Gå til innhold

Jobbintervju - dine negative sider.............


Gjest Hayley

Anbefalte innlegg

Skal snart på jobbintervju, og da blir man jo som regel spurt om sine negative sider. Ikke mye moro og legge ut om det man kanskje ikke er så stolt av, men hva skal man gjøre da?

Hva svarer du i slike intervjuer? Prøver du å få det negative til å bli positivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest veldig forskjellig

Kommer litt an på, men ja, jeg prøver vel å enten komme med "morsomme" negative sider (som ikke vil være negative for arbeidsgiver, som "tar alltid på meg sokker av ulik farge" osv), eller negative sider som er negative for meg, men kan være positive for arbeidsgiver.

Men det bør jo være nokså sant. Ting som "vanskelig for å si nei til nye oppgaver", kan jo være positivt for arbeidsgiver.

Eller man kan benytte sjansen til å gi arbeidsgiver beskjed om (dårlige) vaner en ikke har tenkt å endre, som at "jeg kommer _aldri_ på jobb før halv ti", "jeg er avhengig av å spise lunsj på kaffebar, og det tar minst en time" eller andre ting som arbeidsgiver kan godta eller la være å ansette deg. Dette er jo ting som passer bedre inn i et fleksitidsmiljø enn hvis du søker jobb på fabrikk eller sykehus..

Eller hvis man søker en overordnet stilling, å gi beskjed om at man trenger noen som holder orden for en "jeg kan faget mitt, men klarer ikke å holde oversikt over kallender og møteplaner, så det må jeg ha hjelp til". Det er greit hvis du er den mest kompetente, og skal ha en lederstilling.

I det hele tatt tror jeg det er lurt å tenke litt igjennom dette på forhånd, men deretter ta det som det kommer, avhengig av de som er tilstede på intervjuet og stemningen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet er mere python enn en eller annen avdelingsleder som har lest boken '10 spørsmål du bør stille i et intervju', og har filla peiling på å tolke svarene.

Selvfølgelig er et slikt spørsål passelig mongo hvis du ikke kan faget intervjuteknikk.

Ingen vil legge ut om sine dårligste dårlige sider. 'I fylla prøver jeg meg på alle damene selv om jeg er gift' 'jeg er en skikkelig kverrulant og stabeist' 'jeg er en rotekopp som forsover meg som faen, går tidlig og egentlig ikke vil jobbe' 'jeg er en sleip slisk'.

Så man sier heller 'jeg liker ikke folk som syter', 'jeg kan være veldig trøtt om morgenen, men kommer meg på jobb' 'hvis noen er veldig utollerange, kan jeg miste min toleranse for dem' 'jeg kan være egenrådig og bestemt når jeg setter meg mål' 'jeg er for hensynsfull' 'jeg fikser ikke å gå fra halvferdig arbeid, og det får meg i masse trøbbel med kona'

Uansett hva man sier, er det stort sett svadapresisering, og sier ingenting om deg som person hvis man ikke vet hva man skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du sier noe om dine negative sider er positivt fordi det viser at du har selvinnsikt.

Jeg vil råde deg til å styre unna svar som helt åpenbart er veldig morsomme - fordi det er helt tydelig at du vrir deg unna. Alle har dårlige sider og alle har gjort erfaringer hvor disse sidene har vist seg. At man ser dem er bra, og er er et godt parameter for å lykkes senere.

Gi ærlige og gjennomtenkte svar, som likevel gjør bildet av deg positivt. Det er fullt ut mulig å snakke om sine negative sider på en positiv måte ;) For OM de er nagativ i en sammenheng - så betyr det ikke at det ikke at de ikke kan være positive i en annen.

Tenk gjennom ordene du bruker og hvilken sammenheng du velger å bruke dem i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal vri det negative til noe positivt, kan du jo f.eks si at du er utålmodig - Føy til at du liker å få ting unna. (Tolkes som at du er effektiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å fortelle om mine negative sider til en arbeidsgiver.

Nei, dei er jo så synlege på utsida, så det er vel ikkje naudsynt.. :-)

Eller er det fordi du aldri ville fått ein einaste jobb dersom du gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dei er jo så synlege på utsida, så det er vel ikkje naudsynt.. :-)

Eller er det fordi du aldri ville fått ein einaste jobb dersom du gjorde det?

det siste, helt klart :) Men seriøst, det er virkelig ikke min oppgave å fortelle noe ufordelaktig om meg selv. Dvs. det kan ha sin misjon i tilfeller der det er snakk om profesjonelle intervjuere, som vet hvordan de skal bruke svarene.

Dvs. én gang svarte jeg faktisk, og etterpå ba jeg intervjueren (min fremtidige sjef) om å fortelle om _sine_ negative egenskaper. Han gjorde det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...