Gå til innhold

Hvordan reagere på rasisme på jobben?


avil

Anbefalte innlegg

Satt i lunsjen i dag og diskuterte reisemål med de andre. Plutselig kommer en kommentar midt i ordvekslinga: Jeg gidder ikke reise dit, for jeg hater de folka! De andre snakket bare videre, men jeg måtte jo si at jeg var en av "de folka", og ikke likte at han sa sånt.

"Jo det sier jeg, for det mener jeg" svarte han.

"Da blir jeg lei meg," sa jeg.

Han reagerte ikke nevneverdig på dette, og alle snakket bare videre om reisemålene.

Jeg veit jo at vedkommende stemmer FrP og er en veldig frittalende type. Men jeg lurer på hvordan folk flest egentlig ville reagert på sånt?

Jeg satt igjen med en lamslåtthet, og tenkte at han var utenfor pedagogisk rekkevidde. Samtidig føltes det så sært at alle snakket videre som om han bare hadde sagt han ikke likte fargen blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde reagert hvis jeg hadde sittet ved det bordet. Og særlig hvis jeg visste at en av personene som satt der var fra det nevnte stedet. Sånne ting gjør meg ganske enkelt forbanna.

Ville sikkert spurt hvordan han kunne uttale seg om noe sånt, om han kjente noen derfra veldig godt, og om hvordan HAN ville reagert hvis noen hadde sagt noe sånt om hans hjemsted.

Hadde akkurat en lignende diskusjon med en av naboene her hjemme. Fyren er pappaen til lekekameraten til sønnen min, og egentlig en hyggelig fyr. Trodde jeg, før det gikk opp for meg under en diskusjon at vedkommende er en reinspikka rasist! Ble veldig lei meg, da vi har hatt en hyggelig tone siden vi flytta in her, og han og kona har vært veldig hyggelige mot oss.

Enkelte mennesker er, som du sier, utenfor pedagogisk rekkevidde. Jeg prøvde så godt jeg kunne å si litt om respekt for mennesker uansett hudfarge og religion, samt at det er farlig å generalisere slik jeg mente han gjorde, men fyren var totalt likegyldig uansett hva jeg prøvde å argumentere med.

Det er trist å oppdage at folk man har et ok forhold til viser seg fra en så kjip side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reagert hvis jeg hadde sittet ved det bordet. Og særlig hvis jeg visste at en av personene som satt der var fra det nevnte stedet. Sånne ting gjør meg ganske enkelt forbanna.

Ville sikkert spurt hvordan han kunne uttale seg om noe sånt, om han kjente noen derfra veldig godt, og om hvordan HAN ville reagert hvis noen hadde sagt noe sånt om hans hjemsted.

Hadde akkurat en lignende diskusjon med en av naboene her hjemme. Fyren er pappaen til lekekameraten til sønnen min, og egentlig en hyggelig fyr. Trodde jeg, før det gikk opp for meg under en diskusjon at vedkommende er en reinspikka rasist! Ble veldig lei meg, da vi har hatt en hyggelig tone siden vi flytta in her, og han og kona har vært veldig hyggelige mot oss.

Enkelte mennesker er, som du sier, utenfor pedagogisk rekkevidde. Jeg prøvde så godt jeg kunne å si litt om respekt for mennesker uansett hudfarge og religion, samt at det er farlig å generalisere slik jeg mente han gjorde, men fyren var totalt likegyldig uansett hva jeg prøvde å argumentere med.

Det er trist å oppdage at folk man har et ok forhold til viser seg fra en så kjip side.

"utenfor pedagogisk rekkevidde"

... eller idiotar, som eg plar kalla dei.

Eg seier som regel frå når eg er i slike situasjonar. Ikkje fordi eg trur eg når fram til idioten, men fordi det kanskje er nokon andre som høyrer på og kan tru at det er greit å ytre slike ting. Det er det aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reagert hvis jeg hadde sittet ved det bordet. Og særlig hvis jeg visste at en av personene som satt der var fra det nevnte stedet. Sånne ting gjør meg ganske enkelt forbanna.

Ville sikkert spurt hvordan han kunne uttale seg om noe sånt, om han kjente noen derfra veldig godt, og om hvordan HAN ville reagert hvis noen hadde sagt noe sånt om hans hjemsted.

