Gå til innhold

Får ikke feriepenger


Gjest arbeidsløs

Anbefalte innlegg

Gjest arbeidsløs

Bedriften sier de ikke HAR noen penger å gi meg ..

Hvilke rettigheter har jeg? Hva gjør jeg?

Nå sitter jeg i en grusom økonomisk knipe siden disse pengene ikke kom ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var du organisert? LO har i alle fall et forsikringsfond... Prat med dem, og hør hva de sier. Kanskje de kan gi deg råd, trass i om du ikke er medlem.

Evt. må du vente til det er tatt oppgjør i konkursboet, og sende inn krav om det du skal ha. Det er tross alt dine penger det dreier seg om. (Dette kan ta noe tid...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du organisert? LO har i alle fall et forsikringsfond... Prat med dem, og hør hva de sier. Kanskje de kan gi deg råd, trass i om du ikke er medlem.

Evt. må du vente til det er tatt oppgjør i konkursboet, og sende inn krav om det du skal ha. Det er tross alt dine penger det dreier seg om. (Dette kan ta noe tid...)

Tror vi kommer til å slite om dette tar noe lengre tid.

Inkassobyråene banker snart på døra.

Var ikke organisert, arbeidsgiver ba meg la være. I desperasjon (finnes ikke jobber her) gjorde jeg som han sa.

Ble oppsagt på to ukers varsel da bedriften ble solgt.

Selve problemet ligger i at de som eide firma da jeg jobbet der har tatt sin aksjekapital og gått.

De har utestående regninger over hele byen, som nå har gått til inkasso. Ikke vet jeg hvorfor de andre firmaene ikke vil betale dem, det tar iallefall tid før det kommer inn penger. I mellomtiden har banken frosset kontoene deres, derfor finnes ingen penger.

De er ikke konkurs, men svært nært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arbeidsløs

Tror vi kommer til å slite om dette tar noe lengre tid.

Inkassobyråene banker snart på døra.

Var ikke organisert, arbeidsgiver ba meg la være. I desperasjon (finnes ikke jobber her) gjorde jeg som han sa.

Ble oppsagt på to ukers varsel da bedriften ble solgt.

Selve problemet ligger i at de som eide firma da jeg jobbet der har tatt sin aksjekapital og gått.

De har utestående regninger over hele byen, som nå har gått til inkasso. Ikke vet jeg hvorfor de andre firmaene ikke vil betale dem, det tar iallefall tid før det kommer inn penger. I mellomtiden har banken frosset kontoene deres, derfor finnes ingen penger.

De er ikke konkurs, men svært nært..

Signerte med nicket jeg låner pc'en til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kommer til å slite om dette tar noe lengre tid.

Inkassobyråene banker snart på døra.

Var ikke organisert, arbeidsgiver ba meg la være. I desperasjon (finnes ikke jobber her) gjorde jeg som han sa.

Ble oppsagt på to ukers varsel da bedriften ble solgt.

Selve problemet ligger i at de som eide firma da jeg jobbet der har tatt sin aksjekapital og gått.

De har utestående regninger over hele byen, som nå har gått til inkasso. Ikke vet jeg hvorfor de andre firmaene ikke vil betale dem, det tar iallefall tid før det kommer inn penger. I mellomtiden har banken frosset kontoene deres, derfor finnes ingen penger.

De er ikke konkurs, men svært nært..

Klarer du å finne ut hvem som har inkassosakene på dem da? Du kunne evt. pratet med dem...

Eller... ring lønningskontoret og hør hva de har å si, for om firmaet har utestående regninger, må de betales/kompenseres for på et vis.

Pass forøvrig på at du får skikkelig arbeidskontrakt neste gang du får jobb (med stempel og original underskrift fra begge parter, en slik standard kontrakt). Jeg har brent meg på en slik ussel sjef selv en gang, og aldri i verden om jeg skal la meg "kue" på samme måte av noen igjen!

Selv i dag, ni år etter, takler jeg ikke synes av ham som var sjefen min den gangen. Snakker om utnytting av naiv arbeidskraft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bobla1365380358

Tror vi kommer til å slite om dette tar noe lengre tid.

Inkassobyråene banker snart på døra.

Var ikke organisert, arbeidsgiver ba meg la være. I desperasjon (finnes ikke jobber her) gjorde jeg som han sa.

Ble oppsagt på to ukers varsel da bedriften ble solgt.

Selve problemet ligger i at de som eide firma da jeg jobbet der har tatt sin aksjekapital og gått.

De har utestående regninger over hele byen, som nå har gått til inkasso. Ikke vet jeg hvorfor de andre firmaene ikke vil betale dem, det tar iallefall tid før det kommer inn penger. I mellomtiden har banken frosset kontoene deres, derfor finnes ingen penger.

