Gå til innhold

Har jeg krav på etterbetaling av lønn?


Gjest er visst cand.mag

Anbefalte innlegg

Gjest er visst cand.mag

Hei!

Kan noen svare meg på følgende;

Jeg jobbet som lærer ved en norsk ungdomsskole i to år og ble lønnet som lærer. Det er to år siden jeg sluttet der og flyttet til utlandet.

Etter at jeg var ferdig med studiene mine i 97 hadde jeg en haug med karakterutskrift og vitnemål, men ikke noe cand.mag-vitnemål. Jeg har nemlig hele tiden trodd at jeg manglet noen vekttall for å få det godkjent.

Da jeg søkte den nevnte lærerjobben sendte jeg alle mine papirer til skolekontoret og jeg skrev ikke noe mer om hvorvidt jeg var lærer eller adjunkt.

Jeg ble altså lønnet som lærer og tenkte ikke mer over det.

Nå viser det seg da at jeg faktisk oppfyller kravene til cand.mag-graden og altså er adjunk, = høyere lønnstrinn.

Jeg sendte en søknad til Blindern og fikk vitnemålet i posten denne uka!

Kan jeg skrive til skolekontoret og opplyse dem om at jeg er blitt feil lønnet og at jeg vil ha pengene jeg har (hadde) krav på eller er det for sent?

Selvfølgelig burde jeg ha undersøkt dette cand.mag-greiene selv for lenge siden og ha sørget for å sende vitnemål med søknaden. Det er klart.

Men likevel... Jeg sendte jo skolekontoret alle papirene mine og burde ikke DE se at jeg skulle lønnes som adjunkt?

Kjenner jeg blir litt irritert her, men det er kanskje mest min feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler sterkt på at du får noen etterbetaling. De tilbød deg en jobb med X kroner i lønn som du godtok, da er den saken avsluttet. Du kan ikke i ettertid komme og kreve mer enn den lønna du takket ja til da du ble ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke noe etterbetaling, nei. Du har jo ingen cand.mag grad før du har fått vitnemålet, i og for seg, så da har du jo egentlig "blitt" cand.mag først nå. Men uansett om du hadde vært det før, så er det jo som Tornerose sier at du godtok lønnen da du begynte..

Gratulerer med graden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at du får noen etterbetaling. De tilbød deg en jobb med X kroner i lønn som du godtok, da er den saken avsluttet. Du kan ikke i ettertid komme og kreve mer enn den lønna du takket ja til da du ble ansatt.

Hei

Og selv om du er cand.mag er du ikke adjunkt. får å bli adjunkt må du ha pedagogikk i tillegg. Da vil du få lønn der etter.

I dette tilfelle har du ikke krav på etterubetalt lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...