Gå til innhold

Herpes - legen og andre med diagnosen!

Anbefalte innlegg

Tok min 2. herpestest i går, første var negativ, men sans. at det er det likevel... Deprimert, men ønsker nå mest mulig informasjon:

1. Har hørt at noen kun får et par utbrudd, og så legger viruset seg "i ro" resten av livet. Etterlyser statistikk: hvor mange får utbrudd hvor ofte, hvor mange slipper lett unna?

2. Hvor stor er muligheten for å smitte seg selv fra underlivet til munn - har noen opplevd dette?

3. Har noen opplevd/hvor stor er sjansen for å smitte partner selv om man har unngått sex ved utbrudd?

4. Hvor mange opplever komplikasjoner rundt svangerskap/fødsel og må ta keisersnitt?

5. Jeg var i fast forhold da jeg fikk første utbrudd, de 2 aktuelle partnere (siste 5 år) har ikke hatt noen symptomer - uvanlig?

Sikkert flere enn meg som lurer på disse tingene...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7108-herpes-legen-og-andre-med-diagnosen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære Kitte.

1.Det er svært vanlig med Herpesvirusinfeksjoner.De fleste smittede får imidlertid ikke symptomer.Blant voksne kan man påvise antistoffer mot Herpes virus type 1 hos 70-90% og Herpes type 2 hos 25-40%.Herpes på kjønnsorganer(Genital

Herpes)skyldes som regel type 2(70-80%),mens Herpes på leppene som regel skyldes type 1.Sjansen for nytt utbrudd ved type 1 ligger på 25-50%og ved type 2 på 80-90%.

2.Smitte kan overføres fra munn til kjønssorganer,men sannsynligheten for dette vet jeg ikke.

3.Infeksjonen smitter kun ved utbrudd dvs.når du ser blærene og sårene.

4.Vi ser få komplikasjoner under svangerskap og fødsler.Hvis pasienten har sitt første utbrudd under fødsel(primærutbrudd)er det indikasjon for keisersnitt.Hvis pasienten har recidiv utbrudd i forbindelse med fødsel,vurderer man behandling med feks.Zovirax.

5.Som nevnt får de fleste smittede ikke symptomer,men de kan allikevel overføre smitte.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Gjest MonaXXVI

Kjære Kitte.

1.Det er svært vanlig med Herpesvirusinfeksjoner.De fleste smittede får imidlertid ikke symptomer.Blant voksne kan man påvise antistoffer mot Herpes virus type 1 hos 70-90% og Herpes type 2 hos 25-40%.Herpes på kjønnsorganer(Genital

Herpes)skyldes som regel type 2(70-80%),mens Herpes på leppene som regel skyldes type 1.Sjansen for nytt utbrudd ved type 1 ligger på 25-50%og ved type 2 på 80-90%.

2.Smitte kan overføres fra munn til kjønssorganer,men sannsynligheten for dette vet jeg ikke.

3.Infeksjonen smitter kun ved utbrudd dvs.når du ser blærene og sårene.

4.Vi ser få komplikasjoner under svangerskap og fødsler.Hvis pasienten har sitt første utbrudd under fødsel(primærutbrudd)er det indikasjon for keisersnitt.Hvis pasienten har recidiv utbrudd i forbindelse med fødsel,vurderer man behandling med feks.Zovirax.

5.Som nevnt får de fleste smittede ikke symptomer,men de kan allikevel overføre smitte.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Du sier at sykdommen bare smitter ved utbrudd, altså når man har blemmer og sår. Etterpå sier du at mange har sykdommen uten symptomer, men likevel kan smitte.... Men... er ikke symptomene på sykdommen akkurat de blemmene og sårene som smitter da??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...