Hadde akkurat en lignende diskusjon med en av naboene her hjemme. Fyren er pappaen til lekekameraten til sønnen min, og egentlig en hyggelig fyr. Trodde jeg, før det gikk opp for meg under en diskusjon at vedkommende er en reinspikka rasist! Ble veldig lei meg, da vi har hatt en hyggelig tone siden vi flytta in her, og han og kona har vært veldig hyggelige mot oss.

Enkelte mennesker er, som du sier, utenfor pedagogisk rekkevidde. Jeg prøvde så godt jeg kunne å si litt om respekt for mennesker uansett hudfarge og religion, samt at det er farlig å generalisere slik jeg mente han gjorde, men fyren var totalt likegyldig uansett hva jeg prøvde å argumentere med.

Det er trist å oppdage at folk man har et ok forhold til viser seg fra en så kjip side.

Ja. Det er kjipt. Men på jobben må man jo bare leve med forskjellene. Det nytter ikke å lage et helvetes styr, eller ignorere folk, når man tross alt egentlig har et greit samarbeid med dem.

Syns kanskje jeg reagerte for tamt, men jeg sa jo det jeg mente da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er kjipt. Men på jobben må man jo bare leve med forskjellene. Det nytter ikke å lage et helvetes styr, eller ignorere folk, når man tross alt egentlig har et greit samarbeid med dem.

Syns kanskje jeg reagerte for tamt, men jeg sa jo det jeg mente da.

Synes du reagerte på en helt fin måte, jeg! :o) Lite poeng i å lage bråk når du veit at du må samarbeide med fyren videre på jobben ansett. Det jeg synte var mest skremmende, var at ingen av de andre som satt og hørte på reagerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du reagerte på en helt fin måte, jeg! :o) Lite poeng i å lage bråk når du veit at du må samarbeide med fyren videre på jobben ansett. Det jeg synte var mest skremmende, var at ingen av de andre som satt og hørte på reagerte!

Sier vel litt om viljen til å late som ingenting på min arbeidsplass...

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Avil,

Teller jeg som "folk flest"?

Jeg ville nok reagert på slikt.

Jeg satt med to kollegaer i et møte med direktøren i et stort tysk selskap for å forhandle om en millionkontrakt. Veldig interessant for firmaet jeg jobbet for, som forøvrig hadde 3 (ut av 120) ansatte med utenlandske samboere/ektefeller. Det var oss 3 som satt på "vår side" av bordet. *ler*

Plutselig glad det ut av direktøren for det tyske selskapet at *alt* det som er gale i verden har skjedd fordi noen jøder gikk fra A til B i år 974 (jeg husker årstallet fremdeles) et eller annet sted i Ukrania, tror jeg det var. Fyren var ikke nynazist, han var nazist av den originale slaget. ALT det som var ille i verden skyldtes det disse jødene hadde gjort i 974....

Det tok oss 3 ca 30 sekunder å forstå hva det var for en type, samle tingene våre og gå. Vi har kanskje tapt et stort beløp på det, men heller det enn arbeide med et firma med en slik direktør.

===

Her jeg jobber nå er det nok ingen som tør si noe slikt foran meg! *ler* (En god del av de ansatte er utlendinger, uansett.)

Jeg er lei for at du skal oppleve slikt der du jobber. Slike mennesker er en SKAM for Norge.

Alt vel!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg blir sinna og lei meg på dine vegne. Det at alle de andre bare snakket videre som om ingenting var hendt, er jo helt elementær gruppepsykologi. Dessverre.

Dessuten har du nok rett i at Frp - fyren var utenfor pedagogisk rekkevidde som du så treffende kaller det.

Ikke desto mindre BURDE hvem som helst reagere på slike utsagn. Jeg ville gjort det - og har vært nødt til å si fra i liknende tilfeller både privat og i jobbsammenheng. Men heller ikke jeg kan vel regnes som "hvem som helst" i denne sammenhengen...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Avil,

Teller jeg som "folk flest"?

Jeg ville nok reagert på slikt.

Jeg satt med to kollegaer i et møte med direktøren i et stort tysk selskap for å forhandle om en millionkontrakt. Veldig interessant for firmaet jeg jobbet for, som forøvrig hadde 3 (ut av 120) ansatte med utenlandske samboere/ektefeller. Det var oss 3 som satt på "vår side" av bordet. *ler*

Plutselig glad det ut av direktøren for det tyske selskapet at *alt* det som er gale i verden har skjedd fordi noen jøder gikk fra A til B i år 974 (jeg husker årstallet fremdeles) et eller annet sted i Ukrania, tror jeg det var. Fyren var ikke nynazist, han var nazist av den originale slaget. ALT det som var ille i verden skyldtes det disse jødene hadde gjort i 974....

