Gå til innhold

En god brødoppskrift?


Chloe

Anbefalte innlegg

Hei.

Baker du brød? Og har du en oppskrift som du gjerne deler med meg? Jeg har lyst å bake noe annet enn det samme gamle.

Jeg kunne søkt på nett, men poenget med å spørre her er å få en oppskrift av en pålitelig (?*s*) doler som _vet_ at nettopp denne oppskriften er bra.

Svar fra erfarne brødbakere mottas med takk!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne oppskriften fant jeg på Dol.

Til 6 middels store brødformer

2 kg hvetemel (fin)

1/2 kg grov sammalt hvete

1/2 kg grov sammalt rug

1 pose tørrgjær

1 bs sukker

i ts salt

litt under 2 dl olje

vann - ca 2 liter varmet til ca 38-40 grader

Rør sammen alt det tørre. Ha i vann og olje. Ikke ha alt vannet i med en gang. Deigen skal akkurat være

så løs at det går ant å røre rundt (dette er det tyngste arbeidet).

Heves et par timer og "øses" over i former. Må IKKE heve for lenge etter at de er kommet i formene -

ca ½ time kanskje...

Stekes ved 190 grader (vi har varmluft) i vel en time. Tas ut av formene med en gang de er ferdigstekte.

Ikke verdens groveste brød kanskje, men veldig gode!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt ut det Wenche bakte her en dagen på god morgen Norge på tv2. Gulrotbrød med yoghurt.

Gå på www.tv2.no klikk deg videre til mat-sidene til god morgen Norge og søk på brød. Der er det masse spennende oppskrifter.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oppskriften fant jeg på Dol.

Til 6 middels store brødformer

2 kg hvetemel (fin)

1/2 kg grov sammalt hvete

1/2 kg grov sammalt rug

1 pose tørrgjær

1 bs sukker

i ts salt

litt under 2 dl olje

vann - ca 2 liter varmet til ca 38-40 grader

Rør sammen alt det tørre. Ha i vann og olje. Ikke ha alt vannet i med en gang. Deigen skal akkurat være

så løs at det går ant å røre rundt (dette er det tyngste arbeidet).

Heves et par timer og "øses" over i former. Må IKKE heve for lenge etter at de er kommet i formene -

ca ½ time kanskje...

Stekes ved 190 grader (vi har varmluft) i vel en time. Tas ut av formene med en gang de er ferdigstekte.

Ikke verdens groveste brød kanskje, men veldig gode!!!

Takk for svar.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...