Gå til innhold

høy kolesterol

Anbefalte innlegg

jeg er en jente på 30 år, som har fått målt kolesterolnivået mitt til 10,2. det er bekreftet at jeg har den arvelige typen. jeg har det fra min biologiske far. det er ingen i hans familie, heller ikke han selv som har hatt hjertesykdom, så vidt vi vet. jeg har ingen kontakt med dem.

jeg er slank, og har aldri vært syk. jeg spiser sunt, og har kuttet ut pålegg og middagsmat med mye mettet fett. jeg bruker rapsolje til steking, og vitamargarin på skivene. jeg spiser grovt brød.

jeg har vært til hjertespesialist, der det ble konstatert at jeg var helt frisk. han mente at jeg ikke behøver å gå på medisiner før jeg har fått alle barn jeg vil ha, og sikkert ikke før i overgangsalderen.

Min svigerfamilie har mye kolesterol i sin familie, og de går på tabletter. De syntes den informasjonen jeg har fått er merkelig. Mitt spørsmål er, kan jeg stole på hjertespesialisten ?

Kan du skrive litt om arvelig kolesterol, det angår jo mange ?

Vennlig hilsen lim

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7117-h%C3%B8y-kolesterol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skogskatt

Jeg er en kvinne på 49 år.

Jeg har gjennom flere år (tilfeldige målinger) hatt litt høyt kolestrol og blodtrykk. Jeg er plaget med tung pust og pulsslagene "banker" i kroppen, noe som er meget ubehagelig. I min min nærmeste familie har det vært hjerteinfarkt. Bør jeg gå til lege for å få undersøkt dette nærmere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7117-h%C3%B8y-kolesterol/#findComment-35759
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Jeg er en kvinne på 49 år.

Jeg har gjennom flere år (tilfeldige målinger) hatt litt høyt kolestrol og blodtrykk. Jeg er plaget med tung pust og pulsslagene "banker" i kroppen, noe som er meget ubehagelig. I min min nærmeste familie har det vært hjerteinfarkt. Bør jeg gå til lege for å få undersøkt dette nærmere.

Svar til Skogskatt.

Det er ganske avgjørende hva du mener med "litt for høyt" kolesterol. Vi har på våre breddegrader en øvre normalverdi på 5,5 mmol/l, av og til strukket til 6,0. Blodtrykksgrensen setter vi ved 140/90, helst litt under.

Hvis begge "størrelser" er for store hos deg, bør du la dinlege vurdere hvorvidt det vil være fornuftig å drive forebyggende medisinering.

Husk : det viktigste i denne forbindelsen er ansvar for egen helse : null røyk, normal vekt, sunn kost og mye (daglig) mosjon.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7117-h%C3%B8y-kolesterol/#findComment-36524
Del på andre sider

Svar til Imi.

Dette er et stadig tilbakevendende tema, og meget aktuelt her i landet, hvor vi har mange med høyt kolesterol.

Verdier på over 10 mmol/l i totalkolesterol er klart forbundet med fare for utvikling av koronar hjertesykdom.

Slike verdier bør bli gjenstand for mer inngående undersøkelse, og de fleste (kanskje alle) bør ha kolesterol-senkende medisinering. Du kan få endel informasjon f.eks. ved Lipidklinikken på Rikshospitalet, eller ved Klinikk for forebyggende medisin på Ullevål sykehus. Også de andre regionssykehusene har slik rådgivning.

Jeg forutsetter at du aldri har røkt.

Ved anledning bør dine barn ( når de blir litt større) også få sjekket sine blodfett-stoffer.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7117-h%C3%B8y-kolesterol/#findComment-36526
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest tabletter / graviditet

Hei, jeg har tatt kolesterolsenkende tabletter mellom graviditetene. Måtte slutte med engang jeg visste at jeg var gravid og vente med å starte opp igjen etter at ammetiden var over. Årsaken til at du ikke trenger tablettene kan kanskje være at ingen familiemedlemmer har hatt hjertesykdom e.l.?? I min familie døde min far av hjerteinfarkt i en alder av 44 år samt søsken av han før passert 20 år.

Mine barn er testet for kolesterolverdier etter fyllte 2 år. Forøvrig har vi et avslappet forhold til de høye verdiene...det er ingen sykdom.

(Holder oss imidlertid til lettproduktene)

Dessuten er det mindre farlig for oss kvinner frem til 50 eller 60 års alderen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7117-h%C3%B8y-kolesterol/#findComment-80195
Del på andre sider

Hei, jeg har tatt kolesterolsenkende tabletter mellom graviditetene. Måtte slutte med engang jeg visste at jeg var gravid og vente med å starte opp igjen etter at ammetiden var over. Årsaken til at du ikke trenger tablettene kan kanskje være at ingen familiemedlemmer har hatt hjertesykdom e.l.?? I min familie døde min far av hjerteinfarkt i en alder av 44 år samt søsken av han før passert 20 år.

Mine barn er testet for kolesterolverdier etter fyllte 2 år. Forøvrig har vi et avslappet forhold til de høye verdiene...det er ingen sykdom.

Se annet svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7117-h%C3%B8y-kolesterol/#findComment-82946
Del på andre sider

Annonse

Se annet svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7117-h%C3%B8y-kolesterol/#findComment-82972
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...