Gå til innhold

IVF - barn nr. to


Gjest ikkenickidag

Anbefalte innlegg

Gjest ikkenickidag

Jeg er 29 år og var tidligere ufrivillig barnløs. Før vi kom så langt som til IVF, ble jeg helt uforklarlig gravid og har nå en flott sønn. Legene skjønte ikke hvordan vi hadde klart dette, har nemlig ingen som helst passasje i egglederne ifølge utallige undersøkelser under utredningen vi var gjennom. Så det er urealistisk å håpe på at vi skal kunne lage en til på "naturmetoden". Nå er jeg så "storforlangende" at jeg har veldig, veldig lyst på en til, selv om jeg vet at jeg er heldig som har fått ett barn etter mange års savn. Jeg håper ingen her blir støtt av at jeg spør om dette selv om vi har et barn. Hvordan er det med ventetid for IVF når vi har aett barn fra før? Kan vi bli avvist i det offentlige? Hva er ventetiden i Trondheim? Hva koster ett eller tre forsøk totalt (med medisiner) etter de nye reglene? Må vi ta nye prøver, f.eks. ny sædprøve, ny hormonstatus før vi søkes til IVF? Blir veldig glad for svar. Vil benytte anledningen til å ønske alle dere her inne lykke til, jeg har selv være der dere er og husker godt hvordan det var. Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bobla1365380358

hei du

har ikke kommet så langt selv, men skal prøve å hjelpe....

når det gjelder ventetid må du nok bare ta telefonen og ringe til klinikken.

når det gjelder penger har jeg litt mer peiling, for tre forsøk koster det 18000,- totalt i egenandel. disse pengene er fordelt slik:

3000,- på polikliniske behandlinger.

15000,- på medisiner

alt utover dette får du tilbakebetalt av trygdekontoret.

det kan hende de velger å gjøre noen tester på dere siden det er så lenge siden dere var inne. ting kan ha forandret seg siden sist vetdu...(c;

håper dette var til hjelp, lykke til med ssøkenforsøk (c;

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg er også tidl. ufrivillig barnløs som nå er så heldig å ha fått fire friske fine barn etter to icsi forsøk.Gjorde første forsøket i 1996 og fikk en gutt og ei jente i 1997.Etter som de vokste seg store kom lysten på flere barn og få oppleve å gå gravid nok en gang.Noen mener nok at vi var storforlangende som ønsket oss flere barn når vi hadde vært så heldig å få tvillinger på første forsøk.Likevel kontaktet vi nok en gang Volvat,(vi har valgt å gjøre våre forsøk der p.g.a lang ventetid i det offentlige helsevesenet)og var veldig spente på hva de ville si til nok en søknad om icsi hos dem.Men hos Volvat var det bare velvilje.Så i mars 2001 dro vi ned til Oslo for å gjennomføre vårt andre forsøk.Vi var nok en gang utrolig heldige og ble gravide med tvillinger.Fikk en gutt og ei jente i desember 2001.Jeg føler ikke at jeg har vært egoistisk og er veldig glad for at jeg har fått oppleve svangerskap og fødsel.Hvorfor skal ikke vi kunne få alle de barna vi ønsker oss slik som de som ikke har vansker med å bli gravide kan?Dette var noen ord fra meg om det å gjøre flere forsøk.

Ønsker deg lykke til med søskenforsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du

har ikke kommet så langt selv, men skal prøve å hjelpe....

når det gjelder ventetid må du nok bare ta telefonen og ringe til klinikken.

når det gjelder penger har jeg litt mer peiling, for tre forsøk koster det 18000,- totalt i egenandel. disse pengene er fordelt slik:

3000,- på polikliniske behandlinger.

15000,- på medisiner

alt utover dette får du tilbakebetalt av trygdekontoret.

det kan hende de velger å gjøre noen tester på dere siden det er så lenge siden dere var inne. ting kan ha forandret seg siden sist vetdu...(c;

håper dette var til hjelp, lykke til med ssøkenforsøk (c;

mvh

Mener du at det koster 18.000 privat i Norge samme hvor mange barn hun har fra før?

