Gå til innhold

Bilspørsmål (turtall og gir)


kjerringskinn

Anbefalte innlegg

Har klart å kaste meg inn i en diskusjon om noe jeg antakelig har svært liten peiling på, nemlig biler. Nærmere bestemt ved hvilket turtall man skal gire opp/ned.

Jeg mener det ikke er nødvendig å gire opp før turtallet er rundt 3000, dvs at 5.gir blir aktuelt omtrent ved 80-90 km/timen. Motparten er av den oppfatning at 2400 omdreininger eller deromkring holder og klarer seg med en fart på snaut 70 før 5.giret tas i bruk.

Eller for å si det på en annen måte: Jeg finner meg ikke i å bli beskyldt for å konsevent kjøre på for lavt gir, men ettersom jeg ikke har helt peiling på biler....hjelp?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Merkelig diskusjon. Når det er riktig å gire kan være forskjellig fra bil til bil. Det kommer an på hvordan type motor osv. Jeg går utifra at du ikke kjører noen Subaru Impreza."Hovedreglen" Sier at når du har nådd marsjfart skal du legge bilen i ditt høyeste gir 5. samme om dette er 70 eller 90 km. men du merker hvis farten er for lav for det tyngste giret!Personlig liker jeg å dra turtallet opp til 5000-6000 omdreininger på 4.gir før jeg leggern i 5:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kjøre økonomisk skal man

bruke 1.giret kun til å få bilen i gang, raskt gjennom 2.

og rett i 4 eller femte. Mange tror at det er en lov som sier at man må innom alle girene både opp og ned:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer fra bil til bil. Egentlig litt "høl i hue" diskusjon fordi du/dere heller bør kjøre etter hvordan du hører motoren jobber. Den skal jobbe lett og ledig. Men dere jenter har ikke all verdens gehør for sånt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på motoren. Den bilen jeg kjører ville ikke fiksa en bitteliten motbakke hvis jeg hadde den i 5.gir i 70. Hvis det er flere personer i bilen har den tilogmed problemer i 80-85 på 5.gir i bakker. Mens andre biler jeg har kjørt fint drar på 5.gir i 60 og 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er turtall? *kremt*

Jeg girer etter hvor fort jeg kjører, f eks 4.gir når jeg kjører fra 50 km/t, og 5. gir når jeg kommer opp i 60 km/t.

Mens i min gamle bil, som bare hadde 4 gir, giret jeg ikke opp til 4. før jeg kjørte i 60 km/t (tror jeg sånn omtrent)

(hva pokker er turtall???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er turtall? *kremt*

Jeg girer etter hvor fort jeg kjører, f eks 4.gir når jeg kjører fra 50 km/t, og 5. gir når jeg kommer opp i 60 km/t.

Mens i min gamle bil, som bare hadde 4 gir, giret jeg ikke opp til 4. før jeg kjørte i 60 km/t (tror jeg sånn omtrent)

(hva pokker er turtall???)

Turtal er talet på omdreiningar motoren har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgir er en brilljant oppfinnelse :0)

Hadde forøvrig ewn gammal Opel en gang som ikke var så nøye på hvilket gir man hadde. 80 på andre eller 30 på femte. Gikk fint som faen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgir er en brilljant oppfinnelse :0)

Hadde forøvrig ewn gammal Opel en gang som ikke var så nøye på hvilket gir man hadde. 80 på andre eller 30 på femte. Gikk fint som faen det.

Autmatgir er ei velsigning - spesielt i køkøyring i Oslo-rushen. Det einaste irriterande er korleis den automatiske girkassa på bilen min er gira. Den byter frå 2. til 3. på 65 km/t. Det tyder at ved køyring i 60 bråker det som faen. Resultatet er at eg alltid køyrer i nærmare 70 i alle 60-soner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Autmatgir er ei velsigning - spesielt i køkøyring i Oslo-rushen. Det einaste irriterande er korleis den automatiske girkassa på bilen min er gira. Den byter frå 2. til 3. på 65 km/t. Det tyder at ved køyring i 60 bråker det som faen. Resultatet er at eg alltid køyrer i nærmare 70 i alle 60-soner....

Kommer an på om jeg har knotten på E eller S. På S er det håpløst, man kommer fortere igang, men den girer ned bare man lukter oppoverbakke. E er greit, da drar den fint oppover og jeg slipper røkkinga hver gang jeg er borti gassen.

Sambo liker S best, men han kjører nok litt mer agressivt enn meg, i alle fall på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, skjønner.

Men hvor måler man det, da? Hvor ser man dette inni bilen?

I dagens bilar er det i grunnen nesten berre muskelbilar - bilar som er laga for å køyra på høgt turtal som har instrument som viser turtalet. - Dette er ein såkalla "turteller".... (bombe)

Vanlege familiebilar høyrar du godt når turtallet er for høgt, eller passe for å byta gir. Du køyrer jo sjølv og høyrer det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens bilar er det i grunnen nesten berre muskelbilar - bilar som er laga for å køyra på høgt turtal som har instrument som viser turtalet. - Dette er ein såkalla "turteller".... (bombe)

Vanlege familiebilar høyrar du godt når turtallet er for høgt, eller passe for å byta gir. Du køyrer jo sjølv og høyrer det vel?

Skjønner det nå, ja, bra forklaring. :-)

Takker og bukker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...