De er ikke konkurs, men svært nært..

hei

hvor lenge var du ansatt?

hvis du har jobbet der mer enn 1 mnd. har du ihvertfall 1 mnd. oppsigelsestid m/lønn i flg.arbeidsmiljøloven

Selv om du ikke hadde ansettelses kontrakt, blir du automatisk fast ansatt, hvis du har vært i jobb der 1 mnd.

hvis du har jobbet der mer enn 5 år har du 3 mnd. oppsigelsestid med lønn.

ville anbefalt deg å ta kontakt med advokat...evnt. jussbuss...de tar saker gratis (c;

lykke til

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å finne ut hvem som har inkassosakene på dem da? Du kunne evt. pratet med dem...

Eller... ring lønningskontoret og hør hva de har å si, for om firmaet har utestående regninger, må de betales/kompenseres for på et vis.

Pass forøvrig på at du får skikkelig arbeidskontrakt neste gang du får jobb (med stempel og original underskrift fra begge parter, en slik standard kontrakt). Jeg har brent meg på en slik ussel sjef selv en gang, og aldri i verden om jeg skal la meg "kue" på samme måte av noen igjen!

Selv i dag, ni år etter, takler jeg ikke synes av ham som var sjefen min den gangen. Snakker om utnytting av naiv arbeidskraft...

Det er ikke de som ikke har betalt regningene sine, det er firmaene de har tatt jobber for som ikke har betalt DEM.

Derfor har de ei heller penger til lønn/feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

hvor lenge var du ansatt?

hvis du har jobbet der mer enn 1 mnd. har du ihvertfall 1 mnd. oppsigelsestid m/lønn i flg.arbeidsmiljøloven

Selv om du ikke hadde ansettelses kontrakt, blir du automatisk fast ansatt, hvis du har vært i jobb der 1 mnd.

hvis du har jobbet der mer enn 5 år har du 3 mnd. oppsigelsestid med lønn.

ville anbefalt deg å ta kontakt med advokat...evnt. jussbuss...de tar saker gratis (c;

lykke til

mvh

Ble oppsagt for snart et år siden, han stort sett bare dreit i lover og regler. Det gjør han hele tiden, lang historie.

Kranglet iallefall noe inn i helvete, men jeg har fått en del deler etc fra bedriften så jeg valgte å overse den korte oppsigelses-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke de som ikke har betalt regningene sine, det er firmaene de har tatt jobber for som ikke har betalt DEM.

Derfor har de ei heller penger til lønn/feriepenger.

Skjønner...

Da er jeg blank. Håper du finner rette vedkommende å prate med uansett, om ikke annet en person som kan fortelle deg hvem du skal gå til. Feriepengene er jo dine, de har du tjent opp, og de har du krav på å få...

Men jeg aner ikke om det finnes feller for de som ikke er organiserte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bobla1365380358

Ble oppsagt for snart et år siden, han stort sett bare dreit i lover og regler. Det gjør han hele tiden, lang historie.

Kranglet iallefall noe inn i helvete, men jeg har fått en del deler etc fra bedriften så jeg valgte å overse den korte oppsigelses-tiden.

ok....

du får ha lykke til videre ihverfall....ønsker ingen inn i den situasjonen du er i nå.../c;

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arbeidsløs

Du kontakter statens lønnsgarantifond, og sosialkontoret (som kan låne deg pengene i påvente av utbetaling fra statens lønnsgarantifond)

Et par minus med planen; de er ikke begjært konkurs enda.

Det andre er at jeg allerede er avhengig av sosialkontoret for å overleve (liten dagpengeutbetaling).

Sosialkontoret trekker disse pengene fra sosialstønaden før jeg i det hele tatt har noe jeg skulle ha sagt om saken.

Dersom jeg hadde fått dem fra arbeidsgiver hadde jeg benyttet sjansen til å få betalt ned gjeld som har vært gjennom forliksrådet, før sosialkontoret hadde fått kloa i dem.

(sosialkontoret tillater ikke at du bruker penger du kunne brukt til mat, til gjeld. Du skal heller bare synke dypere og dypere ned i søla. De dekker heller ingen nedbetaling av gjeld foruten huslån, som jeg ikke har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arbeidsløs

Takk for tips og svar.

Er ikke sikker på hva det blir til, men jeg skal iallefall true dem med å begjøre dem konkurs. Jeg har ingen tro på at det hjelper å true, siden de er blakke og kontoene er låste. Men det er jo lov å prøve.

Akkurat det å begjære noen konkurs ser ut til å være en omfattende sak. LO vil ikke hjelpe meg siden jeg ikke er medlem hos dem.

Det første jeg må gjøre er iallefall å stille mitt krav skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...