Malla1365380373 Skrevet 4. september 2002 Skrevet 4. september 2002 Vi har ei jente på 8 år (mai), som svetter mye ved fysisk aktivitet, og det lukter veldig sterkt! Dette har vart i ca 1/2 år. Vi syntes dette er veldig tidlig. Hun er stor for alderen, både høy og fyldig (ca 40 kg). Hun er stort sett større enn sine jevnaldrende. Kan man gjøre noe med dette? Hun legger på seg i rekord fart og hun har problemer med at magen bare vokser og vokser. Vi har vært bevist på kosthold og aktivitet. Hun spiser mye brød og korn, ikke så veldig glad i grønnsaker, men vi jobber med saken. Hun spiser gulerøtter og agurk. Vi har ikke mye brus og godterier i hjemmet. Men apetitten hennes er helt enorm, spesielt om kvelden. Jeg har selv bestandig vært tynn, og sliter med at datteren min bare eser ut. Onkel på farsiden var rund når han var liten og ser bra ut i dag, så mye er nok arv. Vi hører så mye om fedme hos barn og jeg blir stresset! Jeg ønsker ikke for min datter at hun skal slite med vekten resten av livet! Hun er en tøff jente og svare for seg når hun blir mobbet. Kan jeg starte "en slankekur" med henne eller hva kan vi gjøre? Jeg er veldig opptatt av kostholdet for min egen del og forteller nesten daglig hva som er bra for kroppen og hva som ikke er bra. Kanskje dette blir for mye? Kan dere hjelpe? 0 Siter
Gjest vekt i balanse Skrevet 4. september 2002 Skrevet 4. september 2002 Min nevø fikk hjelp av en kostholdsveileder (de ble henvist via fastlegen sin), og han ble satt på en diett med lavt GI-nivå (dvs kutte ut alt av sukker, hvetemel og stivelse, og spiste mest grønnsaker, en del fisk og kjøtt, og mye linser etc). Han ble normalvektig i løpet av et halvt år, uten slanking (han kunne spise så mye han ville, men absolutt ikke hva han ville). ikke begynn på noen kur eller diett uten å ha snakket med fagfolk, det kan gjøre vondt værre. GI-dietten hjelper for de med insulinresistens, men det må man jo først få diagnostisert. http://www.vektibalanse.no/side06.htm 0 Siter
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. september 2002 Skrevet 5. september 2002 Jeg foreslår at du eventuelt stiller spørsmålet til Doktor Onlines barneleger. De har større erfaring enn meg på denne problemstillingen. Doktor Onlines ernæringsfysiolog (forum om mat og ernæring) kan også ha innspill å bidra med. Kredittkortet ditt blir ikke belastet for henvendelsen til Doktor Onlines forum om allmennmedisin. 0 Siter
-sofen1 Skrevet 8. september 2002 Skrevet 8. september 2002 Hei! Jeg er også mamma til en jente på 8 år, og hun er nå konstantert å være i for tidlig pubertet. Men hos henne sier legene at det "ikke er for tidlig", fordi hele hennes utvikling har gått i denne retning helt siden hun var helt liten. Hun har hatt svettelukt som en voksen fra 4-års alderen, og har nå mye hårvekst nedentil og noe under armene. Hun har uren hud på nesen, kviser på haken og litt antydning til bryster. Hun er svært høy, 148 cm, og veier 45 kg. Men ulikt din datter er hun helslank, det finnes ikke fett på kroppen hennes, men veldig sterke muskler. Selv har hun ingen problemer med å akseptere situasjonen når hun nå har fått forklart hva som foregår. Hun føler seg utenfor i klassen på ett plan, men er helt med i det sosiale. Hun har en veldig god venninne som er 11 år, og de er helt på samme nivå. I går i et selskap fant jeg ut at en i omgangskretsens datter også har dette, men hun er som din datter veldig rund rundt magen. Hun får nå hormonbehandling for å stoppe utviklingen i noen år. Vi snakket om at det skulle finnes en forening for oss foreldre og barn, slik at vi kan utveksle erfaring, og ikke minst at barna kan se at de ikke er alene om problemet. ER du interessert, kan du jo svare meg på dette så ser vi om vi kan komme i direkte kontakt utenom dette forumet. Med vennlig hilsen Janne. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.