Gå til innhold

På sykehus


Gjest Trist20

Anbefalte innlegg

Heisann!

Neste onsdag skal jeg inn på en psykiatrisk institusjon, men i dag fikk jeg beskjed om at om jeg drev selvskading menst jeg var der ble jeg skrevet ut. Jeg måtte skrive under på en avtale som sa at de kunne skrive meg ut om jeg drev med selvskading. Dette er jo ikke riktig, å skade meg selv er jo ikke noe jeg selv har kontroll over!!! Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Little Madam

Det er nok for å motvirke destruktiv adferd mens du er innlagt på sykehuset.. Ta ansvar for handlingene dine. Nei, jeg vet det IKKE er enkelt..! Men du vil vel ha en fin mulighet til å ta opp tanker og følelser med personalet o.l. på institusjonen når du får tanker om å skade deg selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trist20

Jo, du har faktisk kontrollen, men den er bare så inni hampen vanskelig å finne av og til. Jeg har erfaringer fra at det nytter og jeg har også erfaringer fra å ikke klare å holde slike avtaler. DET var ikke greit!

Men ved å lage slike avtaler og ved å tilby deg alternativ til hva du skal gjøre når lysten til selvskading kommer, kan du oppleve at litt mer av selvkontrollen kommer tilbake. Du er jo innlagt og vil ha hjelp tilgjengelig hele døgnet. Våg å bruke personalet når du får de destruktive impulsene - du har alt å vinne på det. Det er veldig godt å ikke bli styrt av slike impulser mer....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt synspunkt, og jeg selvskader selv, er at du absolutt har kontroll over det selv. Og at du nå bør ta ansvar for dine egne handlinger.Og om du tar ansvar selv for at om du skal få være på institusjonen og få hjelp akkurat der, og ta valget med å holde deg unna selvskading...så er det bra. Du har ikke ansvar for hvordan du har det,men handlingene er dine egne..og da altså ditt ansvar og under din egen kontroll. Det er jo ikke akkurat som om noe utenomjordisk vesen som tar kontroll over kroppen din og tvinger den til å selvskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis du ikke er i stand til å møte problemene dine uten selvskading, er nok ikke sykehusinnleggelse den rette behandlingen for deg. Da har du nok heller behov for støttesamtaler på poliklinikk, ikke en behandling som kanskje vil rippe opp i enda mer vonde tanker og dermed kunne forårsake mer selvskading.

Jeg pleide å skade meg selv før. Men da jeg starta i terapi hos min nye behandler fikk jeg klar beskjed om hvis jeg skada meg, måtte jeg slutte. Da ville jeg få tilbud om en behandling som fokuserte på å "pakke inn" problemene isteden for å "åpne dem opp". Siden jeg ønsker veldig sterkt å fortsette i terapi har jeg bare vært helt nødt til å slutte med selvskadingen. Trodde det skulle bli umulig, men ved hjelp av den store motivasjonen min for å få fortsette hos behandleren min har det egentlig gått helt greit å slutte.

Kort sagt; er du innstilt på å få no konstruktivt ut av en innleggelse, må du også være innstilt på å slutte med å skade deg.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvskading er en mestringsmåte. Kanskje sykehuset kan vise deg andre måter å mestre smerten din på... hva har du å tape?

-ønsker deg alt godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Mulig at jeg er litt for sent ute, men jeg vil fortelle om da jeg lå på psyk.

Jeg kom inn pga selvskading. da jeg ble lagt inn fikk jeg spørsmålet om jeg kunne love å ikke gjøre meg selv noe, jeg svarte at jeg skulle forsøke å ta kontakt i stedet for å gjøre noe.

Men det var ikke like lett, derfor spurte jeg om ikke jeg kunne få litt tettere oppfølging, slik at jeg ikke gjorde meg selv noe.

Men det hendte jo alikevel.

Ingen kan kreve noe, men du kan forsøke å få til en lignende avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...