Gå til innhold

Endometriose?


Gjest acw

Anbefalte innlegg

Jeg var barnløs i mange år etter en spontan abort. Hadde en kikkhullsoperasjon der de sa de hadde fjernet noe arrvev. Senere fikk vi hjelp til å bli gravide. Jeg lurer nå på om arrvevet er det man kaller endometriose, og om det kom av spontanaborten? Har jeg større sjanse for å få det igjen, slik at jeg evt. må skynde meg om vi ønsker barn nr 2? Jeg er 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille mæ

Jeg har vært igjennom det samme som deg, en kikkhullsoperasjon.

Men, jeg fikk beskjed om at det var så store sammenvoksninger at det var ingen mulighet for å åpne egglederne igjen.

Jeg lurer også på om dette er endometriose ? Det ordet ble aldri nevnt fra min lege.

De mente det var bare å tette egglederne helt ved å snørpe dem sammen. De mente jeg hadde større muligheter til å bli gravid med prøverør, om de tettet egglederne helt. Det ville hindre en spesiell veske å renne ut av egglederne som igjen ville ha hindret egget i å feste seg til livmoren.

Hva mener Mette Moen om dette ? Hvilken veske er det snakk om ? Og kan de åpne egglederne igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis de ikke har nevnt endometriose, er det vel arrvev eller sammevoksninger etter f.eks. en betennelse. Slikt kommer ikke etter en spontanabort. Sammenvoksninger kan komme tilbake, endometriose også. Det er ikke mulig å si noe om dine muligheter for å bli gravid, men fruktbarheten reduseres med økende alder, uansett andre forhold.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...