håper det er en salve jeg kan kjøpe på apoteket reseptfritt som jeg kan prøve først?

På forhånd takk for svar!

Mvh

Fortsetter under...

Rens med Pyrisept el.l. og smør med en sinksalve - f.eks. Silulen eller Jecoderm hvis du ikke har prøvd det. Unngå truser og bukser med søm som kan irritere dette området! Kanskje du bør prøve å bruke et bind litt langt bak i noen dager for å forsikre deg om at det såre området ikke blir irritert av noe f.eks. når du sitter ? Ta en tur til legen hvis det ikke gir seg i løpet av noen få dager.

Gjest Lege Nina Lindstad

Til flau jente. Dette høres mest ut som sår hud, mulig på grunn av sopp-infeksjon. Da er gjerne huden noe rødere enn normalt, med hvitt belegg, og sår/rifter kommer lettere etter samleier. Prøv en soppdrepende krem; fåes reseptfritt på apotek, og bruk gjerne glidekrem ved samleier en stund fremover; det hindrer strekk på den såre huden. Dersom problemet vedvarer, bør du få gjort en underlivssjekk.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad. Spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Rens med Pyrisept el.l. og smør med en sinksalve - f.eks. Silulen eller Jecoderm hvis du ikke har prøvd det. Unngå truser og bukser med søm som kan irritere dette området! Kanskje du bør prøve å bruke et bind litt langt bak i noen dager for å forsikre deg om at det såre området ikke blir irritert av noe f.eks. når du sitter ? Ta en tur til legen hvis det ikke gir seg i løpet av noen få dager.

Et godt tips.

Du må passe på en ting som er viktig. Alltid tørke deg godt etter du har dusjet. Fordi fuktighet skaper kløe.

Så finnes det en krem på apoteket, den er til hemorider. Bare spør de som jobber der, ikke vær flau, fordi de lever av dette.

Den kremen holder ihvertfall kløen i sjakk, men jeg har en trist nyhet, du blir aldri kvitt det. du kan holde det i sjakk, men du får det ikke vekk.

Men det er ikke noe prob. Kjøp kremen (resept fri), smør den på hver gang det klør.

Lykke til

Simen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...