Gå til innhold

cyster som medfører mye smerter og mulighet for graviditet


olly

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Mette Moen

Jeg er en kvinne på 29 år.

For 2 (to) måneder siden sluttet jeg med P-piller (trinordiol), da jeg og min mann ønsker å få barn. Etter dette har jeg hatt mye til dels sterke magesmerter. Det føles som om jeg har kraftige menssmerter hele tiden. Det føles også som stikking nederst i magen.

Var hos gynokolog nå på tirsdag. Hun tok ultralyd og sa at jeg hadde mange cyster på/rundt eggstokkene

Hun viste meg en plakat som viser hvordan eggstokkene skal være. På plakaten var det 3 røde flekker. Hun sa at mine røde flekker var mye større enn slik de er i normale tilfeller. Hun synes ultralydbildene kunne minne om slik det ser ut ved de tilfeller som er kjent for årsaken til barnløshet.

Gynokologen sendte meg til Hormonlaboratoriet på Aker Sykehus for å ta en del blodprøver. En prøve skulle også sendes fra Aker Sykehus til Radiumhospitalet.

Gynokologen sa at de vanligvis ikke tar disse prøvene før man har forsøkt å få barn i 6-8 måneder.

Er nå meget bekymret for om jeg kan bli gravid. I og med at hun sørget for at disse prøvene ble tatt med en gang blir jeg jo ekstra bekymret.

Gynokologen sa at det vil være snakk om kirurgisk inngrep eller medisiner for å rette opp problemet. Er det slik å forstå at hvis dette blir gjort kan jeg ha en mulighet for å bli gravid? Hvilke type medisiner eller hva slags kirurgisk inngrep vil bli gitt/foretatt?

Hvor lang tid vil det ta før jeg kan bli kvitt cystene og smertene?

Jeg har mye smerter, føler meg i dårlig form og er uvel. Har ikke tatt smertestillende, da jeg føler jeg ikke kan spise det hver dag.

Jeg hadde en cyste på 5 cm for ca 8 år siden. Denne ble borte uten medisiner/inngrep. Legen prøvde den gang å klemme den i stykker ved å trykke hardt på magen samtidig som han trykket innvendig.

Jeg har ikke fått ny time hos gynokologen før om 4 uker, da svaret fra Radiumhospitalet ofte tar 3-4 uker.

Håper inderlig du svare meg samt si litt generelt om problemet cyster kan forårsake.

På forhånd takk.

Med vennlig hilsen

Olly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Utfra din beskrivelse tror jeg det kan foreligge PCO/PCOS, se vedlegg:

PCO står for Poly (mange) Cystiske (vannansamlinger) Ovarier (eggstokker). Det er en diagnose man stiller ved ultralyd hvor det ses små-cyster (minst 10 cyster, hver med en størrelse på opp til 10 mm) på eggstokkene. Hos ca 20% av alle kvinner kan ses PCO-forandringer på eggstokkene uten andre symptomer.

PCOS (det polycystiske ovarialsyndrom) står for en samling av symptomer hos kvinner som også har PCO. Det er en tilstand hvor eggløsningen av en eller annen grunn er hemmet. Eggstokkene produserer ikke normale mengder av hormoner, men tenderer til å øke produksjonen av de mannlige. Man vet ikke sikkert hvordan sykdommen oppstår, den er sannsynligvis arvelig og man er muligens født med et anlegg.

Symptomene er følgende: overvekt, hårvekst i ansiktet samt tendens til "maskulin hårvekst" på kroppen, uren hud hormonforstyrrelser. I tillegg kan komme blødningsuregelmessigheter, evt helt stopp i blødningene. Hvis det går mange måneder mellom blødningene kan det med tiden komme uheldig cellevekst av slimhinnen. Barnløshet kan forekomme (fordi man ikke har eggløsning). Det kan også være en viss type av stoffskifteforstyrrelser hvor forbrenningen er unormal, cellene må bruke mer insulin for å omsette glukose, og det kan være uheldig endring i fettstoffene i blodet. Overvekt ses ofte uten vi helt sikkert kjenner til årsaken, men overvekt vil forverre symptomene. Med tiden kan komme øket risiko for hjerte-karsykdommer og diabetes.

De fleste PCOS-pasienter har bare et enkelt eller få av symptomene.

Behandlingen avhenger av problemet:

· Ved uregelmessige blødninger kan man regulere med Provera.