Det tok oss 3 ca 30 sekunder å forstå hva det var for en type, samle tingene våre og gå. Vi har kanskje tapt et stort beløp på det, men heller det enn arbeide med et firma med en slik direktør.

===

Her jeg jobber nå er det nok ingen som tør si noe slikt foran meg! *ler* (En god del av de ansatte er utlendinger, uansett.)

Jeg er lei for at du skal oppleve slikt der du jobber. Slike mennesker er en SKAM for Norge.

Alt vel!

Med vennlig hilsen

Du er bestemt IKKE folk flest, og støtte fra deg blir ikke mindre verdt av den grunn....

*blunke*

*klemme tilbake*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er bestemt IKKE folk flest, og støtte fra deg blir ikke mindre verdt av den grunn....

*blunke*

*klemme tilbake*

Du har ihvertfall min hele og fulle støtte.

Kanskje jeg skulle komme på besøk i kantinen, så kunne vi forklare ham "hvordan landet ligger"... I klartekst! *ler*

Forøvrig kan du overveie å spørre de andre rett ut (enten individuelt eller på mandag (gjerne foran ham)) hvorfor de ikke støttet deg.

Håper du får en god helg!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ihvertfall min hele og fulle støtte.

Kanskje jeg skulle komme på besøk i kantinen, så kunne vi forklare ham "hvordan landet ligger"... I klartekst! *ler*

Forøvrig kan du overveie å spørre de andre rett ut (enten individuelt eller på mandag (gjerne foran ham)) hvorfor de ikke støttet deg.

Håper du får en god helg!

*klem*

Tja, jeg kjenner dem jo. De syns nok han var slem, men de pleier jo ikke slåss om å få lov til å sette overlegene på plass, akkurat. Kloke av skade er de også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kjenner dem jo. De syns nok han var slem, men de pleier jo ikke slåss om å få lov til å sette overlegene på plass, akkurat. Kloke av skade er de også...

Kanskje vi skulle operere litt på ham???

Sånn for å forsøke og trene til vi blir gode, og kan gjøre det på or'ntli'...

Du administerer narkose, eller skal vi 'glemme' det...?

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg kjenner dem jo. De syns nok han var slem, men de pleier jo ikke slåss om å få lov til å sette overlegene på plass, akkurat. Kloke av skade er de også...

Han er lege også? Det viser jo bare at en ikke nødvendigvis trenger å være smart for å bli lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er lege også? Det viser jo bare at en ikke nødvendigvis trenger å være smart for å bli lege.

Jeg skal love deg at han ikke er mye "smart" etter at Avil og jeg har øvd oss på å opererer ham! :-)

*flink til å brodere*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad han visste at du kommer fra det aktuelle landet (eller har nær tilknytning), var det en lite hyggelig uttalelse...nærmest fiendtlig.

Når det er sagt, lærer man etterhvert å legge mindre vekt på lunchmeldinger. Det har ingen hensikt å opptre som hysterisk gymnasiast, som i selvrettferdig harme skal pådytte alle og enhver de gjeldende korrekte synspunkter.

En tredje ting; det er rimelig å være bevisst på hvor man reiser, f.eks. på ferie. Hvis man reiser til land med diktaturlignende regimer, støtter man jo disse ved å legge igjen penger der.

Derfor reiser heller ikke oppegående og bevisste mennesker f.eks. til Burma, muslimske land osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad han visste at du kommer fra det aktuelle landet (eller har nær tilknytning), var det en lite hyggelig uttalelse...nærmest fiendtlig.

Når det er sagt, lærer man etterhvert å legge mindre vekt på lunchmeldinger. Det har ingen hensikt å opptre som hysterisk gymnasiast, som i selvrettferdig harme skal pådytte alle og enhver de gjeldende korrekte synspunkter.

En tredje ting; det er rimelig å være bevisst på hvor man reiser, f.eks. på ferie. Hvis man reiser til land med diktaturlignende regimer, støtter man jo disse ved å legge igjen penger der.

