Gå til innhold

ang. barnebidrag


Gjest gravid

Anbefalte innlegg

Gjest gravid

Jeg venter barn med en mann som jeg ønsker å forlate. Han sier at han ikke kommer til å betale bidrag, men at vi skal ha delt foreldreansvar i stedet, - altså at barnet skal bo halvparten hos hver.

Kan han kreve dette når jeg ikke ønsker en sånn ordning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Atene

Nei. En sånn ordning må dere bli enige om. Siden dere ikke er gift, må dere tilogmed skrive under på en egen avtale hvis dere ønsker felles foreldreansvar. Hvis du nekter, får du foreldreansvaret og omsorgen alene. Ønsker han noe annet, må han isåfall gå til rettsak. Da er det sannsynlig at han får felles foreldreansvar, men det er ikke mulig å idømme delt daglig omsorg.

Foreldreansvaret dreier seg om anledning til å delta i viktige avgjørelser i barnets liv, som navneskifte, flytting til utlandet, religionstilhørighet og om barnet skal gå på privatskole. Med felles foreldreansvar har også begge rett til den samme informasjonen fra skole/barnehage, men her slurves det mye. Daglig omsorg dreier seg om hvem barnet bor fast hos. Den som ikke har del i daglig omsorg, har samværsrett etter nærmere fastsatt avtale. Det er ingen automatikk i "vanlig samvær".

Først leveåret er dessuten spesielt på grunn av amming. Jeg foreslår at dere kontakter familievernkontoret for å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flisa

Jeg syns du skulle være glad du har en far til barnet ditt. Og barnet vil også sette pris på det i oppveksten. Det du mener er delt SAMVÆR, det er ikke det samme som delt foreldrerett.

Hvorfor lar du han ikke være far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gravid

Jeg syns du skulle være glad du har en far til barnet ditt. Og barnet vil også sette pris på det i oppveksten. Det du mener er delt SAMVÆR, det er ikke det samme som delt foreldrerett.

Hvorfor lar du han ikke være far?

Selvsagt skal han få være far så mye han vil, det er ikke det det er snakk om.

Det jeg lurer på er om han kan nekte å betale bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...