Gå til innhold

Usikker på rettigheter..


Sibelius

Anbefalte innlegg

Jeg har avviklet fødselspermisjon i 80% siste år. Permisjonen min ble avsluttet den 29. juli og jeg meldte meg arbeidsledig med en gang permisjonen ble avsluttet.

Men. Jeg føler meg ikke frisk nok på grunn av to spontanaborter den siste tiden til å være reell arbeidssøker. Jeg er fryktelig deprimert og legen min er godt kjent med dette. Jeg snakket med legen min her om dagen og han sa at han skulle sykemelde meg NÅR JEG FIKK JOBB. (?)

Jeg prøver å bli gravid igjen så snart som mulig for å få barna tettest mulig, men er usikker på hvordan dette stiller seg økonomisk.

Dersom jeg hadde blitt sykemeldt med en gang hadde sykepengene mine vært beregnet av fødselspengegrunnlaget?

Dersom jeg blir sykemeldt nå blir sykepengene regnet av dagpengene, kan dette omgjøres?

Dersom jeg allerede nå er gravid vil sykepengene være lik dagpenger og fødselspenger beregnet fra disse?

Det føles litt urettferdig at jeg skal settes i en uheldig økonomisk situasjon på grunn av spontanaborter..

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Du skriver ikke noe om du har vert syk/nedfor helt siden 29.juli. Det er kanskje for sent for legen din å sykmelde deg med virkning fra fødselspengene opphørte, men det er verdt et forsøk. Snakk med legen din om han mener du burde vert sykmeldt allerede da. Sykepenger begnner forst å gjelde fra den dag lege oppsøkes, og kravet er foreldet etter 3 mndr. Det er rett at sykepengene da hadde blitt beregnet etterfødselspengegrunnlaget (mest sannsynlig) forutsatt at du ikke var sykmeldt før fødsel. I så fall blir det bare rehab.penger (66% av faktisk inntekt kalenderåret før du ble syk eller siste 3 kalenderår før syk pluss barnetillegg kr 17 pr dag).

Du kan sykmeldes fra jobbsøking, og sykepenger regnes av dagpengene. Fødselspengene blir da regnet av de BESTE 6 mndr av de siste 10 mndr før du TAR UT fødselspenger (som du kan ta ut inntil 12 uker før termin). Dvs det kan lønne seg å jobbe noen mndr under svangerskapet hvis du klarer det.

Legen din har et poeng hvis han vil vente med å sykmelde deg til du faktisk får jobb, for da regnes sykepengene av den nye lønna så sant du faktisk har begynt i ny jobb av "varig" karakter (eventuelt siste 3 år, se forrige svar)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...