spid Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 hei, har lest på topicen her om flere personer med brystsmerter, høy puls samtidig som man er ung og frisk. Er selv 27, 183cm/76kg og i svært god form og spiser litt mer sunt enn de fleste uten å være i nærheten av å overdrive og har besteforeldre som alle har levdt til de er rundt og over 90 år og er omtrent aldri syk osv. Men siden februar har jeg vært plaget av høy puls uten noen andre spesielle symptomer, og ble veldig redd. Fikk hvilepuls opp mot 120-130 og hadde i en periode så høy puls i flere timer. Samtidig med høy puls merket jeg luft på grensen til rap som gikk liksom veldig sakte opp i halsen og følte ubehag i brystet, men ikke noe klart definert sted det gjorde vondt. Videre hadde jeg noe gørr i halsen jeg spyttet opp om morgenen og når jeg harker det opp dypt ned i halsen og ble lett sår i halsen og hoster litt innimellom. Av og til følte jeg at jeg også at jeg frøs veldig og begynte å skjelve i kroppen som jeg vanligvis kun gjør når det er kaldt og fryser veldig.. dette skjedde som regel rett etter at jeg en kort periode fikk høy puls. Overkroppen og lårene og ryggen var ofte glovarm når jeg tok på den og jeg hadde en følelse av at det minste fikk pulsen til å gå i hundre, og det føltes veldig ubehagelig. Gikk derfor til legen og kontrollerte at blodtrykket var helt iorden.. og jeg ble utredet videre etterhvert med tredemølle og ultralyd uten at de fant noen ting. Samtidig sjekket de alt mulig rart på meg og tok en rekke prøver, alt var i orden. Begynte derfor å lure på om det kunne være psykisk.. og jeg tror dette har forsterket plagene mine endel hvertfall ibegynnelsen da jeg ble veldig redd. Men her i sommer dro jeg til Kreta der det var hetebølge.. fikk ganske høy puls på nærmere 110 en natt samtidig som jeg frøs! Muligens hadde jeg litt matforgifting eller noe da (selv om kjærsten min hadde spist nøyaktig det samme uten problemer), men matlysten min var helt borte og jeg følte meg ikke helt god... Da var det jeg merket at pulsen gikk ned hvis jeg kjølte meg ned med vått håndkle og drakk kaldt vann. Jeg sto opp og tok etterhvert en kald dusj, og merket faktisk at pulsen gikk rett ned til 60 tallet.. Men det var allikevel vanskelig å overtale meg selv til å ta kald dusj fordi jeg faktisk frøs, men dette gikk over etter at jeg ble kjølt ned på en måte. Etter dette har jeg drukket mye kaldt vann, og spesielt hvis hvilepuls ligger over 80 noe den ofte fortsatt gjør.. Og jeg merker faktisk at pulsen går ned med engang jeg tar en stor slurk kaldt vann for så og stige litt tilbake igjen. Er dette normalt?? Har fortsatt gørr i halsen men føler meg mye bedre selv om jeg ikke er 100% enda. Klarte å presse meg selv til å løpe 5km på 24 min. forrige uke selv om det føltes som jeg skulle falle om med da jeg ble sliten. Tror ikke jeg har hatt feber, målte engang 38.1 men den gikk ned til 37 med engang jeg fikk mindre klær på kroppen noe som også førte til at pulsen gikk nedover. Og har ikke hatt noe utslag som viser infeksjon bortsett fra ved en anledning som gikk over etter få dager med antibiotika. Selv om jeg nå på en måte kan kontrollere pulsen med å kjøle meg ned, føles det som hjertet slår hardere enn tidligere.. selv når pulsen er nede på 50 tallet om morgenen. Dette ble et veldig langt innlegg, men håper noen har opplevd noe lignende eller kan fortelle om dette er vanlig?? 0 Siter
nina28 Skrevet 6. september 2002 Skrevet 6. september 2002 Selv har jeg ikke opplevd noe lignende. Du sier at du har blitt utredet på tredemølle og ultralyd, men har du hatt båndregistrering der de registrer hjerterytmen din over 24 timer, og i så fall fikk det med et slikt anfall på registreringen. Hvis ikke vil jeg å fått tatt en slik undersøkelse der et slikt anfall blir registrert, for hvis det da er noe arytmi i hjertet ditt har de mulighet til å se hvilken type det er... og gi rett behandling, for det finnes mot noen typer arytmi. 0 Siter
spid Skrevet 8. september 2002 Forfatter Skrevet 8. september 2002 Selv har jeg ikke opplevd noe lignende. Du sier at du har blitt utredet på tredemølle og ultralyd, men har du hatt båndregistrering der de registrer hjerterytmen din over 24 timer, og i så fall fikk det med et slikt anfall på registreringen. Hvis ikke vil jeg å fått tatt en slik undersøkelse der et slikt anfall blir registrert, for hvis det da er noe arytmi i hjertet ditt har de mulighet til å se hvilken type det er... og gi rett behandling, for det finnes mot noen typer arytmi. Takk for svar! Jeg var hos legen en gang og fikk målt hvilepuls på 121 uten at noe var galt med blodtrykket og ekg.. De mente det kunne skyldes frykt, men i ettertid vet jeg at pulsen gikk ned fordi jeg var for varm.. og jeg ble kjølt ned da jeg tok av meg klær for å bli undersøkt. Fått måler, men hadde ikke noe spesiell høy puls da.. har igrunn sjelden det, og ikke etter at jeg har begynt å drikke mye kaldt vann. En annen ting er at jeg merker at hvilepulsen går rett opp i 90-100 når jeg drikker EN øl. Men det er kanskje normalt? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.