Derfor reiser heller ikke oppegående og bevisste mennesker f.eks. til Burma, muslimske land osv.

Du skriver: "Hvis man reiser til land med diktaturlignende regimer, støtter man jo disse ved å legge igjen penger der."

FrP'eren snakket ikke om "regimet", men at han "hata de folka" - altså, ALLE menneskene i det aktuelle landet, uavhengig av om de støttet regimet eller ei. Han "hater" dem pga den rasen de tilhører, og ikke basert på handlinger de har gjort.

Ingen påstår at folk ikke skal få kritisere regimer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad han visste at du kommer fra det aktuelle landet (eller har nær tilknytning), var det en lite hyggelig uttalelse...nærmest fiendtlig.

Når det er sagt, lærer man etterhvert å legge mindre vekt på lunchmeldinger. Det har ingen hensikt å opptre som hysterisk gymnasiast, som i selvrettferdig harme skal pådytte alle og enhver de gjeldende korrekte synspunkter.

En tredje ting; det er rimelig å være bevisst på hvor man reiser, f.eks. på ferie. Hvis man reiser til land med diktaturlignende regimer, støtter man jo disse ved å legge igjen penger der.

Derfor reiser heller ikke oppegående og bevisste mennesker f.eks. til Burma, muslimske land osv.

For å være litt nøyaktig med ordvekslinga:

Kollega M: Jeg vil ikke reise dit for jeg hater alle xxx.

Jeg: Du mener vel at du hater regjeringa eller politiet, eller oppførselen til de folka som bor i xxx?

M: Nei, jeg hater alle xxx.

Jeg: Det må du ikke si, så blir jeg lei meg, du snakker om halve familien min.

M: Jeg sier det jeg mener. Jeg hater alle xxx.

Og SÅ snakket altså alle videre om reisemål og ferie. Jeg også, visste ikke hva mer jeg kunne si.

Jeg blander meg ikke i hva slags meninger/holdninger folk har oppe i hodet sitt eller utenfor arbeidsplassen. Men når man sitter på jobb bør man spares for diskriminering. Det kan selvsagt skje en glipp for enhver engasjert rasist e.l., men når kollega gjør oppmerksom på at uttalelsen faktisk rammer personlig pga familie, burde man i det minste skjønne at man har driti seg ut.

Jeg har da også mine fordommer og skarpe/svart-hvitt-meninger om diverse, men hvis jeg skjønner at personen ved siden av meg plutselig er personlig rammet, prøver jeg da å ro i land. Eventuelt unnskylde, dersom det ikke er mulig å glatte over.

Min kollega bare fastholdt at han hatet alle xxx, altså meg og min familie, må jeg da gå ut fra. Slikt handler ikke om å være gymnasieaktig eller politisk korrekt, men om å slippe å bli direkte hånt og hetset av de mennesker man samarbeider med daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt nøyaktig med ordvekslinga:

Kollega M: Jeg vil ikke reise dit for jeg hater alle xxx.

Jeg: Du mener vel at du hater regjeringa eller politiet, eller oppførselen til de folka som bor i xxx?

M: Nei, jeg hater alle xxx.

Jeg: Det må du ikke si, så blir jeg lei meg, du snakker om halve familien min.

M: Jeg sier det jeg mener. Jeg hater alle xxx.

Og SÅ snakket altså alle videre om reisemål og ferie. Jeg også, visste ikke hva mer jeg kunne si.

Jeg blander meg ikke i hva slags meninger/holdninger folk har oppe i hodet sitt eller utenfor arbeidsplassen. Men når man sitter på jobb bør man spares for diskriminering. Det kan selvsagt skje en glipp for enhver engasjert rasist e.l., men når kollega gjør oppmerksom på at uttalelsen faktisk rammer personlig pga familie, burde man i det minste skjønne at man har driti seg ut.

Jeg har da også mine fordommer og skarpe/svart-hvitt-meninger om diverse, men hvis jeg skjønner at personen ved siden av meg plutselig er personlig rammet, prøver jeg da å ro i land. Eventuelt unnskylde, dersom det ikke er mulig å glatte over.

Min kollega bare fastholdt at han hatet alle xxx, altså meg og min familie, må jeg da gå ut fra. Slikt handler ikke om å være gymnasieaktig eller politisk korrekt, men om å slippe å bli direkte hånt og hetset av de mennesker man samarbeider med daglig.

Det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...