Gå til innhold

Eternettet


signy

Anbefalte innlegg

jeg fikk trolig et innlegg i dag slettet, men tvilen får komme mistenkte til gode da det er stor sansynlighet jeg hadde tekniske problemer da jeg har lagt om mitt internett. Dette forde noen har misbrukt min tillit der tidligere. Nå vil jeg fortelle litt fra min lykkelige ungdom og eternettets dager. Jeg var mye i Nord-Norge da jeg har hele min familie der. Alle hadde armwalkitalkies og flere hadde sendere. DOL slår ikke eternettets glansdager, og gjett om vi ungene ikke satt på loftslemmen og hørte på kloke Klara på kortbølgebandet. Med onkels armwalkietalkie, sendte vi meldinger til en eldre kar som hadde ordentlig sender, og sendte våre ulovlige meldinger videre til kloke Klara på kortbølgefrekvensen. Lyn og torden, De voksne oppdaget våre gjøremål, men vi unga viste råd. Eternettet som opererte mellom lov og anarki, hadde sitt eget e-mailsystem. Med intim stemme sa kloke Klara at det var bare å finne fram den illegale senderen fra krigens dager, og hun tok imot alle slags morsemeldinger, som gikk på egen frekvens og ikke kunne overhøres av andre. Det var fargekoder for alt forbudt og spennende vi kunne morse der. Blå var depresjon. Rød var sinne. Gul-glede osv, og andre koder for intime detaljer. Vi fandt den illegale senderen under lemmen på møkkakjelleren der den hadde ligget gjemt siden krigens dager, men batteriet var selvsagt flatt, og det hadde gått ut av produksjon. Min fetter viste råd, og en bygdeoriginal skaffet oss batteri og vi lærte morsealfabetet i rekordfart. Senere har de voksne fått vite om vår konversasjon med kloke Klara som fiskerne på sjøen underholdt seg med når fangsten var dårlig. Vi fikk vite bl.annet alt vi trengte om prevensjon, og nå ler de gamle av oss. Jeg må komme med en tilståelse. Mora mi var ti år før meg med internett, og hennes mas har ført til at jeg er her. Hun brukte argumentet at dette er noe annet enn kloke Klara. Jeg husker spesielt en samtale på åpent eternett jeg og fetteren min hørte på. En mann diskuterte med kloke Klara om at han skulle henge seg siden han ikke fikk kvinnfolk. Samtalen endte med at han ombestemte seg. Du har gedd meg nytt livsmot. Du har gedd mæ et nei! Så nå står æ han av og de`ekkje so tungt å ro feske meir. Dette med selvmord er ikke nytt, og kloke Klaras sender var aktiv til 80-tallet uten at det falt noen inn å kontrollere henne, men vi nordboere e nokka førr oss skjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...