Gå til innhold

nyrecyster på foster


tonemor

Anbefalte innlegg

Jeg er i gravid i 29. uke og har siden jeg ble gravid hatt høyt blodtrykk. Derfor var jeg for noen dager siden til vekstkontroll (ultralyd) på sykehuset for å sjekke at fosteret vokser bra. Det gjorde det heldigvis - lå faktisk 14% over snittet. Det som ikke var fullt så bra var at de oppdaget væskeansamlinger (nyrecyster) på venstre nyre hos fosteret. Jeg ble så paff av å finne ut at det var noe galt at jeg glemte å spørre skikkelig. I følge legen trengte dette ikke bety noe for babyen i det hele tatt, i verste fall kunne det resultere i at nyren må fjernes. Det var normal mengde fostervann, så foreløbig så det greitt ut. Kan dette oppstå også på den andre nyren og hva da? Hvilke konsekvenser kan dette få for babyen vår? - Skal tilbake til ny kontroll om 14 dager så får vel vite litt mer da, men er bare så veldig bekymret.

Håper du vet litt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, tonemor!

Jeg tror det er best du spør en lege om dette, men jeg ville bare berolige deg litt..

Faren til barnet mitt er født med nyrecyster. Han ble operert da han var noen dager gammel. De fjernet den ene nyren. Han er i dag frisk og rask og har ingen problemer i forhold til at han bare har en nyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg skjønner godt at du blir bekymret når du får vite at noe kanskje ikke er helt som det skal med barnet. Hvis du vil vite mer om selve nyredeffekten, bør du kontakte forum for barnestkdommer, hvor du kan komme i kontakt med en barnelege. Inntil videre må du trøste deg med det legen sa om at i verste fall måtte en nyre fjernes. Det i seg selv gir ingen praktiske konsekvenser for den totale nyrefunksjon. Man trenger strengt tatt ikke mer enn en nyre. Selvfølgelig har man da ingen ting å gå på hvis noe skulle skje med den friske nyren. Når den i dag ser normal ut, antar jeg at problemet kun dreier seg om en nyre, noe som er vanlig for denne sykdommen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...