Libeng Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Hei! Jeg er en kvinne på 28 år (163cm,60kg) som de siste fem åren har vært plaget av ekstraslag på hjertet. Var til legen når det begynte (kom plutselig) og fikk beskjed om at det var SVES som ikke var noe farlig. Har slått meg til ro med dette, men de siste måneder har det kommet hyppigere og hyppigere. Nu kan jag som oftes kjenne det hver kveld (føles som det "hopper" i brystet) samtidig som pulsen blir ganske høy (80-90 i hvile). Ekstraslagen kan komme så ofte som hvert 5-10 hjerteslag. Jeg jobber turnus og det pleier å være specielt ille når jeg har nattevakter. Mitt spørsmål er om jeg burde få utredet dette nærmere og hva som evt. kan gjøres? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/71206-sv%C3%A6rt-plagsomme-ekstraslag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Svar til Libeng. Slike plager er særdeles hyppige, og representerer vanligvis ikke noen som helst fare, og er heller ikke uttrykk for egentlig sykdom. Vi har alle endel ekstraslag i løpet av et normalt døgn : noen har mange hundre til flere tusen uten at de merker noe til dem, mens andre personer har et par stykker og merker hvert eneste ett. Statistisk sett er det meget usannsynlig at du har noen sykdom som skulle kunne være årsak til dine ekstraslag. Enkeltstående ekstraslag kan oppstå som elektriske fenomèn uten at noen strukturer i hjertet er forandret. Enkelte forhold kan øke tendensen til ekstraslag hos disponerte personer : stort kaffe- og nikotinforbruk, høyt blodtrykk, dårlig treningstilstand, stoffskiftesykdom, uregelmessig livsførsel og dårlig søvn, høyt "stress-nivå", etc. Hvis du etterhvert har fått ekstraslag som kan komme opp i 10-20 % av din hjertevirksomhet (du anfører hvert 5.-10. slag) i perioder, vil det kunne bli så besværlig at din subjektive opplevelse av det kan bli grunn til å gjøre noe. Ta det eventuelt opp med din lege med henblikk på å kvantitere ekstraslagene (få oversikt over hvor meget det egentlig dreier seg om). Dette gjøres lett ved hjelp av en båndspiller som tar opp ditt EKG over et helt døgn. Dermed vil man også kunne vurdere når ekstra-aktiviteten forekommer, samt få en idè om hvordan man skal kunne påvirke den. Det kan også være aktuelt å gjøre en arbeidsbelastning for å se på hjertets reaksjon på fysisk stress. Det skal meget til før man anbefaler medikamentell behandling for dette, forutsatt at det ikke er holdepunkter for reell hjertesykdom. Ekstraslagene i din situasjon er i seg selv så godt som alltid uskyldige av natur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/71206-sv%C3%A6rt-plagsomme-ekstraslag/#findComment-360135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.