Gå til innhold

Problemer med å bli gravid


Gjest uviss

Anbefalte innlegg

Vi er et par i slutten av 20 årene som har prøvd å bli gravid det siste året, uten hell. Han har hatt brokk når han var liten (7-8 år), kan det være en årsak? Jeg lurer også på om det er når sædkvaliteter er "best", skal du vente med samleie til eggløsing eller er kvaliteten bedre ved å ha jevlig samleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg.

Da min samboer skulle avlevere sædprøve på sykehuset, fikk han beskjed om å ikke ha sædavgang de siste 3 dager. Det er nok for at den skal være best mulig på det rette tidspunktet.

Ellers syns jeg du burde stille spørsmålet ditt på Forum for ufrivillig barnløshet, der er det folk med stor kompetanse på området :-)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Min mann var også operert for brokk da han var liten. Legene sa ingenting om at det kunne medføre nedsatt sædkvalitet den gangen (min svigermor spurte til og med). Men når vi hadde utredning for ufrivillig barnløshet (etter å ha prøvd i nesten to år), kom de ganske fort fram til at årsken lå i nedsatt sædkvalitet, og alle tre legene som var inne i bildet sa at det sannsynligvis hadde sammenheng med operasjonen.

Det er jo ikke dermed sikkert at det er årsaken hos dere, men dere bør i alle fall sette igang med utredning fortest mulig, for en må jo regne med en del ventetid hvis en trenger assistanse med å bli gravid.

Vel, her sitter jeg med en voksende mage (26 uker)etter vårt første forsøk med icsi (microinjeksjon), så det går an!

Ønsker dere vertfall all mulig lykke til, vet inderlig godt hvor frustrerende det er å gå og håpe hver måned.

Mitt råd altså: ta kontakt med lege slik at dere kommer igang med prosessen. Skulle det ordne seg av seg selv underveis, så er jo det bare flott, men da er dere vertfall inne i systemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg anbefaler deg å gå inn på forum for ufrivillig barnløse for å få et utfyllende svar på alt du lurer på. Det jeg kan svare på, er dette med eggløsning og samleie. Den beste sædkvaliteten får ma etter ca 3 dagers opphold før eggløsning. Når man skal gi sæd til kunstig befruktning, får man beskjed om å være avholdende i 3 døgn før sædavgang, dette for å få best kvalitet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...