Konvall Skrevet 19. oktober 2000 Del Skrevet 19. oktober 2000 Min mamma har KOLS, er 49 år, og fikk diagnosen for 8-9 år siden. De siste 5-6 årene har hun blitt MYE dårligere, og jeg har inntrykk av at det går svært fort. Jeg lurer på hva hun kan gjøre for å kunne få transplantert nye lunger. Hun røyker desverre, og jeg kan egentlig forstå at det er vanskelig for henne å slutte. Jo dårligere hun blir, jo mer blir hun sittende....og jo mer røyker hun. Tror hun hadde sluttet hadde hun fått nye lunger. Jeg tror hun har ca. 30% lungekapasitet (ca. 1 år siden sist hun målte...og jeg vet ikke om hun er ærlig med oss). Det begynner å bli makabert....hun sparer til egen begravelse, og har "ryddet". Hvor lenge, erfaringsmessig, kan hun leve med denne sykdommen ?? Takker for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7100-min-mamma-har-kols/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 20. oktober 2000 Del Skrevet 20. oktober 2000 For å svare på det siste først: Ingen kan si hvor lenge man har å leve med KOLS. Det jeg kan si er at jo mer hun røyker, jo dårligere blir hun. Den beste medisin hun kan få, er å slutte. Da vil de skadelige endringene i lungene avta og den vanlige aldringsprosessen ( altså den normale) vil gå sin gang.Spør legen din om råd mht å finne riktig røykavvenningsmetode. Det å bli transplantert forutsetter bl a at du har vært røykfri i minst 3 mndr så vidt jeg vet. Og det blir kontrollert!For å bli vurdert til transplantasjon, må en lege utenfor sykehuset sende søknad om vurdering til Rikshospitalet. Det er mange kriterier som skal oppfylles før en pasient overhode kommer i betraktning fordi det er et meget stort og risikabelt inngrep. Hvorvidt din mor kommer så langt, vet vi jo ikke. Men det er faktisk en del ting hun selv kan gjøre for å unngå å komme så langt. Det å holde seg i bevegelse er viktig. Å bruke musklene slik at de ikke blir avhengige av så store mengder oksygen er noe av det viktigste. Hun bør altså gå med gode joggesko så mye som mulig etter evne. Det er mange små øvelser hun kan gjøre innendørs hvis hun ikke pt orker å gå ut, f eks gå i trapper, frem og tilbake ett og ett trinn. Hun kan sitte på en stol og stramme musklene i armer og ben, og hun kan stå opp mot veggen og dytte seg vekk som om hun gjorde armhevninger, f eks. Det nest lureste er å kontakte sin lege og be om å få råd om rehabiliteringsprogram for KOLS-pasienter. Det finnes nemlig slikt mange steder i landet. Men det lureste er altså å slutte å røyke. Det er røyken som i over 90% av KOLS-tilfellene er årsaken. Det er også viktig med kostveiledning. Som sagt, kontakt et KOLS- eller lungerehabiliseringssenter. Det er mye som kan gjøres. Hun blir ikke frisk av denne sykdommen, men hun kan få det så mye bedre. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din egen kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7100-min-mamma-har-kols/#findComment-35480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.