· Ved unormal hårvekst (og evt blødningsproblemer) gir man p-pille (Diane foretrekkes).

· Ved barnløshet gis stimulasjon av eggstokkene med Pergotime eller Clomivid, evt prøverørsbehandling. (Slik behandling skal ikke gis hvis det ikke er ønske om graviditet!).

· Man har gjort forsøk med ved laparoskopi ('kikkhullsoperasjon') å brenne hull i eggstokkene for å bedre mulighet for graviditet og for å normalisere hormonforstyrrelser

· Ved overvekt forsøker man å endre glukose/insulin balansen med Metformin (glykofag).

· Reduksjon av overvekt er den viktigste del av behandlingen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra din beskrivelse tror jeg det kan foreligge PCO/PCOS, se vedlegg:

PCO står for Poly (mange) Cystiske (vannansamlinger) Ovarier (eggstokker). Det er en diagnose man stiller ved ultralyd hvor det ses små-cyster (minst 10 cyster, hver med en størrelse på opp til 10 mm) på eggstokkene. Hos ca 20% av alle kvinner kan ses PCO-forandringer på eggstokkene uten andre symptomer.

PCOS (det polycystiske ovarialsyndrom) står for en samling av symptomer hos kvinner som også har PCO. Det er en tilstand hvor eggløsningen av en eller annen grunn er hemmet. Eggstokkene produserer ikke normale mengder av hormoner, men tenderer til å øke produksjonen av de mannlige. Man vet ikke sikkert hvordan sykdommen oppstår, den er sannsynligvis arvelig og man er muligens født med et anlegg.

Symptomene er følgende: overvekt, hårvekst i ansiktet samt tendens til "maskulin hårvekst" på kroppen, uren hud hormonforstyrrelser. I tillegg kan komme blødningsuregelmessigheter, evt helt stopp i blødningene. Hvis det går mange måneder mellom blødningene kan det med tiden komme uheldig cellevekst av slimhinnen. Barnløshet kan forekomme (fordi man ikke har eggløsning). Det kan også være en viss type av stoffskifteforstyrrelser hvor forbrenningen er unormal, cellene må bruke mer insulin for å omsette glukose, og det kan være uheldig endring i fettstoffene i blodet. Overvekt ses ofte uten vi helt sikkert kjenner til årsaken, men overvekt vil forverre symptomene. Med tiden kan komme øket risiko for hjerte-karsykdommer og diabetes.

De fleste PCOS-pasienter har bare et enkelt eller få av symptomene.

Behandlingen avhenger av problemet:

· Ved uregelmessige blødninger kan man regulere med Provera.

· Ved unormal hårvekst (og evt blødningsproblemer) gir man p-pille (Diane foretrekkes).

· Ved barnløshet gis stimulasjon av eggstokkene med Pergotime eller Clomivid, evt prøverørsbehandling. (Slik behandling skal ikke gis hvis det ikke er ønske om graviditet!).

· Man har gjort forsøk med ved laparoskopi ('kikkhullsoperasjon') å brenne hull i eggstokkene for å bedre mulighet for graviditet og for å normalisere hormonforstyrrelser

· Ved overvekt forsøker man å endre glukose/insulin balansen med Metformin (glykofag).

· Reduksjon av overvekt er den viktigste del av behandlingen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Hei

Takk for svar vedr. cyster.

I mitt tilfelle har jeg kun hatt mensen i 3 dager (for 5 uker siden) etter at jeg tok siste P-pille 9. august. Har ikke merket vektøkning og økt hårvekst.

Du sier litt om hvilke medikamenter man gir ved PCO/ PCOS ved barnløshet. Provera ved uteblitt mens og Pergotime og Clomicid ved barnløshet.

Hvis PCO/PCOS viser seg å være tilfelle for meg, hvor lang tid vil det da ta før man starter behandlig for barnløshet, og hvilket tidsperspektiv må jeg instille meg på vedr. håp om graviditet? Vil det først være snakk om å få i gang menstruasjonen for deretter å behandle for barnløshet, eller behandles dette parallelt?

De røde merkene på eggstokkene, som ser større enn normalt hos meg, hva kan det være? Er det et tegn på PCO/PCOS? Har lest at dette kan være tegn på endometriose, noe jeg har forstått er meget negativt mht mulighet for å bli gravid. Stemmer dette?

På forhånd takk for svar.

Mvh

- olly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...