Gå til innhold

hvor lenge kan man gå på p-piller?


tyranen

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor lenge man sammenhengende kan bruke p-piller? Moren til henne jeg er sammen med sier at etter 2 år er faren veldig stor for sterilitet. Er dette sant? Hun jeg er sammen med klarer ikke at jeg bruker kondom. Hva skal vi gjøre hvis det er en grense på 2 år ved bruk av p-piller? Jeg føler at vi på en måte er enten tvunget til å få barn, eller avstå fra sex. Hjelp meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom jenta røyker myyyye, er disponert for visse sykdommer, eller er over 35 år, _kan_ det være en viss risiko ved å bruke p-piller.

Men dersom jenta er ung og frisk, kan hun gå på p-piller så lenge hun ønsker.

Hun bør gå til gynekolog annethvert år etter at hun har debutert seksuelt, og i alle fall hvis hun går på pillen.

Jeg har gått på p-piller sammenhengende i snart fem år, og jeg røyker. Men jeg er forholdsvis ung, og helt frisk.

Faren for sterilitet er ikke tilstede dersom jenta di følger bruksanvisningen, men det kan ta litt tid før eggløsningen kommer i gang igjen etter endt bruk av prevensjon. Kanskje det er det moren til dama di mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jenta røyker myyyye, er disponert for visse sykdommer, eller er over 35 år, _kan_ det være en viss risiko ved å bruke p-piller.

Men dersom jenta er ung og frisk, kan hun gå på p-piller så lenge hun ønsker.

Hun bør gå til gynekolog annethvert år etter at hun har debutert seksuelt, og i alle fall hvis hun går på pillen.

Jeg har gått på p-piller sammenhengende i snart fem år, og jeg røyker. Men jeg er forholdsvis ung, og helt frisk.

Faren for sterilitet er ikke tilstede dersom jenta di følger bruksanvisningen, men det kan ta litt tid før eggløsningen kommer i gang igjen etter endt bruk av prevensjon. Kanskje det er det moren til dama di mente?

Tusen takk for et informativt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man blir ikke steril av pillen og kan gå på den så lenge man ønsker hvis man har bruk for prevensjon og ikke har spesielle risikofaktorer som overvekt eller røyker. Det er ingen grunn til å holde pauser underveis.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke steril av pillen og kan gå på den så lenge man ønsker hvis man har bruk for prevensjon og ikke har spesielle risikofaktorer som overvekt eller røyker. Det er ingen grunn til å holde pauser underveis.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Tusen takk for hjelpen. Nå ble jeg/vi glade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...