Hva med hun som har fire barn(om hun ønsker flere),får hun da også dekket alt utover 18.000 om hun tar ting privat i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du er ikke alene om å ønske flere barn. Selv har vi hatt to søskenforsøk og har et frysforsøk tilgode før vi setter foten ned. Veslejenta vår ble til etter 2. IVF forsøk.

Jeg vet ikke helt hvordan ventetiden er nå. Det beste er å ringe sykehuset og sjekke selv. Jeg kan ikke tenke meg at dere blir avvist fordi dere har greidd det selv uten hjelp en gang.

Forsøk i dag koster 18.000 for inntil tre forsøk. Blir du f.eks. gravid på første forsøk, får du ingen penger igjen. Av de 18.000, gjelder 15.000 for medisiner og 3.000 for poliklinisk behandling. Reiseutgifter blir dekket i tillegg.

Om dere trenger nye undersøkelser vet jeg heller ingenting om. Også her er det best å kontakte sykehuset og spørre dem om råd. Da vi satte i gang med søskenforsøk, trengte vi ikke nye undersøkelser. Siden dere allerede var utredet før du ble gravid, er det stor sjangs for at dere også slipper unna den prosessen. Ring og spør.

Lykke til videre. Ikke vær redd for å spørre her. Det er flere som har barn fra før av på dette forumet. :o)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det koster 18.000 privat i Norge samme hvor mange barn hun har fra før?

Hva med hun som har fire barn(om hun ønsker flere),får hun da også dekket alt utover 18.000 om hun tar ting privat i Norge?

Hei Mary

Det koster 18.000 for inntil tre forsøk på de offentlige sykehusene I Norge. Hva det koster privat, vet jeg ikke, men det er dyrere.

Før da vi fikk full støtte til assistert befruktning, var normalen at man fikk søskenforsøk for opptil et barn. Dvs. var man riktig heldig, satt man igjen med to barn etter mange år med prøving, venting, frustrasjon osv. Hva som skjer nå som de nye reglene kom med tilbakevirkende kraft fra 1.1.02, er ennå usikkert. Vi har en sak gående med trygdevesenet da vi mener vi skal ha penger etter et søskenforsøk i januar. Vi har helsedepartementet på vår side, men Rikstrygdeverket tolker direktivet på en annen måte. Det jeg uansett tror er at flere enn to barn vil man nok ikke få noe støtte til. Ønsker man flere barn, så må man nok betale alt selv.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Mary

Det koster 18.000 for inntil tre forsøk på de offentlige sykehusene I Norge. Hva det koster privat, vet jeg ikke, men det er dyrere.

Før da vi fikk full støtte til assistert befruktning, var normalen at man fikk søskenforsøk for opptil et barn. Dvs. var man riktig heldig, satt man igjen med to barn etter mange år med prøving, venting, frustrasjon osv. Hva som skjer nå som de nye reglene kom med tilbakevirkende kraft fra 1.1.02, er ennå usikkert. Vi har en sak gående med trygdevesenet da vi mener vi skal ha penger etter et søskenforsøk i januar. Vi har helsedepartementet på vår side, men Rikstrygdeverket tolker direktivet på en annen måte. Det jeg uansett tror er at flere enn to barn vil man nok ikke få noe støtte til. Ønsker man flere barn, så må man nok betale alt selv.

Hilsen

Hei!

Jeg vil bare korrigere det du skriver helt til slutt at du ikke tror man får støtte til mer enn to barn.

Jeg var i kontakt med helsedepratementet v/jurist Anne Marie Johansen (tror hun het det) - hun sier at de ikke kan se at det foreligger noen form for begrensning for søskenforsøk i de nye vedtektene. Altså - betaler man 18000 så kan man lage søsken i fleng. Men om du ikke lykkes med å få barn på tre forsøk - da fikk du visstok ikke flere forsøk i det offentlige.

Sånn forsto i alle fall jeg reglene da jeg snakket med henne. Om man lurer - ta en tlf til helsedepartementet - de svarer gjerne på spørsmål.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bobla1365380358

Mener du at det koster 18.000 privat i Norge samme hvor mange barn hun har fra før?

Hva med hun som har fire barn(om hun ønsker flere),får hun da også dekket alt utover 18.000 om hun tar ting privat i Norge?

hei mary

se yogi sitt savr under (c;

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...