Gå til innhold

Hvordan er det egentlig med den mørke sjokoladen?


Gjest Sjokkis

Anbefalte innlegg

Freia har kommet ut med en ny mørk sjokolade. Det er visst en serie som heter Premium, og denne mørke heter altså Dark. Inneholder 70% kakao, og Den er super-god, så er det sagt.

Men det jeg lurer på er hvordan det ligger an med denne mørke sjokoladen.

Det sies jo at mørk sjokolade kan man spise med relativt god samvittighet, og særlig når den innholder 70% eller mer. Og dette tror jeg på. For i min slankeperiode for noen måneder siden, spiste jeg godt og vel 50-100 gr(en halv til en plate) daglig, uten at vekten gikk mindre ned av den grunn. Nei, jeg gikk lett ned i vekt, og syns nesten det var utrolig at jeg klarte det, så mye mørk sjokkis som jeg spiste.

Nå har jeg lest om en mann som gikk ned mer nettopp fordi han spiste denne mørke sjokkisen mens han slanket seg, så han hevder visst at det skal være sunt og. Han er lege, og sier at man med god samvittighet kan unne seg 40-50 gram pr dag. Og at dette KAN faktisk bidra til vektnedgang? ????

Ja? Er det noen med andre meninger her, - eller er det noen som kan støtte mitt forslag om å kose seg med mørk sjokkis fremfor lys, og at det faktisk er sunt i tillegg? Ja, hva har du hørt om den saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil bare si at det som kalles 'lys sjokolade' ikke har noe med sjokolade å gjøre. Pføy!

Mørk sjokolade er sjokolade. Basta.

Freia og Premium, sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mørke sjokoladen er helt riktig mye sunnere enn "vanlig" sjokolade. MEN - den har likevel masse kalorier i seg! Bare at man får med seg noen sunne "stoffer" samtidig! Derfor: spis med måte hvis du passer vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk sjokolade inneholder visstnok noe som heter flavonoider. Tror kanskje det er bedre for kolesterolet enn lys sjokolade. Men slankekost er det vel uansett ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest martinique

Den mørke sjokoladen er helt riktig mye sunnere enn "vanlig" sjokolade. MEN - den har likevel masse kalorier i seg! Bare at man får med seg noen sunne "stoffer" samtidig! Derfor: spis med måte hvis du passer vekta.

Masse kalorier er vel ikke helt riktig, mermaid. Den er sunnere, fordi kakao-innholdet er større - men kalorimessig, så er det omtrent halvparten av vanlig sjokolade. Denne er jo mye tørrere, altså mye mindre fett enn i den lyse.

Knask i vei med god samvittighet, men jeg har også fått regelen på 50 gr pr dag.

Kos deg, sjokkis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare si at det som kalles 'lys sjokolade' ikke har noe med sjokolade å gjøre. Pføy!

Mørk sjokolade er sjokolade. Basta.

Freia og Premium, sa du?

favn, da. Lys sjokolade er allllllllller best. Melkepletter jfr. møkkabønner......Need I say more?

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk sjokolade inneholder visstnok noe som heter flavonoider. Tror kanskje det er bedre for kolesterolet enn lys sjokolade. Men slankekost er det vel uansett ikke?

Ingen som har sagt det er slankekost vel? :-) Men jeg gikk faktisk regelmessig ned i vekt selvom jeg knasket denne sjokoladen under min slankeperiode.

Og jeg spiser den fortsatt og merker ikke noe på vekta- Det går fort en halv plate om dagen, og jeg har LETT for å legge på meg.

Så jeg tror det er mye i dette med at denne ikke "gjør så mye!" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

favn, da. Lys sjokolade er allllllllller best. Melkepletter jfr. møkkabønner......Need I say more?

;o)

mOkkabønner hver gang! Melkepletter, a' gitt.. *kliss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...