Gå til innhold

Sukker i urinen


alice

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 32 uker på vei med nr. 2 og var hos legen i går. Der ble det påvist sukker i urinen (+1). Dagen før hadde jeg vært i bursdagsselskap og spist kake og drukket brus. Kan det spille inn? Legen sa at jeg burde ta en sukkerbelastningstest for å utelukke evt. svangerskapsdiabetes. Hva er egentlig slik diabetes og hvilke risikoer fører den til? Hvis testen er positiv, hva vil skje da? Er det symptomer på slik diabetes?

Ellers så lurer jeg på om et høyt sukkerinntak til daglig kan føre til de samme risikofaktorene som om man hadde diabetes. Jeg spiser nemlig for mye søtt...

Kan noen tipse meg om "snacks" som ikke inneholder så mue usunt?!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg er enig med deg i at ditt store sukkerinntak høyst sansynlig er årsak til at du ved en anledning hadde litt sukker i urinen. Hvis du hadde gått på kontroll hos meg, ville jeg først bedt deg komme tilbake med en ny urinprøve (uten stort sukkerinntak på forhånd). Hadde den også vært positiv på sukker, er sukkerbelastning neste skritt. Viser det seg også der at du har for høyt sukkernivå i blodet, kan man begynne å tenke svangerskapsdiabetes, noe som vanligvis går tilbake av seg sel etter fødsel. De fleste regulerer blodsukkeret sitt ved diett, mens a dre må ta medisin/sprøyter. Symptomer på diabetes er først og fremst ekstrem tørste, behov for mangfoldige liter drikke om dagen.

Spiser du veldig mye søtt, kan du kanskje prøve å moderere deg litt. Man mener at det er en viss sammenheng mellom stor overvekt, store mengder sukkerholdig mat og svangerskapsdiabetes. Jeg vet ikke hvorvidt dette gjelder deg, men dette synes jeg du skal ta opp med din lege/jordmor så du kan få råd om hvordan du bør forholde deg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...